Hmm, ja, maar dan zou dat eigenlijk altijd voor een elasticiteit moeten staan en als dat zo was, dan zouden leraren dat wel vertellen denk ik.
Dat heb ik ook haha. Het is wel grappig, want ik zei vlak voor het examen nog tegen een vriendin, dat ik niet snapte waarom ze de toets niet gewoon makkelijker maken en dan met een strengere normering.
Wat had jij bij de allerlaatste vraag?
Ik heb er namelijk niet in gezegd dat investeren in menselijk kapitaal rendabeler wordt, maar iets in de trant van "Doordat de beloningen bij de hogere opleidingsniveaus hoger zijn, zullen jonge mensen eerder door leren. Hierdoor zullen er mensen van het lage opleidingsniveau naar het gemiddelde niveau gaan, en mensen van het gemiddelde niveau naar het hoogste opleidingsniveau. Hierdoor zijn er minder laagopgeleiden, waardoor er een krappere arbeidsmarkt is en beloning van laagopgeleiden zal stijgen. De beloning van het gemiddelde opleidingsniveau zal ongeveer gelijk blijven. Doordat er bij het hoge opleidingsniveau een ruimere arbeidsmarkt is, zal de beloning voor hoog opgeleiden dalen".
To the stars who listen — and the dreams that are answered