Dit jaar doe ik 4VWO (CM met gs, duits, frans, spaans, wiA, maw), maar door wat moeilijke gebeurtenissen staat het voor mij eigenlijk al vast dat ik het jaar beter opnieuw kan gaan doen. Ik sta namelijk een 4.2 voor spaans, een 5.2 voor wiskunde, een 5.3 voor engels en een 4.9 voor geschiedenis. Op andere vakken kan ik beter geen onvoldoendes scoren want dat zijn ook voornamelijk 5.5jes. Op mijn examenlijst sta ik er ook niet best voor: 4,8 geschiedenis, 4.5 WANW en (gelukkig) 5.8 maatschappijleer.
Op dit moment voel ik me niet goed, ik ben nog veel bezig met de situatie thuis en dat blokkeert me erg om me goed te focussen op school. Het liefst doe ik volgend jaar 4VWO over.
Mijn tutor en mijn moeder denken hier anders over: ze vinden dat ik dit jaar met wat moeite vast nog wel kan halen. Maar ik heb zo'n gevoel dat als ik dus met de meest grote moeite over kan naar 5VWO, ik het sowieso niet in 5VWO redt omdat ik een onwijs grote achterstand heb op spaans, (eerste jaar spaans: ik mis een groot gedeelte van de woordenschat en grammatica) en omdat 5VWO sowieso ongelofelijk moeilijk is. Daarbij stress ik hem nu al kapot voor school.
Hoe kan ik ze dit op de beste manier uitleggen?
Opgeven is geen optie.