• ...met een homoseksuele hoofdpersoon?
    ...met een lesbische hoofdpersoon?
    ...met een biseksuele hoofdpersoon?
    ...met een aseksuele hoofdpersoon?
    ...met een aromantische hoofdpersoon?
    ...met een transgender hoofdpersoon?

    Omdat ik benieuwd ben naar hoe de mensen van Q hiernaar kijken. :Y) Het hoeft trouwens niet per se om boeken te gaan die helemaal om de seksualiteit/genderidentiteit van de hoofdpersoon draaien of waarin dit een heel grote rol speelt. Het zou ook om een Hunger Games-achtig boek kunnen gaan waarbij Katniss moet kiezen tussen een Petra of Gail in plaats van Peeta of Gale, maar ik heb het dus wel over boeken waarin deze kenmerken duidelijk naar voren zouden komen en je er niet voor tussen de regels hoeft te lezen.

    Dus, wat zou Q wel/niet lezen? Je hoeft uiteraard niet per se te zeggen waar je op hebt gestemd, maar als je zin hebt om je keuze uit te leggen, ben ik daar ook erg nieuwsgierig naar. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Bij alle polls heb ik 'ja' geantwoord. Mij maakt het nu echt niet uit of de hoofdpersoon niet heteroseksueel is. Het boek moet interessant zijn en de auteur moet een goede schrijfstijl hebben, dat zijn zowat mijn enige vereisten.

    [ bericht aangepast op 30 juni 2014 - 10:41 ]


    Ex astris, sciencia

    Parachutes schreef:
    All of them.
    Ik vind namelijk heel erg dat er in 'gewone' (daarmee bedoel ik zeg maar geen boeken met een duidelijke focus op het thema homoseksualiteit etc.) literatuur veel vaker een hoofdpersoon zou moeten voorkomen die niet heteroseksueel is, en dan ook gewoon in fantasy e.d. boeken voor het grote publiek. Je hebt wel steeds meer bijpersonen die homoseksueel zijn, maar vrijwel nooit de hoofdpersoon.
    Op dit moment schrijf ik zelf zelfs ook een verhaal, sci-fi, dystopisch, etc, waarin de hoofdpersoon homoseksueel is, zonder dat het verhaal puur daarover gaat. Ik wil daarmee eigenlijk bereiken dat mensen inzien dat homoseksualiteit niet anders is, maar heel normaal en gewoon een onderdeel van een persoon, je bént niet alleen die homoseksueel of heteroseksueel, toch? Gevoelens voor iemand zijn altijd hetzelfde, onafhankelijk van het geslacht van de personen in kwestie. Dat zou ik de wereld zo graag willen vertellen, en waarom niet op zo een manier? Ik zie dat eigenlijk best wel als een doel dat ik zou willen bereiken. (:


    Ik geloof dat een high five hier dringend nodig is. Ik ben letterlijk met precies dezelfde gedachtegang bezig met een fantasy/sci-fi verhaal waarin een van de twee hoofdpersonen homo is. :'D




    Avena schreef:
    Allemaal zou ik ze lezen, maar dan wel op deze volgorde;

    Homoseksueel
    Trans
    Bi
    Lesbisch
    Aseksueel
    Aromantisch


    Dat is interessant. Heb je daar nog speciale redenen voor, of kun je niet echt uitleggen waarom je net deze volgorde zou kiezen? (:


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Tenace schreef:
    Wat is asexueel en aromantisch? ;x
    In ieder geval, ik zou het lezen. ^^


    In de polls staat een uitleg. ^^
    Aseksueel = voelt geen seksuele aantrekking tot andere mensen.
    Aromantisch = voelt geen romantische aantrekking tot andere mensen.




    Maguire schreef:
    Ik zou alles lezen als het een goed verhaal is, want dat is voor mij een reden om een boek te lezen en niets anders.
    Toch heb ik bij aseksueel en aromantisch "nee" aangeklikt. Achteraf gezien niet een hele goede keuze, want ik had ook voor de onderste optie of misschien kunnen kiezen en dat had een veel betere keuze geweest. Ik vind boeken waarin iets van romantiek ziet vaak net iets leuker om te lezen. Vandaar de, iet wat ongelukkig gemaakte, keuzes.


    Hm, op zich snap ik wel wat je bedoelt, want ik vind wat romantiek in een verhaal vaak ook wel interessant. ^^ Maar een aseksuele hoofdpersoon betekent sowieso niet dat er geen liefdesverhaal met die persoon kan zijn. Aseksuele mensen hebben ook heel gewone relaties, alleen hebben ze (meestal) geen seks. In veel boeken zal dat waarschijnlijk nauwelijks iets uitmaken, aangezien dat vaak niet het gedeelte van liefdesverhalen is waar je over leest. :'D En ook aromantische mensen kunnen best relaties hebben.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Het boeit mij echt niet wat de geaardheid van een (hoofd)personage is. Het is voor mij in ieder geval geen reden om een boek niet te lezen of het weg te leggen. Ik kan het wel stom vinden als het niet realistisch wordt gemaakt.

    Als de focus er wel op zou liggen, zou ik het zelfs boeiender vinden. Dat is tenminste eens wat anders dan al ie doorsnee boeken over hoe een hetero stel bij elkaar komt of juist uit elkaar gaat etc.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Asami schreef:
    Weet je, dat ligt er voor mij toch heel erg aan hoe erg de nadruk op die seksualiteit ligt e.d. Maar over het algemeen zou ik er weinig moeite mee hebben, maar de boeken zouden me minder aantrekken en ik zou me minder goed in kunnen leven.


    Ja? Dat is iets wat ik wel vaker heb gehoord van mensen, maar denk je echt dat je je er minder in zou kunnen inleven? Dit is niet aanvallend bedoeld natuurlijk, het is prima als jij denkt dat zo'n boek je minder zou kunnen meetrekken. ^^
    Ik snap dat alleen nooit helemaal, want boeken gaan per definitie bijna altijd over situaties die niet exact dezelfde zijn als die van de persoon die ze leest. Mensen lijken er geen probleem mee te hebben om over iemand te lezen die een ander geslacht heeft, een totaal andere achtergrond, een andere religie of bijvoorbeeld iemand die in een rolstoel zit, maar zodra het om een andere seksualiteit gaat hoor je opeens vrij vaak dat mensen denken zich er dan minder goed in te kunnen inleven.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik heb op alles ja gezegd. Puur ook omdat het me niet uitmaakt wat de geaardheid van een persoon is, eender wie het mag zijn: een personage of iemand die ik ken.


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Square schreef:
    (...)

    Ja? Dat is iets wat ik wel vaker heb gehoord van mensen, maar denk je echt dat je je er minder in zou kunnen inleven? Dit is niet aanvallend bedoeld natuurlijk, het is prima als jij denkt dat zo'n boek je minder zou kunnen meetrekken. ^^
    Ik snap dat alleen nooit helemaal, want boeken gaan per definitie bijna altijd over situaties die niet exact dezelfde zijn als die van de persoon die ze leest. Mensen lijken er geen probleem mee te hebben om over iemand te lezen die een ander geslacht heeft, een totaal andere achtergrond, een andere religie of bijvoorbeeld iemand die in een rolstoel zit, maar zodra het om een andere seksualiteit gaat hoor je opeens vrij vaak dat mensen denken zich er dan minder goed in te kunnen inleven.


    jawel, ik kan me het best inleven in gewoon vrouwen :') klinkt heel bekrompen, maar het is hoe het is. En als er bv ook romantiek in voor komt dan vind ik vrouw-man vanuit de vrouw gezien ook het prettigst. Ik ben zelf hetero en zou er niet aan moeten denken dat ik een vrouw zoen, dat klinkt heel lullig, maar ik heb verder niks tegen lesbi's enzo. Dit is gewoon hoe ik het voel.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Square schreef:
    (...)

    Dat is interessant. Heb je daar nog speciale redenen voor, of kun je niet echt uitleggen waarom je net deze volgorde zou kiezen? (:


    Natuurlijk, ik vind van boven naar beneden gewoon het meest interessant, hahah. Meer kan ik het eigenlijk niet echt uitleggen.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ik ga niet op allemaal apart stemmen omdat ik daar nu even de tijd of zin niet voor heb, maar als het een goed boek is met een goed verhaal, zie ik geen reden om het niet te lezen.
    Ik heb veel mensen met een andere geaardheid in mijn vriendenkring, en uiteindelijk zijn het mensen als ieder ander.
    Het is juist goed om daar meer verhalen over te zien verschijnen, omdat dit "gewone" mensen aanspoort om in hun huid te kruipen en hen duidelijk maakt dat er niet vreemd aan is.
    Daarbij is het ook eens verfrissend na al die typische hetro liefdesverhalen :)


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Bourne schreef:
    Ik heb op alles ja gezegd. Puur ook omdat het me niet uitmaakt wat de geaardheid van een persoon is, eender wie het mag zijn: een personage of iemand die ik ken.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ik zou er bij allen geen moeite mee hebben, mits het boek niet specifiek is gericht op het lesbisch of transgender zijn, bijvoorbeeld. Dus een boek wat me wordt aangeraden, met een [ voor mij ] boeiend onderwerp met toevallig een niet hetero hoofdpersoon zou ik lezen. [ Bijvoorbeeld The Hunger Games waarin Katniss een lesbienne is. ]
    Om eerlijk te zijn zou ik het boek dan leuker hebben gevonden, met een hetero personage -- puur omdat ik me dan beter kan inleven. Het is niet dat ik tegen mensen die anders zijn ben, zeker niet. Ik gun al deze mensen ook zeker boeken die een hoofdpersonage hebben die net zoals zij is, net zo zeer als dat ik het andersom ook voor de hetero's zou willen.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Ik heb op alle polls ja gestemd:)


    tiptoe through the tulips...

    Square schreef:
    (...)

    Ik geloof dat een high five hier dringend nodig is. Ik ben letterlijk met precies dezelfde gedachtegang bezig met een fantasy/sci-fi verhaal waarin een van de twee hoofdpersonen homo is. :'D


    Wat, echt? :') Dat is echt heel erg toevallig, haha. Maar nu ben ik wel heel erg benieuwd! :3 Ga je het op Quizlet plaatsen?


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Ik heb op alles ja gestemd. Het maakt mij echt helemaal niet uit, zolang een verhaal boeiend is lees ik het. ^^


    You always have a choice in life, it's sometimes just

    Ik lees boeken omdat de verhaallijn me aanspreekt, het maakt me dan niet echt uit door wie dit wordt verteld.


    Alleen maar tranen van geluk