• Hi allemaal, daar ben ik weer.

    Ik las pas een artikel over 'Dyscalculie'. Dyscalculie is een rekenstoornis, iemand met dyscalculie heeft enorm veel moeite met rekenen en cijfers.
    Nu is het zo dat ik ook heel erg veel moeite heb met rekenen.
    Als ik iets uit moet gaan rekenen, ontstaat er een soort van paniek in mijn hoofd waardoor ik niet meer goed kan nadenken. Ik kan hele simpele sommetjes niet oplossen en van 'verhaalsommen' word ik gewoon wanhopig.
    Ik ga volgend jaar waarschijnlijk het profiel Cultuur en Maatschappij doen, waarbij ik Wiskunde A moet gaan doen. Wiskunde A is eigenlijk meer rekenen dan wiskunde, vind ik zelf. Dit hoofdstuk is Wiskunde A en ik snap er niets van. Ik heb mijn vader om hulp gevraagd, maar eigenlijk helpt dat niet zo. Als hij het uitlegt, snap ik het helemaal, maar dan moet ik het zelf gaan doen en dan krijg ik weer paniekaanvallen.
    Mijn ouders denken niet dat dit door mijzelf komt, maar door de basisschool waarop ik op heb gezeten. Mijn moeder zegt dat de 'moderne' manier van het lesgeven van rekenen niet goed werkt. Eerlijk gezegd vind ik dit nergens op slaan.

    Maar goed, nu komt mijn vraag dus.
    Hoe weet je nu echt of je een echt rekenprobleem hebt, of dat het niet door jezelf komt, maar door school?

    [ bericht aangepast op 4 feb 2014 - 18:08 ]

    Aan je uitleg te horen heb je geen dyscalculie, maar ben je gewoon slecht in wiskunde no offence (cat)


    Has no one told you she's not breathing?

    LaJoie schreef:
    Aan je uitleg te horen heb je geen dyscalculie, maar ben je gewoon slecht in wiskunde no offence (cat)


    Dat zou zomaar kunnen hoor, haha. Maar ik kan hele makkelijke sommetjes niet oplossen en heb geen problemen met formules of zo, alleen met doodnormaal rekenen.

    Ik denk dat het, met de reactie die jij omschrijft als jij rekensommen ziet, meer ligt aan een soort faalangst dan aan het rekenen zelf. Ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben, als je denkt dat het niet zo is kun je dit gewoon negeren, maar ik heb bij wiskundeproefwerken ook héél vaak dat ik een soort black-out krijg, omdat ik weet dat ik er heel slecht in ben. Dan zinkt de moed me gewoon in de schoenen en word ik bij 6x6 al paniekerig. Maar als ik rustig sommen zit te maken en ik er de tijd voor neem, lukt het meestal wel. Het kan natuurlijk bij jou anders liggen en als je het vermoedt, dan kun je inderdaad beter een test doen. Ik weet alleen niet wat de gevolgen daarvan kunnen zijn, want dyscalculie is vrij onbekend tegenover dyslexie. Ik ken niemand bij mij op school die het heeft.


    Searching heavens for another earth

    Wissel je vaak getallen om? (vb, 76 = 67)
    Heb je moeite met links en rechts bepalen?
    Krijg je simpele rekensommetjes (5 + 4 = 9) maar niet in je hoofd ook al oefen je ze nog zo vaak?
    Als er veel getallen staan / breuken / andere wiskundige tekens, raak je dan meteen van slag en kun je je niet meer goed concentreren?
    Moet je zelfs je handen gebruiken, op je vingers tellen, om sommen op te lossen?
    Kun je uit je hoofd rekensommen doen of lukt dat helemaal niet? (dus zonder het op te schrijven)

    Als je jezelf veel in deze vragen herkent, zou ik je laten testen.

    Je moet niet gaan speculeren voordat je het zeker weet, laat gewoon een test doen bij je school, dat moeten ze hebben en dan weet je het + kun je waarschijnlijk wel meer tijd krijgen voor rekenen / wiskunde zodat je minder snel paniekaanvallen krijgt.

    Wat je zegt over wiskunde a is echter niet waar, het is veel oefenen en je kunt je rekenmachine voor HEEL VEEL dingen gebruiken, je hoeft niet alles uit je hoofd te doen, alleen formules onthouden door ze op te schrijven, maar die formules komen vaak terug.

    [ bericht aangepast op 4 feb 2014 - 20:23 ]


    Aan niets denken is ook denken.

    Het klinkt heel erg als de paniekaanvallen die ik wel eens heb. Deze komen door faalangst, dus ik zou iig op je school vragen of je een faalangst test kan doen. Ik kan niet beoordelen of je dyscalculie hebt. Misschien moet je het eens met je wiskunde docent en mentor/mentrix bespreken? Dan kunnen jullie samen bepalen of het slim is om een test te doen. Toen mijn docent Duits een aantal jaar geleden het idee had dat ik wel eens dyslectisch kon zijn, heb ik dat ook overlegd met mijn mentrix en die heeft toen een test geregeld, waar het ook uitkwam. Het is dus sowieso slim het even te bespreken met mensen die inzicht hebben in jouw prestaties op dat gebied. Natuurlijk ben jij zelf wel degene die het het best kunt inschatten c;


    Happy Birthday my Potter!

    Als ik nu zo even al jullie reacties lees, denk ik niet dat ik het toch heb.
    Ja, ik heb er veel moeite mee, maar misschien komt dit ook wel door faalangst.
    Ik heb sowieso last van faalangst (hiervoor heb ik ook geen test gedaan maar ik heb er af en toe wel eens last van), dus dat zou goed kunnen.
    Vooral omdat ik bang ben om fouten te maken met het rekenen, dan voel ik me altijd zo dom. (cat)

    [ bericht aangepast op 5 feb 2014 - 7:17 ]

    Orenda schreef:
    Als ik nu zo even al jullie reacties lees, denk ik niet dat ik het toch niet heb.
    Ja, ik heb er veel moeite mee, maar misschien komt dit ook wel door faalangst.
    Ik heb sowieso last van faalangst (hiervoor heb ik ook geen test gedaan maar ik heb er af en toe wel eens last van), dus dat zou goed kunnen.
    Vooral omdat ik bang ben om fouten te maken met het rekenen, dan voel ik me altijd zo dom. (cat)


    Ik herken het wel, ik ben zelf echt een absolute ramp in wiskunde. Ik deed eerst 4VWO met C&M profiel en ben toen vanwege wiskunde overgestapt naar 5HAVO, zodat ik het kon laten vallen. Wiskunde was het enige vak bij mij waarmee ik er slecht voor stond, de rest was boven een 7.
    Bij mij was het probleem dat ik de hoop in het begin van het jaar had opgegeven en dus ook, hoeveel moeite ik er ook voor deed, niet meer dan een 4 kon halen. Met een andere instelling was het mij waarschijnlijk wel gelukt, al had het heel veel tijd gekost, die ik niet had.
    Het zou kunnen dat het bij jou ook een mentaal dingetje is, dat je gewoon moet zien dat je het wel kunt.


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen