• De stelling van deze week luidt:
    In polygamie kan geen echte liefde zijn, omdat de ware maar één persoon is niet een stuk of vijf.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Syeira schreef:
    Ik ben persoonlijk geen voorstander van polygamie, maar ben het niet eens met deze stelling.
    Hoe eigenaardig zou het zijn als er op deze hele wereld maar 1 iemand is waar je echt van zou kunnen houden. En hoe klein is de kans dan dat je die vindt tussen de 7 miljard mensen op de aardbol? Toch zijn er heel erg veel gelukkig getrouwde mensen die oprecht van hun partner houden en die gewoon in de eigen provincie gevonden hebben, iets wat dan statistisch gezien zo goed als onmogelijk zou moeten zijn.

    Op elk potje passen meerdere deksels. Het is in de polygamie dus weldegelijk MOGELIJK. Alleen niet gangbaar, omdat het vaak een geloofsuiting is en er meestal niet echt sprake is van liefde. Gewoon van religie en dwang en chantage.


    + Kan het zijn dat deze stelling er al eens min of meer geweest is?

    [ bericht aangepast op 22 juni 2014 - 10:24 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Oneens. Wie ben ik om te zeggen dat er in polygamie geen echte liefde kan plaatsvinden? Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk te begrijpen, maar dat komt door mijn eigen normen en waarden. Ik vind dat de ware één persoon hoort te zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het voor mensen met andere normen en waarden wèl meerdere personen kunnen zijn.


    You are beautiful, you are love.

    Butera schreef:
    Nee, het heet niks voor niks 'De ware' 《 Duidelijk geen meervoud. Maar aan de andere kant is het in sommige geloven raar als je maar één vrouw hebt. Zelf vind ik het gewoon echt niet kunnen.


    Antisocial schreef:
    De ware is geen meervoud, maar enkelvoud. Eens dus.


    Wauw, eerste twee posts komen gelijk weer uit de hoek met Westers cultuurimperialisme.

    'de ware' is een westerse uitdrukking waar monogamie de norm is. Natuurlijk is het dan enkelvoud.


    quidquid excusatio prandium pro

    Tenace schreef:
    Oneens.
    Ik denk dat dit weer een ding is waar wij als 'buitenstaanders' niet over kunnen oordelen. Als we zelf mensen kennen de zo getrouwd zijn en hoe hun ermee omgaan mogen we er pas over oordelen, vind ik.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Assassin schreef:
    Ik geloof niet in de ware, ik denk dat de mens in staat is om van meerdere personen echt te kunnen houden tegelijkertijd. Ikzelf zou dat niet kunnen, maar als zij dat wel kunnen, wie ben ik om het tegen te spreken? Ik vind polygamie niet verschrikkelijk, als het vrijwillig is. Zij willen hun liefde delen met meerdere personen en veel kinderen, eigenlijk een mooie gedachte.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Folklore schreef:
    Oneens. Wie ben ik om te zeggen dat er in polygamie geen echte liefde kan plaatsvinden? Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk te begrijpen, maar dat komt door mijn eigen normen en waarden. Ik vind dat de ware één persoon hoort te zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het voor mensen met andere normen en waarden wèl meerdere personen kunnen zijn.


    'If you could see yourself from my perspective, you'll realize there is nothing you need to change about yourself'.

    Tegen. Ik vind dat wij in onze mening van 'ware liefde' heel erg bekrompen zijn. En soms walg ik echt van mezelf dat ik ook zo denk.


    No growth of the heart is ever a waste

    Tenace schreef:
    Oneens.
    Ik denk dat dit weer een ding is waar wij als 'buitenstaanders' niet over kunnen oordelen. Als we zelf mensen kennen de zo getrouwd zijn en hoe hun ermee omgaan mogen we er pas over oordelen, vind ik.


    - I solemnly swear that I am up to no good ° mischief managed

    Jeetje, wat een lastige stelling.
    Ten eerste wil ik benadrukken dat ik geen mensen ken met deze levenstijl, dus de vraag is dan al in hoe verre ik een oprechte mening kan schetsen.
    Het enige wat ik kan, is vergelijken met andere situaties. Vaak zie je dat het eerste kind nét wat specialer is al het 2e, 3e (etc. etc.) kind. Ook kan ik uit eigen ervaring spreken dat je eerste hond/kat (etc. etc.) nét wat specialer is dan een volgend huisdier. Ik zal niet zeggen dat je van niemand anders kunt houden, maar ik geloof wel dat er een verschil in diepgang is...Dus, als ik zo mag beredeneren zeg ik:
    Eens.


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Syeira schreef:
    Ik ben persoonlijk geen voorstander van polygamie, maar ben het niet eens met deze stelling.
    Hoe eigenaardig zou het zijn als er op deze hele wereld maar 1 iemand is waar je echt van zou kunnen houden. En hoe klein is de kans dan dat je die vindt tussen de 7 miljard mensen op de aardbol? Toch zijn er heel erg veel gelukkig getrouwde mensen die oprecht van hun partner houden en die gewoon in de eigen provincie gevonden hebben, iets wat dan statistisch gezien zo goed als onmogelijk zou moeten zijn.

    Op elk potje passen meerdere deksels. Het is in de polygamie dus weldegelijk MOGELIJK. Alleen niet gangbaar, omdat het vaak een geloofsuiting is en er meestal niet echt sprake is van liefde. Gewoon van religie en dwang en chantage.

    Echt wel, je kunt toch ook fan zijn van meerdere series. (krul)


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik geloof niet in de ware en ik heb ook niet het gevoel dat de mens oorspronkelijk voor monogamie is bedoeld, dus als mensen een polygame relatie willen, dan moeten ze dat maar doen. Ik zelf zou het niet doen, maar oke.


    Take me to wonderland

    Mening ergens op internet waar ik het mee kan vinden.

    Veelwijverij. Niemand maakt er in dit land een punt van als je ieder weekend of voor mijn part doordeweeks ff flink om je heen neukt. Niemand roept je meer ter verantwoording als je "zomaar", "ergens" een kind verwekt of je "per ongeluk" laat bezwangeren. Mag allemaal.

    Maar iemand die meerdere schatjes tegelijk heeft en daarvoor wettelijke verantwoordelijkheid neemt door met alle schatjes te trouwen -- zo iemand krijgt het deksel op zijn neus. Hoho, komkom, da's polygamie. Daar doen wij hier niet aan.

    Dat doen we hier dus wel. We zijn alleen te schijterig om het toe te geven en de mogelijkheid in de wet te verankeren.

    Waarom eigenlijk? Wat is er mis met polygamie -- voor man EN vrouw welteverstaan? Waarom zou je niet met meerdere mensen tegelijk in het huwelijk mogen treden?


    Polygamie heeft een enorm negatief stigma door religie, maar als je het in de context van onderdrukking trekt, kunnen we net zo goed elke verbintenis in de ban doen, omdat in gewone huwelijken ook mensen worden onderdrukt.


    No growth of the heart is ever a waste

    Mee eens, er is maar een ware. Ik ben sowieso geen voorstander van polygamie. Daar kun je veel mensen mee pijn doen.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Ik denk dat dat verschilt per persoon, of er voor die persoon een 'ware' is of vijfentwintig 'wares'. Dessalniettemin, heb ik er geen verstand van, en over een andere cultuur zomaar oordelen is kortzichtig.
    Het lijkt mij zelf alleen niet zo prettig om mijn geliefde te delen met vier andere vrouwen. Ik zou zelf absoluut niet in een polygame levensstijl passen, denk ik.

    [ bericht aangepast op 22 juni 2014 - 14:38 ]


    Tijd voor koffie.