• Nederland reageert geschokt op aangrijpende video van uithuisplaatsing jongetje (video)

    In Nederland is heel wat opschudding ontstaan over de uithuiszetting van Hansje, een jongen van zes. De dienst jeugdzorg nam de jongen op bevel van de jeugdrechter weg bij zijn moeder. Die filmde de hele tijd, terwijl haar doodsbange zoon maar bleef roepen en huilen omdat hij niet mee wilde gaan. De beelden belandden op Facebook en lokken heel wat verontwaardigde reacties uit. Vele mensen vinden het optreden van de dienst jeugdzorg beneden alle peil en zelfs onmenselijk. Een groep die ervoor pleit om Hansje terug bij zijn moeder te laten heeft al bijna 20.000 leden. In een mededeling liet de dienst jeugdzorg weten dat "alles in het belang van het kind gebeurt" en dat zij niet opgezet zijn met het verschijnen van de beelden op internet omdat de privacy van hun medewerkers wordt geschaad.


    Bron

    Het filmpje is te bekijken bij de bron.


    Take me to wonderland

    Laten we vooral gaan oordelen, aangezien we het hele verhaal toch kennen. (cat)
    En srsly, de rechter heeft geoordeeld dat deze uithuisplaatsing nodig is, dus wat Jeugdzorg ook goed of fout doet, een onpartijdig persoon heeft besloten dat het nodig is.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ik heb het filmpje deels gezien. Ik vind dat mensen te snel oordelen, een kind word niks voor niks uit huis gehaald.


    Alleen maar tranen van geluk

    Het is moeilijk hier zomaar over te oordelen. Het filmpje en het verslag van de moeder zelf zijn heel eenzijdig, daarom heb ik er niet echt een mening over, behalve dat mensen veel te snel een mening vormen - er kan van alles achter die uithuisplaatsing zitten.


    Tijd voor koffie.

    Val schreef:
    Laten we vooral gaan oordelen, aangezien we het hele verhaal toch kennen. (cat)
    En srsly, de rechter heeft geoordeeld dat deze uithuisplaatsing nodig is, dus wat Jeugdzorg ook goed of fout doet, een onpartijdig persoon heeft besloten dat het nodig is.


    Dat is waar en we kennen inderdaad maar één deel van het verhaal, maar toch vind ik dat Jeugdzorg anders had mogen handelen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Rechtszaak was gister, Hansje komt weer terug bij zijn moeder,
    Irme kreeg doodsbedreigingen en is verrot gescholden en nu gaan ze op een geheim adres wonen met beiden waarschijnlijk een nieuwe identiteit.


    Edit: Dit stond ergens op facebook op een nieuwspagina, welke weet ik niet, als ik hem vind zal ik hem proberen te plaatsen!

    [ bericht aangepast op 20 juni 2014 - 18:02 ]

    It's not pretty. Maar wat verwacht je van een uithuisplaatsing? Dat zal in de meeste gevallen een helse situatie zijn voor kind en ouder. En ik wil niet zeggen dat uithuisplaatsing altijd de juiste keuze is, want dat is het gewoon niet altijd, ook al is het een besluit van de kinderrechter. Er zijn altijd meerdere kanten aan een verhaal.


    You are beautiful, you are love.