• De stelling van deze week luidt:
    Het is logischer dat je toestemming moet geven om orgaandonor te zijn en niet andersom.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Eens.

    Ik ben ook geen orgaandonor, ook geen bloed, niks nada.


    "She Is Far Away, She Is Far Far Away From Me." ~ Kili About Tauriel

    Ik weet niet helemaal hoe het in elkaar zit, maar ik ben het wel eens met de stelling. het is jouw lichaam en dat blijft van jouw. ook als je dood bent


    just sm:)e en the world smiles with you

    Als ik dood ben, mogen ze met me doen wat ze willen. Kan me niet schelen. Dood is dood.


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Ik ben tegen deze stelling, maar snap ook het standpunt van de pro's wel. Ik vind dat het ADR-systeem (ook wel bekend als het "Ja,tenzij-donorsysteem" ) moet worden ingevoerd. Als je echt geen donor wilt zijn kun je dat aangeven net als dat je nu aangeeft dat je wel donor wilt zijn. Met het Ja, tenzij-systeem komen er volgens een onderzoek 25% meer donoren bij. Zo hoeven mensen met een falend orgaan niet zo lang (soms wel 2 jaar of totdat het bewuste orgaan het gewoon opgeeft en de patiënt overlijdt) op een wachtlijst te staan maar kan de patiënt meteen geholpen worden... Natuurlijk is het je eigen lichaam en moet je zelf kunnen beslissen wat er mee gebeurt. Maar als je er iemand mee kan helpen is het wel gewoon goed om donor te zijn. Ik ben zelf al sinds mijn 13de donor en ik vind het een fijn idee dat als ik dood ben mijn lichaam iemand anders' leven kan redden....

    [ bericht aangepast op 20 jan 2014 - 19:27 ]


    Never give up. There's no such thing as an ending, just new beginnings.

    tuurlijk moet je toestemming geven om orgaandonor te worden het is wel je eigen orgaan ik vind het prima dat andere dat doen daar heb ik zelfs respect voor maarja ik wil toch het zelf voor het zeggen hebben over me eigen lichaam

    Je kan mensen niet dwingen organen te doneren. Of ze nou dood zijn of niet. En ookal ligt er iemand doodziek op bed. Het blijft toch hun eigen keuze... Ik vind het idee dat er iemand straks ongewild met mijn organen rondloopt ook niet al te prettig.

    Ik wil wel donor worden maar ben nog te jong om dat aan te geven. Maar ik wil alleen donor zijn omdat ik het WIL en niet omdat het MOET

    [ bericht aangepast op 21 jan 2014 - 12:35 ]

    Volgens mij was ik niet verplicht om orgaandonor te worden. Ik ben het wel, maar het was geen verplichting.
    Zoals vele hier al zeiden: je kan niet iemand verplichten om donor te worden.

    Ik vind het Belgische systeem wel goed.
    Als je echt geen donor wil zijn, dan laat je dat gewoon even weten. Maar ik denk dat de meeste mensen wel donor willen zijn maar gewoon te lui zijn om daarvoor naar het gemeentehuis te gaan. Of dat het hen eigenlijk niet echt uitmaakt.
    Ik ben zelf ook donor (ben namelijk Belg) maar ik ken mezelf, en waarschijnlijk zou ik ook niet naar het gemeentehuis gegaan zijn hoor. Alhoewel ik me vorige week wel heb geregistreerd om stamceldonor te worden, maar dat was ook iets wat ik al veel langer zei, en er steeds niet van kwam.
    Contra dus, je bent dood, en als er andere mensen geholpen kunnen worden moet dat kunnen. Zelfs zonder expliciete toestemming. Ik zie niet in wat je nog met je organen zou willen doen als je dood was...


    Nobody really cares if you're miserable, so you might as well be happy

    Ik ben het hiermee eens. Klinkt krom, maar ik ga liever als één geheel mijn graf in, of het vuur, dunno. Ik weet dat het levens kan redden, en op meerdere fora ben ik hierop aangevallen, maar ik wil geen donor worden. Ik krijg er al de kriebels van als ik eraan denk.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ervaring is een goede leerkracht.

    Als ik gezond was geweest had ik best Donor willen worden, maar mijn organen zijn misschien meer een last voor iemand dan een hulp.
    En ik kan best begrijpen dat dat voor meer mensen zo is.
    Dus Eens.


    You can't judge a book by it's cover.

    Ik vind dat je zelf moet kunnen kiezen of je orgaandonor wilt zijn of niet. Ikzelf hoop dat mijn ouders me wel al hebben ingeschreven daarvoor - omdat ik minderjarig ben - omdat ik het wel echt zeer nuttig vind. Als z iemand kunnen redden via mij, dan ben ik daar blij mee. Er is een grote kans dat de betreffende persoon zelf nog niet dood wilt, dus gun ik hem/haar de kans op overleven.
    Ik hoop dat er meer mensen zo over denken en dus orgaan donor zijn of worden.


    I never fail, I just found out what doesn't work.

    Het is al zo dat je in nederland je toestemming moet geven als je orgaandonor wilt zijn, wij hebben op school een soort debat daar over gehad bij de debatclub, en mijn mening is dat ze beter net zo'n systeem kunnen invoeren als in België waar je al als orgaandonor staat ingeschreven en jij (voor je dood:P) of je familie (na je dood) je kunt uitschrijven voor dat systeem. Het is namelijk belangrijk om genoeg orgaandonoren te hebben, om alle wachtlijsten in te korten, en te zorgen dat de mensen die op deze wachtlijsten staan niet overlijden. En niemand is gedwongen donor, want je kunt je met alle gemak inschrijven!

    Ben je automatisch al donor dan?
    Stom..

    Eens.
    Want veel mensen nemen geen moeite om zich aan te melden terwijl ze het geen probleem zouden vinden en als je echt geen orgaandonor wilt zijn, zul je er wel moeite voor doen om je af te melden. Ook ga je in het geval wanneer kinderen overlijden niet aan de ouders vragen wanneer ze midden in hun rouwen zitten of ze misschien wat van het kind willen doneren, wanneer dit al vast staat hoeven ouders daar niet meer over na te denken. En ik denk wanneer je automatische orgaandonatie gaat invoeren dat dit over een paar jaar gewoon vanzelfsprekend wordt, net zoals je bij de alcohol grens hebt, op dit moment is iedereen die 16 is aan het balen, maar over een aantal jaar is het vanzelfsprekend dat je pas vanaf je 18e moet drinken enzovoort.


    Dance like nobody's watching'