Naar wat ik uit de uitleg van Lucrezia begrijp, gaat de stelling om het verschil tussen het Belgische 'ja, tenzij'-systeem (oftewel: je bent donor tenzij je zegt dat je dat niet wil) en het Nederlandse 'nee, tenzij'-systeem (oftewel: je bent geen donor tenzij je zegt dat je dat wel wil). In dat geval ben ik voor het 'ja, tenzij'-systeem en ben ik het dus niet eens met de stelling.
Toevallig kwam dit onderwerp afgelopen week ter sprake op een verjaardag. Het grootste deel van mijn vriendengroep zegt dat ze het op zich niet erg zouden vinden om donor te zijn, maar dat ze simpelweg nog niet de tijd hebben genomen om het formulier in te vullen. Ik denk dat mensen die absoluut geen donor willen zijn bij een 'ja, tenzij'- systeem veel eerder hun keuzes duidelijk zullen maken dan de mensen die wel donor willen zijn bij een 'nee, tenzij'-systeem.
Feit is dat er een gigantisch tekort is aan donoren. Een 'ja, tenzij'-systeem geeft mensen de kans om van het donorschap af te zien en zal een stuk meer organen opleveren. Oneens, dus.
"Remember, Red, hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies."