Oké, misschien gaat dit een lange uitleg worden en misschien klinkt het kinderachtig of shit, but care. :'D
Je kunt een probleem op een passieve of op een actieve manier oplossen. Actief wil zeggen dat je de oorzaak van je probleem oplost om verlost te zijn van het probleem (bijvoorbeeld: ik heb hoofdpijn > ik krijg hoofdpijn omdat ik stress heb > ik probeer te ontspannen), passief betekent dat je de gevolgen van je probleem probeert te verhelpen (ik heb hoofdpijn > ik neem een pijnstiller zodat ik geen hoofdpijn meer heb).
In jouw situatie kun je ofwel leren om met de blikken, opmerkingen of vooroordelen die de mensen om je heen hebben om te leren gaan (actief), of je kunt ervoor zorgen dat ze niets meer vervelends te zeggen te hebben door je benen te laten opereren. De vraag is wat jij kiest. Actief je probleem aanpakken klinkt waarschijnlijk veel beter dan passief, maar in sommige situaties kun je dat nu eenmaal niet doen. Neem nu dat je in de klas zit met iemand waar je een ontzettende hekel aan hebt - je kunt dan moeilijk je probleem verhelpen door die persoon te vermoorden, je zult ermee moeten leren leven en die persoon moeten leren negeren.
Beeld je in dat je die aandoening nog altijd hebt, er nog altijd pijn door krijgt en nog altijd uitgeput raakt als je lang moet lopen, maar dat niemand het kan zien. Niemand vindt de manier waarop je loopt raar en niemand fluistert erover. Zou je dan alsnog voor de operatie gaan, gewoon helemaal voor jezelf? Of doe je het eigenlijk voor die mensen? Ik heb mijn beugel niet (of toch niet alleen) genomen omdat ik wilde dat mensen mijn tanden mooi vinden, maar omdat ik me er zelf niet goed bij voelde als ik ze zo liet. Probeer te bedenken wat jíj echt wilt, en niet wat andere mensen willen.
Natuurlijk moet je dat ook met een korreltje zout nemen - ik kam en was mijn haar ook omdat ik niet wil dat mensen met een boogje om mij heen lopen, maar dat is gewoon vanzelfsprekend. Jij moet nu nadenken over wat je wilt en dan mag je even heel egoïstisch denken, want het is een keuze voor de rest van je leven. Maar wat je ook kiest, denk altijd: wees jezelf, zoals de rest zijn er al meer dan genoeg.
[ bericht aangepast op 10 aug 2014 - 12:58 ]
I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it