• Beste mensen, met welgemeende liefde en trots presenteer ik u: Het geweldigwaanzinnigübercoolfantastische Kletscafé numero 108!


    Café mededelingen:
    ~ Iedereen is awesome!
    ~ Onze awesomeheid heeft al meer dan vijftig topics gevuld.
    ~ Wij geven elke dag gratis knuffels (en chocolade) (en Nederlands lessen).
    ~ Onze awesomeheid heeft de honderd bereikt
    ~ Er bestaat een Kletscafé story! Enchanted!
    ~ Wij hebben een TinyChat account: klik.

    Het is aan te raden deze beginpost goed door te lezen, er kunnen belangrijke dingen instaan die onenigheid en verwarring kunnen voorkomen.



    Onze awesome crew:

    Werknemers.
    Nori • Combattant • Cafébazin • 12
    Lotta • Novoselic • Cafébazin • 12
    Crystal • Sorcery • Chef-kok • 12
    Jarne • Dooddoenervo • General Manager offtopic • 15
    Sofie • Amaretto • Barvrouw • 14
    Kim • Linger • Entertainer • 18
    Sylvie • Querencia • Serveerster • 19
    Kelly • Velnias • karikatuurtekenaar • 17
    Fren • Ruitenberg • Schrijfster • 13
    Kim(sel) • Linden • Servettenvouwster • 17
    Naomi • Aves • Schoonmaakster • 16
    Bes • Chip • Taartenbakster • 16
    Emma • Krull • Haakster • 19
    Noa • Nightingalex • Muziekante • 13
    Vera • DianePie • Melige-sprookjes-en-gedichten-schrijver-met-gezellige-tekeningen-erbij-creator • 14
    Rick • Hybridium • Gitarist/Webdesigner • 17

    Verslaafden.
    Suuz • Cantabile • Alcoholistische stamgast • 16
    Erieka • Taiga • Frisdrankverslaafde • 18
    Gail • Aldea • Chocolaverslaafde • 17
    Isa • Pumbaa • Disneyverslaafde • 13
    Lisanne • Reveniam • Chocolademelkverslaafde • 15
    Naomi • KilIian • Serieverslaafde • 19
    Yolanda • Kaa • Serieverslaafde • 17
    Sanne • Verlac • Puzzelverslaafde • 14
    Marlou • Vexatious • Gameverslaafde • 14
    Jaimy • Leshley • Tumblrverslaafde • 16
    Jacco • Ateara • Nikitaverslaafde • 18
    Daphne • LeMockingjay • Harry Potter en Hunger Games verslaafde • 14
    Eva • xPrimRoses • Koetjesreepverslaafde • 14
    Annemarije • Litch • Theeverslaafde • 16
    Do • SuperTOMMO • Cookieverslaafde • 13
    Leah • Al • Schrijfverslaafde • 13
    Coosje • Journals • Social media verslaafde • 14
    Minke • Atlantica • Animeverslaafde • 15
    Emma • Opinio • Fruitverslaafde • 15
    Kim • Cassia • Internet-/series-/dierenverslaafde • 19
    Annick • Pukkelxding • Sims 2 verslaafde • 20
    Demi • Lorum • Sims 3 verslaafde • 14
    Inge • Square • Badeendjesverslaafde • 17
    Merel • Usha • Pretty Little Liars verslaafde • 15
    Freya • Cresseyde • Fantasy verslaafde • 17

    Wil jij ook bij de crew horen? Iedereen is welkom! Hoe meer zielen, hoe meer vreugde. :3
    Zeg je naam, leeftijd en werk/verslaving, dan zetten we je erbij! (:

    Prijslijst.
         


         




    Het Kletscafé; Wist je dat..?
    Wist je dat:
    • Het Kletscafé is ontstaan door het vele offtopic gaan in een topic door een aantal users?
    • Nori (Combattant) de naam ''Kletscafé'' heeft bedacht?
    • Het eerste Kletscafé-topic op 28 oktober 2013 geopend is?
    • Jarne (Dooddoenervo) de prijslijst heeft bedacht?
    • Rick (Finsceal) de Kletscafésite heeft gemaakt?
    • Lotta (Novoselic) met haar leeftijd van twaalf jaar de jongste kroegbaas is?
    • Het Kletscafe ook een eigen Quizletaccount heeft? Kijk hiervoor bij de Kletscafé spin-off.
    • Hier de weddenschap tussen Jarne (Dooddoenervo) en Erieka (Taiga) is ontstaan?
    • Dit het enige topic is waar zoveel aan truth or dare wordt gedaan?
    • Nori (Combattant) gek is van Rihanna en al begint te flippen als ze haar naam hoort?
    • Lotta (Novoselic) de trendsetter is van de trend om de hoofdletter "i" te gebruiken in plaats van de "l"?
    • Lotta (Novoselic) (bedenker van de naam), Jarne (Dooddoenervo) en Bes (Chip) de bedenkers van het Rowlingisme zijn?
    • Sick nu echt officieel is?
    • Rick (Finsceal) goed is in het bedenken van Ships?
    • Hij inmiddels Koos heeft bedacht?
    • In topic 80 alle wensen voor de GIF's uitkwamen?



    Let op: er zijn regels!
    ~ Degene met de laatste reactie opent het nieuwe topic, tenzij anders aangegeven.
    ~ We doen niet lullig of gemeen tegen elkaar.
    ~ Iedereen is leuk en niemand heeft nood aan hatelijke opmerkingen.

    [ bericht aangepast op 11 maart 2014 - 19:49 ]


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Leshley schreef:
    I'm doubting, de eeuwige twijfel :'D

    Ik zie jou eigenlijk meer als bemiddelaar :'D

    Novoselic schreef:
    (...)
    Je lijkt me echt het type om moderator te worden. Ik zie jou eerder als mod dan als bèta of bemiddelaar, eerlijk gezegd.


    Bemiddelaar wordt het sowieso niet voor mij (: En thanks I guess (: Ik wilde ook heel graag bèta worden, want ik houd echt van taal en om ermee bezig te zijn. Buuuuut moderator lijkt me ook echt gaaf c:


    I'm Ellie's & Mitshy's little secret. Rawr.

    Usha schreef:
    (...)
    Ik zie jou eigenlijk meer als bemiddelaar :'D


    Ik wil later wel psycholoog worden (krul) maar ik wil dat niet hier op Q. Ik help al genoeg mensen in het echt en hier mogen altijd mensen naar me toe komen, maar om standaard bemiddelaar te zijn, daar pas ik voor (:


    I'm Ellie's & Mitshy's little secret. Rawr.

    Leshley schreef:
    (...)

    Ik wil later wel psycholoog worden (krul) maar ik wil dat niet hier op Q. Ik help al genoeg mensen in het echt en hier mogen altijd mensen naar me toe komen, maar om standaard bemiddelaar te zijn, daar pas ik voor (:

    Interessant, interessant. Ben je nog bezig om je school af te maken, of al op weg met je studie? Psychologen vind ik enorm interessant, mag ik vragen welk vakkenpakket je hebt momenteel? (krul)

    Usha schreef:
    (...)
    Interessant, interessant. Ben je nog bezig om je school af te maken, of al op weg met je studie? Psychologen vind ik enorm interessant, mag ik vragen welk vakkenpakket je hebt momenteel? (krul)


    5 vwo momenteel, maar ik weet al zo'n 4 jaar dat ik deze studie wil doen. Deze heeft tenminste altijd boven aan het lijstje gestaan. Thuis heb ik wel boeken van een meisje gekregen en daarin heb ik gekeken EN HET ZIET ER ZO GEWELDIG UIT. Dus nu is het alleen nog de vraag of ik in Rotterdam wil studeren of Leiden. Ik heb C&M. Dit is een lijstje met alle vakken:

    - Nederlands
    - Engels
    - Wiskunde A
    - Geschiedenis
    - KCV (klassieke culturele vorming) (ondanks dat ik geen Latijn of Grieks meer heb, ik zat in het laatste jaar dat het kon bij ons)
    - Economie
    - Duits
    - Muziek
    - Filosofie
    En dan heb ik in de vierde ANW gehad en nu in de vijfde heb ik maatschappijkeer.


    Dat was het geloof ik :]


    I'm Ellie's & Mitshy's little secret. Rawr.

    Ik ben heel benieuwd of er binnenkort wat meer rode namen in dit topic zullen verschijnen. Ik zie een paar van jullie best als mods. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik blijf mezelf verbazen over jullie onderwijssysteem. Bij ons komt niemand onder een vierde taal of natuurwetenschappen uit...


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Leshley schreef:
    (...)

    5 vwo momenteel, maar ik weet al zo'n 4 jaar dat ik deze studie wil doen. Deze heeft tenminste altijd boven aan het lijstje gestaan. Thuis heb ik wel boeken van een meisje gekregen en daarin heb ik gekeken EN HET ZIET ER ZO GEWELDIG UIT. Dus nu is het alleen nog de vraag of ik in Rotterdam wil studeren of Leiden. Ik heb C&M. Dit is een lijstje met alle vakken:

    - Nederlands
    - Engels
    - Wiskunde A
    - Geschiedenis
    - KCV (klassieke culturele vorming) (ondanks dat ik geen Latijn of Grieks meer heb, ik zat in het laatste jaar dat het kon bij ons)
    - Economie
    - Duits
    - Muziek
    - Filosofie
    En dan heb ik in de vierde ANW gehad en nu in de vijfde heb ik maatschappijleer.


    Dat was het geloof ik :]

    Ah, altijd fijn dat iemand al langere tijd weet wat hij of zij wilt doen, toch? Interessant, Rotterdam zou voor mij de beste optie zijn als ik dat zou willen doen. Ik woon met de trein 11 minuten van Rotterdam Centraal vandaan. :Y) Psychologie is iets wat mij ook aanspreekt, als ik eerlijk moet zijn haha.
    Ik heb afgelopen week mijn tijdelijke keuze moeten maken, en ik ga E&M doen. Dit zijn dan de vakken die ik ga volgen:

    - Nederlands
    - Engels
    - Duits
    - Levensbeschouwing
    - ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)
    - CKV (Culturere en kunstzinnige vorming)
    - LO
    - Maatschappijleer
    - Wiskunde A
    - Economie
    - Geschiedenis
    - M&O (Management & Organisatie)
    - Kunst-Beeldend (In het vierde jaar alleen twee uur praktijk, in de vijfde en zesde komen hier één uur Kunst-geschiedenis bij wat ook wel bekend staat als het theorie vak hiervan haha.)

    Hele lijst dus zoals je kunt lezen :'D Tot maatschappijleer is het het verplichte deel voor iedereen ongeacht je profiel, wiskunde A, economie en geschiedenis is mijn profiel deel, M&O is mijn profielkeuzevak en kunst-beeldend in mijn vrije deel. Al weet ik nou niet of ik nou ANW in de vijfde pas krijg, of dat dat juist maatschappijleer was. Of allebei in de vierde al, of ANW alleen in de vijfde en zesde dan haha.

    Cresseyde schreef:
    Ik blijf mezelf verbazen over jullie onderwijssysteem. Bij ons komt niemand onder een vierde taal of natuurwetenschappen uit...

    Wij moeten verplicht Nederlands en Engels, en op het VWO verplicht een moderne vreemde taal; Duits of Frans. Op de HAVO is dit niet verplicht, al kun je het natuurlijk wel kiezen bij je profiel zelf.
    Op mijn school is dat zo, geen idee of dat ook op andere scholen zo is.

    Cresseyde schreef:
    Ik blijf mezelf verbazen over jullie onderwijssysteem. Bij ons komt niemand onder een vierde taal of natuurwetenschappen uit...


    ANW is algemene natuurwetenschappen, en wat Jaimy heeft getypt is alleen haar vakkenpakket vanaf de vierde klas. Je hebt zes klassen (of vijf, als je havo doet, en vier voor vmbo) en in de eerste, tweede en derde kun je op de meeste scholen niet veel of helemaal geen vakken laten vallen, dus iedereen heeft wel eens biologie en natuurkunde en dergelijke gehad. Meer talen ook, normaal gesproken, maar wat er wordt aangeboden verschilt echt per school. Bij ons geven ze Spaans, Frans en Duits. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Usha schreef:
    (...)
    Wij moeten verplicht Nederlands en Engels, en op het VWO verplicht een moderne vreemde taal; Duits of Frans. Op de HAVO is dit niet verplicht, al kun je het natuurlijk wel kiezen bij je profiel zelf.
    Op mijn school is dat zo, geen idee of dat ook op andere scholen zo is.


    Ja, dat is op alle scholen zo, want dat zijn van die basisdingen die landelijk zijn geregeld. (: Behalve dan de talen die je kunt kiezen, want dat kan per school verschillen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    ANW is algemene natuurwetenschappen, en wat Jaimy heeft getypt is alleen haar vakkenpakket vanaf de vierde klas. Je hebt zes klassen (of vijf, als je havo doet, en vier voor vmbo) en in de eerste, tweede en derde kun je op de meeste scholen niet veel of helemaal geen vakken laten vallen, dus iedereen heeft wel eens biologie en natuurkunde en dergelijke gehad. Meer talen ook, normaal gesproken, maar wat er wordt aangeboden verschilt echt per school. Bij ons geven ze Spaans, Frans en Duits. ^^

    Bij ons Spaans, Frans, Duits, Latijns en Grieks. En als je VWO+ deed in de eerste/tweede was er zelfs een periode dat je drie lessen Turks kreeg of zoiets. :'D Vrienden van me hadden het daar over toen de tijd, hahaha.

    @ Hierboven: Ja, maar ik had het over het gedeelte van de HAVO en VWO. Is dat dan ook overal hetzelfde? Haha.

    [ bericht aangepast op 10 maart 2014 - 20:47 ]

    Ik heb alleen Nederlands en Engels op het mbo nu van talen.


    Ich liebe dich 27.12.23

    Usha schreef:
    (...)
    Wij moeten verplicht Nederlands en Engels, en op het VWO verplicht een moderne vreemde taal; Duits of Frans. Op de HAVO is dit niet verplicht, al kun je het natuurlijk wel kiezen bij je profiel zelf.
    Op mijn school is dat zo, geen idee of dat ook op andere scholen zo is.


    Op mijn school kom je er echt niet onderuit, de enige manier om geen Duits te hebben, is een combinatie van Latijn/Grieks en een groot pakket Wetenschappen te volgen, dan heb je dus een klassieke taal :p
    Ik heb het nu wel over ASO, waar je geen technische vakken hebt. Ons systeem is gericht op niets laten vallen, het heeft zijn voordelen, maar het is ook een beetje stom, want sommige dingen kan je echt echt niet en dan is het stom ze toch te blijven krijgen.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Usha schreef:
    (...)
    Ah, altijd fijn dat iemand al langere tijd weet wat hij of zij wilt doen, toch? Interessant, Rotterdam zou voor mij de beste optie zijn als ik dat zou willen doen. Ik woon met de trein 11 minuten van Rotterdam Centraal vandaan. :Y) Psychologie is iets wat mij ook aanspreekt, als ik eerlijk moet zijn haha.
    Ik heb afgelopen week mijn tijdelijke keuze moeten maken, en ik ga E&M doen. Dit zijn dan de vakken die ik ga volgen:

    - Nederlands
    - Engels
    - Duits
    - Levensbeschouwing
    - ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)
    - CKV (Culturere en kunstzinnige vorming)
    - LO
    - Maatschappijleer
    - Wiskunde A
    - Economie
    - Geschiedenis
    - M&O (Management & Organisatie)
    - Kunst-Beeldend (In het vierde jaar alleen twee uur praktijk, in de vijfde en zesde komen hier één uur Kunst-geschiedenis bij wat ook wel bekend staat als het theorie vak hiervan haha.)

    Hele lijst dus zoals je kunt lezen :'D Tot maatschappijleer is het het verplichte deel voor iedereen ongeacht je profiel, wiskunde A, economie en geschiedenis is mijn profiel deel, M&O is mijn profielkeuzevak en kunst-beeldend in mijn vrije deel. Al weet ik nou niet of ik nou ANW in de vijfde pas krijg, of dat dat juist maatschappijleer was. Of allebei in de vierde al, of ANW alleen in de vijfde en zesde dan haha.


    Ah, ik heb ook LO natuurlijk ^^ Mijn lijst lijkt echt zo kort ;x en ik heb er spijt van dat ik geen M&O heb en geen Frans :\ Maar ja, ik had in eerste instantie biologie en BSM (bewegen, sport en maatschappij), BSM krijgen we pas in de vijfde, nu dus en biologie was al wel van start. Alleen mijn astma verergerde dusdanig dat ik geen BSM meer wilde, omdat ik er dan tegenop zou zien, en biologie lag me gewoon niet. Dus toen had ik een probleem :'D Want dan miste ik een vak in mijn vrije deel en daar moet je verplicht een vak. Dus heb ik driekwart jaar filosofie ingehaald :]


    I'm Ellie's & Mitshy's little secret. Rawr.