• De stelling van deze week luidt:
    Het is logischer dat je toestemming moet geven om orgaandonor te zijn en niet andersom.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Hier moet je toestemming geven om orgaandonor te zijn? Ik begrijp de stelling niet denk ik.


    Your make-up is terrible

    Ik weet dat het in België anders zit, maar in Nederland is dat ook gewoon zo.

    En tja, hoewel ik het op zich geen slecht idee vind om iedereen automatisch donor te maken tenzij ze iets anders aangeven, moet het dan wel heel, heel duidelijk worden gemaakt hoe je je kunt afmelden, en dat moet ook zonder veel gedoe kunnen. Ik heb geen idee hoe dat precies zit in België, maar het moet in ieder geval niet zo zijn dat er plannen worden gemaakt voor je dode lichaam zonder dat je daar iets van weet, om het maar zo te zeggen. :'D


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik snap de stelling niet helemaal, maar ik vind dat iedereen zelf moet bepalen of ze nu een donor willen zijn of niet. En niet dat er een of ander wet is die je eigenlijk verplicht een donor te zijn. Zo komt die wet bij mij over tenminste. Ik snap dat sommige stervenden er veel aan die wet hebben, maar het gedachte alleen al dat iemand straks met mijn organen rondloopt, is niet erg prettig.


    -

    je kan mensen niet dwingen om organen af te staan, maar als je dood bent dan gebeurd toch niks meer. Dus waarom zou je ze niet afstaan àls je gezonde organen hebt en daarmee misschien iemands leven verlengd. (flower)


    Everything is possible,you just had to believe

    Ookal zou het erg veel mensen helpen, toch vind ik dat mensen dit zelf moeten beslissen en niet de overheid.
    Ookal ben je dood het zijn wel je organen, sommige mensen vinden het nou eenmaal een eng idee dat ze helemaal leeg gehaald worden en vervolgens weer worden opgevuld.
    En tja ik denk niet dat ze uitgebreid campagne gaan voeren over hoe je je ervoor af moet melden.

    maar goed ik ben al wel donor.

    [ bericht aangepast op 19 jan 2014 - 9:20 ]


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Je kan mensen nou eenmaal niet dwingen. Eens dus.


    26 - 02 - '16

    Euhm lastige stelling...
    Als er bedoeld wordt dat mensen zelf moeten beslissen of ze donor worden en dat het niet zo moet zijn dat je jezelf moet afmelden om geen donor te zijn, dan ben ik het daarmee eens. Als je jezelf bewust afmeldt, dan doe je dat om bepaalde redenen, maar ik denk dat je jezelf er dan ook heel bewust van bent dat je iemand anders iets afneemt, waardoor zijn of haar leven gered zou kunnen worden. Dat is lastig. Daarom denk ik dat het beter is om mensen na te laten denken of ze donor willen zijn of niet, zonder dat ze sowieso donor zijn als ze zich niet op tijd afmelden, maar eigenlijk niet willen. Het zou toch gezien kunnen worden als aantasting van de lichamelijk integriteit. Zeker als je jezelf bedenkt dat er gediscussieerd werd over de vraag of het afnemen van DNA voor onderzoek van de politie daaronder valt.

    [ bericht aangepast op 19 jan 2014 - 11:25 ]


    Hamartia

    lnfinity schreef:
    Ik snap de stelling niet helemaal, maar ik vind dat iedereen zelf moet bepalen of ze nu een donor willen zijn of niet. En niet dat er een of ander wet is die je eigenlijk verplicht een donor te zijn. Zo komt die wet bij mij over tenminste. Ik snap dat sommige stervenden er veel aan die wet hebben, maar het gedachte alleen al dat iemand straks met mijn organen rondloopt, is niet erg prettig.
    Vanaf je 18e ben je in België automatisch orgaandonor. Je familie kan wel eisen dat je het niet bent eenmaal je dood bent.

    Ik ben eigenlijk pro en contra op deze stelling.
    Ik vind het juist goed dat het automatisch is bij ons, want ik ben er van overtuigd dat 95% van de totale bevolking bij ons er niet op zou komen naar het gemeentehuis te stappen en zich aan te melden als orgaandonor. Het feit dat het automatisch is, denken de mensen er niet aan en worden er zo veel meer levens gered.
    Ergens is het wel ethisch verantwoord dat je zelf de touwtjes in handen hebt en het dus niet automatisch mag zijn. Maar het enige wat me dan eerder pro maakt aan deze stelling is het feit dat wanneer jij zelf zegt orgaandonor te willen zijn, je familie er niet meer tussen kan komen. Ik vind het namelijk alles behalve erg om orgaandonor te zijn en raar maar waar, ik wil het al sinds ik kind was. Als ik nu morgen dood zou vallen, zou ik het mijn moeder niet vergeven moest zij zeggen dat ze mijn organen niet mogen gebruiken. Ik ben dan toch dood, ik ben er dus niks mee, dus een ander zijn leven mag er zeker mee gered worden. Ik begrijp wel dat het heel moeilijk is afstand te doen van je dierbare en je dan liever niet ziet dat iemand alles er gaat uithalen (al zie je dat niet, maar je weet wat ik bedoel), maar dan nog. Je familie heeft gewoon het recht niet om daar over te beslissen vind ik. Als je het dan zelf zou vastleggen, is het een feit dat je het bent en kan niemand er nog tussen komen.

    Het jammere met deze automatische regel is wel dat veel mensen dit volgens mij niet weten. En als je het dan bijvoorbeeld echt niet wilt, dan is het ook wel weer niet ethisch verantwoord. Hoe je het draait of keert, je komt altijd op pro en contra terecht bij deze stelling.

    [ bericht aangepast op 19 jan 2014 - 10:05 ]


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Ik weet niet zeker of ik de stelling helemaal goed interpreteer, maar ik zal antwoord geven op wat ik denk wat de stelling is.

    Mijn mening hierin is, is dat je niet zomaar iemand donor kan verklaren zonder echte toestemming van een persoon. Wat ik wel vind, is dat ze meer bekendheid kunnen trekken naar donorschap en wat het nu eigenlijk precies inhoudt. Misschien kunnen ze een automatische vragenlijst instellen voor als je achttien wordt, waarop je meteen kan zeggen of je Donor wilt worden.


    Tijd voor koffie.

    ik vind dat orgaandonor gebeuren altijd een beetje...dubbel. aan de ene kant: ja, als je overleden bent en je gezonde organen hebt - waarom niet? iemand anders zou er inderdaad langer door leven.

    maar aan de andere kant zou ik het...raar vinden om delen van mij af te staan...heel krom denk ik. maar zo voelt het wel.


    The Definition of Insanity

    Ja, ik vind het wel logischer dat het zo werkt, want het gaat om iets van jou, maar aan de andere kant kan je je ook afmelden als het systeem andersom werkt. Dat systeem vind ik wel beter wat betreft de organen die nodig zijn, want heel veel mensen maken de beslissing nooit en dan kunnen die organen alsnog gebruikt worden. Het is alleen nogal onethisch om zonder te vragen, zoals in Nederland eigenlijk, iemands organen mee te nemen.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik vind dat het systeem andersom zou moeten werken, wil je geen donor zijn moet je dat zeggen. Zo krijg je meer donoren en geen smoesjes meer dat je bent vergeten op te geven als donor.
    Maar waarom zou je geen donor willen zijn, als je zelf toch dood bent en je er iemand anders mee levend kunt houden. Ik vind het een kwestie van gunnen. Jij zou toch ook graag een donor hart, nier ofzo willen krijgen zodra je die zelf nodig hebt?

    In principe is het jouw lichaam, dus moet je ook zelf de keuze in eerste instantie kunnen maken en niet dat die keuze al voor je gemaakt wordt. Ondanks dat je het dan nog kunt aanpassen. Aan de andere kant denk ik, dat het wel effectiever is wanneer mensen automatisch orgaandonor zijn, zodat ze ook daadwerkelijk gaan nadenken wanneer ze 18 zijn of ze wel of niet orgaandonor willen zijn. Als het niet automatisch gebeurt, dan denk ik dat het meer langs je heen gaat en er daardoor veel minder orgaandonors zijn.


    I'm Ellie's & Mitshy's little secret. Rawr.

    RapunzeI schreef:
    Je kan mensen nou eenmaal niet dwingen. Eens dus.


    Queer zijn is gewoon alles

    RapunzeI schreef:
    Je kan mensen nou eenmaal niet dwingen. Eens dus.


    Enjoy the best things in you life, cause you aint gonna live it twice.