• De stelling van deze week luidt:
    Het is logischer dat je toestemming moet geven om orgaandonor te zijn en niet andersom.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Assassin schreef:
    Hier moet je toestemming geven om orgaandonor te zijn? Ik begrijp de stelling niet denk ik.

    Ja, ik weet niet of het in Nederland ook zo is, maar hier zijn de mensen automatisch een orgaandonor.
    Als je dus geen orgaandonor wilt zijn, moet je naar het gemeentenhuis lopen en je daar uit laten schrijven als orgaandonor.
    Dan geef je ze eigenlijk de toestemming om je lichaam niet te gebruiken.

    Daarom de stelling dat het logischer zou zijn dat je de toestemming geeft om je lichaam ter beschikking te stellen dan toestemming te geven dat dit niet mag.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Lucrezia schreef:
    (...)
    Ja, ik weet niet of het in Nederland ook zo is, maar hier zijn de mensen automatisch een orgaandonor.
    Als je dus geen orgaandonor wilt zijn, moet je naar het gemeentenhuis lopen en je daar uit laten schrijven als orgaandonor.
    Dan geef je ze eigenlijk de toestemming om je lichaam niet te gebruiken.

    Daarom de stelling dat het logischer zou zijn dat je de toestemming geeft om je lichaam ter beschikking te stellen dan toestemming te geven dat dit niet mag.


    Duidelijke uitleg! Nu snap ik het wel. Ik wist niet eens dat het zo zit in België, dus misschien dat ik het daarom niet begreep.

    [ bericht aangepast op 19 jan 2014 - 11:27 ]


    Hamartia

    Nee, andersom is logischer, het zou een hoop mensen kunnen helpen en veel mensen zijn geen donor omdat ze zich gewoon niet aanmelden. Zolang je kunt aangeven dat je geen donor wilt zijn, zie ik het probleem van de tegenstanders niet. Als je het echt niet wilt is het een kleine moeite dat te melden.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    ik ken hier niet echt veel van dus ik ga mij er niet mee bemoeien

    [ bericht aangepast op 19 jan 2014 - 12:54 ]


    Alles heeft betekenis, ook niets

    RapunzeI schreef:
    Je kan mensen nou eenmaal niet dwingen. Eens dus.


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    Het is wel logischer maar ik ben er ook niet perse tegen.
    Ik bedoel het in de zin van het is logischer als mensen zo iets zelf kunnen bepalen.
    Al weet ik niet hoe het zit met je afmelden als het echt een heel gedoe is om je af te melden ben ik wel voor het feit dat je, jezelf moet aanmelden.
    Het hangt dus af van een aantal factoren. Maar in het algemeen vind ik het wel beter als het automatisch is als hier ook echt levens door worden gered.

    [ bericht aangepast op 19 jan 2014 - 13:23 ]


    ''Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.''

    Eens. Ondanks dat ik zelf orgaandonor ben, en vindt dat ook anderen dat zouden moeten zijn, vind ik ook dat het een vrije keuze moet zijn. niet iedereen voelt zich daar even prettig bij. Het is jouw lichaam, dus je moet ook zelf kunnen bepalen wat je er mee doet.


    Fus Ro Dah!

    Eens. Ik begrijp dat het een heel goed en nobel doel is, maar sommige mensen hebben religieuze bezwaren tegen orgaandonorschap. Zeker als je je pas kan afmelden als je 18 bent omdat je dan pas keuzes kunt maken, want stel er overlijdt een 5 jarig kind en die staat nog op wel donor zijn, dan kan dat best kut zijn voor de familie en vrienden van het slachtoffer, omdat het lichaam dan als een malle naar het ziekenhuis moet en zo.


    Intersectional feminist

    Naar wat ik uit de uitleg van Lucrezia begrijp, gaat de stelling om het verschil tussen het Belgische 'ja, tenzij'-systeem (oftewel: je bent donor tenzij je zegt dat je dat niet wil) en het Nederlandse 'nee, tenzij'-systeem (oftewel: je bent geen donor tenzij je zegt dat je dat wel wil). In dat geval ben ik voor het 'ja, tenzij'-systeem en ben ik het dus niet eens met de stelling.
    Toevallig kwam dit onderwerp afgelopen week ter sprake op een verjaardag. Het grootste deel van mijn vriendengroep zegt dat ze het op zich niet erg zouden vinden om donor te zijn, maar dat ze simpelweg nog niet de tijd hebben genomen om het formulier in te vullen. Ik denk dat mensen die absoluut geen donor willen zijn bij een 'ja, tenzij'- systeem veel eerder hun keuzes duidelijk zullen maken dan de mensen die wel donor willen zijn bij een 'nee, tenzij'-systeem.
    Feit is dat er een gigantisch tekort is aan donoren. Een 'ja, tenzij'-systeem geeft mensen de kans om van het donorschap af te zien en zal een stuk meer organen opleveren. Oneens, dus.


    "Remember, Red, hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies."

    Ik vind dat iedereen automatisch orgaandonor zou moeten zijn, tenzij je het zelf gaat aangeven dat je dit niet wilt.
    Als je dood bent, besef je toch niet meer dat jou organen eruit worden gehaald of in iemands anders lichaam zitten, zoals ik hier al gelezen heb.
    Ik vind het zelfs een beetje egoïstisch om op die manier te denken.
    Als je iemand anders het leven kan schenken, waarom zou je dat dan niet doen?
    Als ik doodziek in een ziekenhuis zou belanden nu (19jaar) zou ik me ook verschrikkelijk voelen als ik zou moeten wachten op een donor die misschien wel niet op tijd komt.
    Het is trouwens voor veel ouders/familieleden een troost om te weten dat hoewel ze je verloren hebben, je toch nog verder leeft in iemand anders (ofsoiets, als ik de getuigenissen die ik gelezen heb mag geloven).
    Als je dit niet wilt, zou je dit vanaf 18 jaar moeten kunnen aangeven en als jongeren overleiden moeten de ouders hier inspraak mee hebben.
    Ikzelf zal orgaandonor worden eens ik sterf, of mijn lichaam schenken aan de geneeskunde voor onderzoek.
    Ik wil toch niet begraven worden, dus het maakt me niet echt veel uit.
    Wél vind ik dat het systeem om jezelf 'uit' te schrijven versimpeld zou moeten worden.


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    RapunzeI schreef:
    Je kan mensen nou eenmaal niet dwingen. Eens dus.


    Ik vind het niet dwingen bij een "Ja, tenzij"-systeem. Men heeft gewoon de vrije keuze om zich af te melden daarvoor, niemand die je het kan verbieden. En daarnaast is bij het Ja, tenzij-systeem meer bewustheid over deze zaken, waardoor mensen meer zullen gaan nadenken. Daarom ben ik het dus oneens met de stelling en de gedachte dat het onder dwang is.

    Edit: Nice stelling, BTW. Hierover kan nog eens een mooie discussie ontstaan.

    [ bericht aangepast op 19 jan 2014 - 18:09 ]

    Oneens, als je dood gaat/bent dan heb je toch niks maar aan die organen? Dan kan je ze beter aan iemand geven die ze dringend nodig heeft en die daardoor weer een kans maakt in het leven.

    [ bericht aangepast op 19 jan 2014 - 19:34 ]


    A pretty face doesn't mean a pretty heart

    Phyrishton schreef:
    ik vind dat orgaandonor gebeuren altijd een beetje...dubbel. aan de ene kant: ja, als je overleden bent en je gezonde organen hebt - waarom niet? iemand anders zou er inderdaad langer door leven.

    maar aan de andere kant zou ik het...raar vinden om delen van mij af te staan...heel krom denk ik. maar zo voelt het wel.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Hmm, lastig. Ik denk het 'ja-tenzij' systeem beter zou werken, hoewel ik absoluut geen donor wil zijn. In dat geval zou je het gewoon kunnen regelen bij het gemeentehuis. Al twijfelde ik wel wat om deze stelling.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Noraley schreef:
    In principe is het jouw lichaam, dus moet je ook zelf de keuze in eerste instantie kunnen maken en niet dat die keuze al voor je gemaakt wordt. Ondanks dat je het dan nog kunt aanpassen. Aan de andere kant denk ik, dat het wel effectiever is wanneer mensen automatisch orgaandonor zijn, zodat ze ook daadwerkelijk gaan nadenken wanneer ze 18 zijn of ze wel of niet orgaandonor willen zijn. Als het niet automatisch gebeurt, dan denk ik dat het meer langs je heen gaat en er daardoor veel minder orgaandonors zijn.


    Don't walk. Run, you sheep, run.