• Nederland reageert geschokt op aangrijpende video van uithuisplaatsing jongetje (video)

    In Nederland is heel wat opschudding ontstaan over de uithuiszetting van Hansje, een jongen van zes. De dienst jeugdzorg nam de jongen op bevel van de jeugdrechter weg bij zijn moeder. Die filmde de hele tijd, terwijl haar doodsbange zoon maar bleef roepen en huilen omdat hij niet mee wilde gaan. De beelden belandden op Facebook en lokken heel wat verontwaardigde reacties uit. Vele mensen vinden het optreden van de dienst jeugdzorg beneden alle peil en zelfs onmenselijk. Een groep die ervoor pleit om Hansje terug bij zijn moeder te laten heeft al bijna 20.000 leden. In een mededeling liet de dienst jeugdzorg weten dat "alles in het belang van het kind gebeurt" en dat zij niet opgezet zijn met het verschijnen van de beelden op internet omdat de privacy van hun medewerkers wordt geschaad.


    Bron

    Het filmpje is te bekijken bij de bron.


    Take me to wonderland

    MAg ik heel even een boekje open doen over Jeugdzorg?
    Ik heb tot mijn 18de onder jeugdzorg gestaan. Ik zou onhandelbaar zijn. Een Probleemkind met de hoofdletter P. Oke ik geeft toe, ik had wat problemen met mijn gedrag maar achteraf gezien waren ze niet zo ernstig dan dat de meeste mensen dachten. Jeugdzorg hoort te luisteren naar het kind! Dat staat ook in de wet. Vanaf zijn twaalfde moet zijn mening worden gezien als een volwassen. Als Hans maar een ding herhaalt en onder de 12 is, moeten ze ook rekening houden met zijn wensen. Persoonlijk heb ik dit uitgezocht en Hans is doodsbang voor zijn vader. Vind je het gek? hij kan zijn handen niet thuislaten. Het kind wilt bij zijn moeder zijn wat mij logisch is. Jeugdzorg flikt dit veel te vaak. Ik heb testen moet doen die ik niet wou, ik heb naar speciale buitenschoolse opvangen moeten gaan voor mijn gedrag terwijl het allemaal niet nodig was. En zo heb ik ook verhalen gehoord van anderen.

    Ik vind dat dit weer zo'n fout is van jeugdzorg en ik kan me dr echt alleen op ergeren....


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Assassin schreef:
    Hier het verhaal van de moeder


    Dan vind ik het eigenlijk goed dat die jongen daar is weggehaald, want geen enkele zesjarige kan zo leven. Alsjeblieft, zeg.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Verklaring van Jeugdzorg over de filmpjes op Facebook


    But perhaps the monsters needed to look out for each other every now and then.

    Yoda schreef:
    Dat kind wordt heus niet voor niets uit huis geplaatst. Kinderen begrijpen nou eenmaal niet wat er gebeurt en zullen altijd aan hun ouders vasthangen en overstuur raken door dit soort dingen. Het zijn immers hun ouders. Ik vind het enigszins belachelijk dat mensen willen dat dat kind teruggaat naar zijn moeder. Zij weten toch niet wat er gebeurd daar in huis? Zij zien enkel dit en vinden het zielig voor het kind. In plaats van even na te denken en zich te beseffen dat uithuisplaatsing als uiterste maatregel gebeurt als er geen andere mogelijkheid te vinden is. Zo te horen naar die moeder, was alles wat er daar gebeurde gerechtvaardigd. En sowieso gebeuren dit soort dingen nooit 'achter iemand zijn rug om'. Erg eenzijdige opname dit. Erg uit de context ook. Ik vind persoonlijk dat de moeder hier fout zit en dat jeugdzorg en de politie hier erg professioneel optreden.

    Het is ook nooit goed voor mensen hé? O wee als we een kind uit huis plaatsen want dat is zo ontzettend zielig voor het kind. Maar het moment dat het verkeerd gaat, dan had het kind uit huis moeten worden geplaatst en krijg je dat gezeik weer. Want dan wordt er niet snel genoeg opgetreden.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom er niks wordt gedaan tegen die vader? Bedreiging, mishandeling en ze willen dat hans contact houd met zijn vader?
    Ik snap dat het beter is dat hans ergens anders heen gaat maar alsnog laat hem wel zijn moeder regelmatig zien...


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Ik denk niet echt dat buitenstaanders hier over kunnen oordelen, gezien er altijd wel dingen achter gehouden worden en het filmpje laat eigenlijk maar één kant van het verhaal zien.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Geloof me, ik heb één jaar van de opleiding PW Jeugdzorg achter de rug en een kind wordt écht niet zonder goede reden uit huis gehaald. Het komt eigenlijk zelfs vaker voor dat een kind te lang in een slechte situatie blijft zitten. Dat het kind huilt, is overigens niet meer dan normaal. Zoiets is een hele nare ervaring en kan traumatiserend zijn, maar dat betekent niet dat het kind niet in goede of hopelijk betere handen terecht komt.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Assassin schreef:
    Hier het verhaal van de moeder


    Hm, maar hoeveel daarvan is waar? We hebben maar een kant van het verhaal. De rechter die tot uithuisplaatsing heeft besloten heeft twee kanten gehoord.


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik ga het filmpje niet kijken, voor mij net iets te triggerend.

    Opvallend dat iedereen hier zegt dat een kind niet voor niets uit huis geplaatst wordt. Ik heb zelf helaas ook behoorlijk wat ervaringen met BJZ opgedaan, en... om eerlijk te zijn, zijn die niet erg positief. Kinderen worden sneller uit huis geplaatst dan je denkt. En regelmatig gebeurd dat op een hele onbeschofte manier ook. Mijn ervaring met BJZ is dat het eerder levens verwoest dan dat het ze hersteld. Sorry dat ik het zeg.

    Om eerlijk te zijn ken ik echt niemand die wél positieve ervaringen heeft met BJZ. Dus, mocht er iemand zijn die het wel heeft, zeg dat dan alsjeblieft even.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Vrij eenzijdig inderdaad. Net zoals heel veel mensen die een grote mond hebben over het optreden van Jeugdzorg, ken ik het de gehele zaak niet. Waar ik vanuit ga is dat Jeugdzorg echt niet zomaar iemand het huis uit zet en de rechter dit ook niet zomaar beslist. Er zijn redenen voor die volgens de rechter en Jeugdzorg genoeg zijn om het kind uit huis te plaatsen en het zo beter proberen te maken voor het kind, want anders gebeurt het niet.
    Wat ik vreemd vind is dat de moeder er blijkbaar toch goed genoeg mee kon omgaan dat haar kind van haar afgenomen zou worden dat ze het hele gebeuren kon filmen.


    Hamartia

    Ik heb via via op facebook dan maar eens weer gehoord dat moeder "Irme" moeite had met een baan te vinden en moeite had met Hansje te kunnen onderhouden. Op de video waar hij uit huis wordt "gehaald" hoor je dr vragen of ze nog mag bellen maar ze heeft geen beltegoed.
    Maarja, dit is wat ik gehoord heb.

    Einmana schreef:
    Ik ga het filmpje niet kijken, voor mij net iets te triggerend.

    Opvallend dat iedereen hier zegt dat een kind niet voor niets uit huis geplaatst wordt. Ik heb zelf helaas ook behoorlijk wat ervaringen met BJZ opgedaan, en... om eerlijk te zijn, zijn die niet erg positief. Kinderen worden sneller uit huis geplaatst dan je denkt. En regelmatig gebeurd dat op een hele onbeschofte manier ook. Mijn ervaring met BJZ is dat het eerder levens verwoest dan dat het ze hersteld. Sorry dat ik het zeg.

    Om eerlijk te zijn ken ik echt niemand die wél positieve ervaringen heeft met BJZ. Dus, mocht er iemand zijn die het wel heeft, zeg dat dan alsjeblieft even.

    Sorry als deze vraag te persoonlijk is, maar is je eigen ervaring met bureau jeugdzorg dan dat je zonder goede reden uit huis bent geplaatst? Daar ben ik namelijk benieuwd naar, omdat je aangeeft dat kinderen (te) snel uit huis worden geplaatst en het in mijn beleving precies het tegenovergestelde is.

    Voor de duidelijkheid: dit is echt geen aanval. Het is absoluut niet mijn bedoeling om je te kwetsen.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Capricious schreef:
    (...)
    Sorry als deze vraag te persoonlijk is, maar is je eigen ervaring met bureau jeugdzorg dan dat je zonder goede reden uit huis bent geplaatst? Daar ben ik namelijk benieuwd naar, omdat je aangeeft dat kinderen (te) snel uit huis worden geplaatst en het in mijn beleving precies het tegenovergestelde is.

    Voor de duidelijkheid: dit is echt geen aanval. Het is absoluut niet mijn bedoeling om je te kwetsen.


    Nee, geeft niets hoor.

    Ik wil mijn verhaal best vertellen, maar niet hier openbaar. Via PB wil ik het op zich wel doen.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Einmana schreef:
    (...)

    Nee, geeft niets hoor.

    Ik wil mijn verhaal best vertellen, maar niet hier openbaar. Via PB wil ik het op zich wel doen.

    Dat vind ik ook prima, maar voel je niet verplicht om het te doen. (:


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Einmana schreef:
    Ik ga het filmpje niet kijken, voor mij net iets te triggerend.

    Opvallend dat iedereen hier zegt dat een kind niet voor niets uit huis geplaatst wordt. Ik heb zelf helaas ook behoorlijk wat ervaringen met BJZ opgedaan, en... om eerlijk te zijn, zijn die niet erg positief. Kinderen worden sneller uit huis geplaatst dan je denkt. En regelmatig gebeurd dat op een hele onbeschofte manier ook. Mijn ervaring met BJZ is dat het eerder levens verwoest dan dat het ze hersteld. Sorry dat ik het zeg.

    Om eerlijk te zijn ken ik echt niemand die wél positieve ervaringen heeft met BJZ. Dus, mocht er iemand zijn die het wel heeft, zeg dat dan alsjeblieft even.


    misschien een keer ervaringen uitwisselen? of gewoon als je je verhaal gewoon eens kwijt wilt. En ik ken maar een persoon die maar goede ervaringen heeft.
    Maar ik ervaar zelf ook meer de negatieve kant van anderen en mezelf dan de positieve kant...


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."