• Hey iedereen.
    Ik heb echt een groot probleem, eigenlijk ik niet maar mijn zus. Al een jaar of 3 heeft ze een eigen laptop en een jaar of 2 geleden kocht ze een nieuw spel voor op haar laptop, guildwars 2. Ze heeft op school heel weinig vrienden en zet zelf heel moeilijk sociale contacten. Ze is ook jaren aan een stuk gepest, en op haar nieuwe spel maakte ze eindelijk vrienden. Het waren wel vreemde karakters allemaal: een hippie, een Spaanse Nederlander, ... Ik weet het al niet meer, maar wel zeker allemaal stukken ouder dan zij. Zij is 15 net geworden, en die mannen zijn 25 of 30 jaar oud of zelfs ouder. Een paar maanden geleden wou ze ook met één van hen afspreken, zoals vrienden, maar dat mocht dus echt niet. Ze skypet ook met hen en chat met hen. Ik ben echt blij dat ze gelukkig is en vrienden heeft en ook op school gaat het beter en heeft ze ook vrienden, maar niet echt zoals de vrienden die ze op guildwars heeft. Maar nu komt het ...

    Sinds 3 maanden gaat het echt slecht. Haar leven is haar laptop. Op vakantie, op weekend, altijd gaat dat spel mee. Als we thuis zijn kan ze niet snel genoeg achter haar laptop zitten. Haar punten gaan achteruit op school, ze maakt ruzie met haar vrienden en vooral: ze is heel erg arrogant geworden. Ik heb echt al slagen in mijn gezicht gekregen, stompen gehad, verwijten naar mijn hoofd. Ook mijn moeder heeft er mee te maken. Dagelijks stort ze haar hart uit - met de nodige tranen - omdat mijn zus haar leven echt beïnvloed: we kunnen nooit weg want nee zuster heeft iets gepland met vrienden op haar laptop. Zus kom je mee wacht even minuutje zegt ze dan en dan kunnen we zeker nog een halfuur wachten voor ze beneden is. En als we iets willen doen er tegen krijgen we alles naar ons hoofd geslingerd. Onlangs hebben we nog geprobeerd haar laptop af te pakken. Mama ging naar haar kamer en babbelde met haar wat, toen ze kans zag greep ze dat laptop ding beet en rende naar beneden. Ik denk dat ik nooit iemand zo kwaad heb gezien, ik dacht echt dat ze uit het raam ging springen. Toen maakten we afspraken en ze beloofde zich er aan te houden, maar nog geen dag later was het weer de chagrijnige en agressieve zus die we kennen.

    Het is echt ziek nu, het kan echt niet meer.
    Ik heb al gegoogeld wat te doen maar vind geen antwoorden op wat ik moet doen. Ook omdat als we haar laptop afnemen we ook haar leven afnemen: haar vrienden, haar tijdverdrijf... Maar dat arrogante gedrag en dat elke dag gehuil kan ik echt niet aan. Wat moet ik doen?.. Ik weet het echt niet meer...


    Pewdiepie: " this is not called being gay this is called being FABULOUS !"

    Praat met haar. Zeg wat je hier neer hebt gezet tegen haar en probeer op een normale, vriendelijke, maar ook strenge manier met elkaar te praten. Acties als laptops afpakken en afspraken maken leiden alleen tot meer agressie vaak bij beide partijen. Je moet haar een duidelijke reflectie geven van hoe jij haar leven ziet en dat ze de realiteit moet kunnen scheiden van haar virtuele wereld. Je moet haar duidelijk zien te maken dat haar identiteit niet in die laptop hoort te zitten, maar dat ze juist naar buiten moet en leuke dingen moet doen met haar vrienden nu het nog kan. Er zijn genoeg mensen die hebben geen vrienden om mee af te spreken en zetten elke avond alleen te gamen, omdat ze niet weten wat ze anders moeten. Maak dat duidelijk.

    Bovenal moet ik even zeggen dat je echt een heel lief zusje bent dat je je zoveel zorgen maakt over je zus. Ik vind het echt goed van je, lief en bewijst dat je een goed hart hebt. :) Daar mag je best heel trots op zijn.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Ik weet dat het nogal streng klinkt, maar ik zou toch die laptop gewoon afnemen. Ikzelf heb er ook een tijdje last van gehad dat ik constant aan het chatten was tot middernacht, terwijl ik eigenlijk al lang in bed had moeten liggen. Gewoon inleveren die laptop, eerst het huiswerk maken en als beloning mag je zus met haar vrienden chatten. En als ze naar bed moet gaan, moet ze ook de laptop beneden laten liggen. Geen smoesjes of gezeur, gewoon inleveren.
    Oh, en als jullie weggaan, maak je de dag van tevoren duidelijke afspraken. Je zus brengt een uurtje van tevoren haar laptop naar beneden, zodat er geen chaos meer heerst als ze die laatste vijf minuutjes voordat jullie willen vertrekken weer op de laptop zit. Misschien klinkt dit een beetje hard naar jouw zus toe, maar je moet zaken zoals deze aanpakken voordat het pas écht uit de hand loopt. Als het al niet uit de hand gelopen is, natuurlijk.

    [ bericht aangepast op 17 maart 2014 - 22:28 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ryuuji schreef:
    Praat met haar. Zeg wat je hier neer hebt gezet tegen haar en probeer op een normale, vriendelijke, maar ook strenge manier met elkaar te praten. Acties als laptops afpakken en afspraken maken leiden alleen tot meer agressie vaak bij beide partijen. Je moet haar een duidelijke reflectie geven van hoe jij haar leven ziet en dat ze de realiteit moet kunnen scheiden van haar virtuele wereld. Je moet haar duidelijk zien te maken dat haar identiteit niet in die laptop hoort te zitten, maar dat ze juist naar buiten moet en leuke dingen moet doen met haar vrienden nu het nog kan. Er zijn genoeg mensen die hebben geen vrienden om mee af te spreken en zetten elke avond alleen te gamen, omdat ze niet weten wat ze anders moeten. Maak dat duidelijk.

    Bovenal moet ik even zeggen dat je echt een heel lief zusje bent dat je je zoveel zorgen maakt over je zus. Ik vind het echt goed van je, lief en bewijst dat je een goed hart hebt. :) Daar mag je best heel trots op zijn.


    Dankje, zo heb ik het nog niet bekeken, hier heb ik echt veel aan xx


    Pewdiepie: " this is not called being gay this is called being FABULOUS !"

    Ik kan begrijpen dat iemand makkelijker vrienden maakt via het internet, want zo is het bij mij ook. Maar de situatie met jouw zus is dus echt niet normaal. Maar dat wist jij natuurlijk al. (: Maar zoals Ryuuji al zegt, haar leven hoort niet haar laptop te zijn, maar juist buiten. Het is niet bepaald gezond om de hele dag door aan een laptop geplakt te zitten. Het beste wat jij en je moeder kan doen, is haar forceren om ergens mee naartoe te gaan. Er is een grote kans dat ze flink boos wordt, maar het is echt wel het beste voor haar. Wie weet realiseert ze zich wel dat ze juist door naar buiten te gaan, leert hoe ze in het echt sociale contacten kan opleggen.
    Heel veel succes en hopelijk komt alles goed uit.


    -

    Lacey schreef:
    Ik weet dat het nogal streng klinkt, maar ik zou toch die laptop gewoon afnemen. Ikzelf heb er ook een tijdje last van gehad dat ik constant aan het chatten was tot middernacht, terwijl ik eigenlijk al lang in bed had moeten liggen. Gewoon inleveren die laptop, eerst het huiswerk maken en als beloning mag je zus met haar vrienden chatten. En als ze naar bed moet gaan, moet ze ook de laptop beneden laten liggen. Geen smoesjes of gezeur, gewoon inleveren.
    Oh, en als jullie weggaan, maak je de dag van tevoren duidelijke afspraken. Je zus brengt een uurtje van tevoren haar laptop naar beneden, zodat er geen chaos meer heerst als ze die laatste vijf minuutjes voordat jullie willen vertrekken weer op de laptop zit. Misschien klinkt dit een beetje hard naar jouw zus toe, maar je moet zaken zoals deze aanpakken voordat het pas écht uit de hand loopt. Als het al niet uit de hand gelopen is, natuurlijk.


    Ik vrees dat het echt al te laat is maar ik ga echt proberen alles te doen wat mogelijk is zo nodig onmogelijk maar ik hoop dat het nooit zo ver moet komen :/


    Pewdiepie: " this is not called being gay this is called being FABULOUS !"

    Ik denk eigenlijk dat jouw zus een gameverslaving heeft. Ik denk daarom ook dat het heel verstandig is om professionele hulp in te schakelen. Als je ouders haar niet aankunnen dan is dat eigenlijk het enige wat je nog kunt doen. Heel veel sterkte in ieder geval.


    Life is hard and then we die

    Aldea schreef:
    Ik kan begrijpen dat iemand makkelijker vrienden maakt via het internet, want zo is het bij mij ook. Maar de situatie met jouw zus is dus echt niet normaal. Maar dat wist jij natuurlijk al. (: Maar zoals Ryuuji al zegt, haar leven hoort niet haar laptop te zijn, maar juist buiten. Het is niet bepaald gezond om de hele dag door aan een laptop geplakt te zitten. Het beste wat jij en je moeder kan doen, is haar forceren om ergens mee naartoe te gaan. Er is een grote kans dat ze flink boos wordt, maar het is echt wel het beste voor haar. Wie weet realiseert ze zich wel dat ze juist door naar buiten te gaan, leert hoe ze in het echt sociale contacten kan opleggen.
    Heel veel succes en hopelijk komt alles goed uit.


    Dankjewel, ik doe echt mijn best x


    Pewdiepie: " this is not called being gay this is called being FABULOUS !"

    PUKKELxDING schreef:
    Ik denk eigenlijk dat jouw zus een gameverslaving heeft. Ik denk daarom ook dat het heel verstandig is om professionele hulp in te schakelen. Als je ouders haar niet aankunnen dan is dat eigenlijk het enige wat je nog kunt doen. Heel veel sterkte in ieder geval.


    Dankjewel, ik zal het eens voorstellen x


    Pewdiepie: " this is not called being gay this is called being FABULOUS !"