*steekt hand op*
Ik heb er positieve ervaringen mee. Ook negatieve daarbij, maar voor mij overstijgen de positieve ervaringen de negatieve. Daarnaast ken ik ook genoeg mensen die er goede ervaringen mee hebben, onder andere mensen die in het verleden uit huis geplaatst zijn. En ik ken ook mensen die er minder positieve ervaringen mee hebben, maar die zeiden later veelal dat het ook een positief effect heeft gehad en het niet enkel en alleen maar slecht is.
Daarnaast heb ik best wel wat inzicht in hoe Jeugdzorg te werk gaat. Ik zeg niet dat alles goed geregeld is, alles behalve. Er is veel waar op verbeterd kan worden, zeer zeker. Maar ik vind dat er enkel en alleen naar het negatieve gekeken wordt als het gaat om Jeugdzorg. En als het niet erom gaat dat er verkeerd of te vroeg ingegrepen wordt volgens mensen, dan is het wel dat er te laat ingegrepen wordt. Maar ach, wat is er nou leuk aan een verhaal dat een goede afloop heeft en waarbij een kind daadwerkelijk geholpen wordt? Dat willen we niet in de media hebben natuurlijk. Kinderen worden tegenwoordig inderdaad sneller uit huis geplaatst dan vroeger het geval was, maar nog steeds niet zonder reden. Maar weten jullie waarom dat het geval is? Omdat Jeugdzorg bekritiseerd werd niet snel genoeg in te grijpen. Eén zaak kwam in de belangstelling van de media en toen werd er geroepen dat Jeugdzorg sneller in moest grijpen. Maar als dat dan gedaan wordt (en dan bedoel ik niet om kleine dingetjes als 'het kind kreeg een tik op zijn billen), krijg je dit soort taferelen. Wat willen we nou, mensen?
Daarnaast vond ik persoonlijk niet dat het in dit filmpje onbeschoft gebeurde. Die moeder was aan het schreeuwen, tieren en schelden, waar jeugdzorg en de politie in mijn ogen kalm bleven. Dat kind raakte overstuur doordat zijn moeder aan het krijsen was en agressief werd, zelfs aan het neigen was naar geweldpleging tegenover de politie. En het is logisch dat je als moeder overstuur raakt, maar om dan te zeggen dat het andersom het geval was, terwijl het op de opname daar niet naar hoorde.. Tja, klopt er ook iets niet helemaal.
Ik vind het ontzettend naar om te horen dat mensen er zulke negatieve ervaringen mee hebben gehad, echt waar. Jeugdzorg is er immers om kinderen te helpen, niet om dingen slechter te maken. En zoals ik zei, natuurlijk zijn er punten waarop verbeterd zou moeten worden bij jeugdzorg. Zeer zeker. En daar moeten ze ook aan werken en daar werken ze ook aan. Iedere dag. Maar zo'n institutie kan nou eenmaal niet perfect zijn, zeker niet in iedereens ogen. Ze proberen echter wel te handelen naar wat zij denken dat (zowel op korte als lange termijn) goed is voor het kind. En nee, dat is niet altijd wat het beste blijkt te zijn later, maar nog steeds wordt een kind niet zomaar uit huis geplaatst en is het van tevoren onmogelijk om te weten hoe het allemaal precies uit gaat werken. Jeugdzorg is alles behalve een perfecte organisatie, dat zul je mij ook nooit horen zeggen. Maar in dit geval hoor je maar één kant van het verhaal waarvan je niet eens weet of alle feiten kloppen en mag Jeugdzorg verder niks erover zeggen. Dan is het ontzettend makkelijk om te roepen dat Jeugdzorg het allemaal fout doet en de moeder blijkbaar een engeltje is. En daar heb ik heel erg sterk mijn twijfels bij.
Ik zie dit soort dingen dan liever ook niet in de media verschijnen. In mijn ogen is dat alles behalve in het belang voor het kind en kan het het allemaal enkel slechter maken. Wat heeft het kind hier verder aan? Behalve meer stress? Het kind wordt nu de dupe ervan, daar kun je geld opzetten.
Maar goed, weet je, dat is mijn mening. En iedereen heeft het recht om er anders over te denken. Ik begrijp ook dat je er een stuk sceptischer tegenaan kijkt als je zelf negatieve ervaringen hebt gehad met Jeugdzorg. Dat lijkt me enkel maar normaal, want je hebt dan gewoon en hele andere kant hiervan gezien en meegemaakt. Ik zeg ook niet dat die mening verkeerd is, alles behalve namelijk. Het is gewoon de waarheid, dat is ook een kant van Jeugdzorg en dat is de kant die zeer zeker ook meer belichting behoeft in het proberen te verbeteren van Jeugdzorg. Jeugdzorg is en blijft immers een organisatie die kinderen hoort te helpen en het is dan ook de bedoeling dat het dit doet. En als dat niet gebeurt, dan is dat zorgelijk. Maar in deze zaak vind ik van wat ik tot nu toe heb gelezen en gehoord niet dat alle schuld bij Jeugdzorg geschoven kan worden.
Wow, lap tekst, sorry.
If you don't stand for something, you'll fall for anything.