• Ik weet niet waar dit topic hoort, sorry
    So... Ik heb mijn eerste paniekaanval gehad vandaag. En het was goddamn scary :c
    Het naarste is, dat deze aanval bijna een uur duurde en ik noch mijn vrienden een idee had wat we eraan konden doen. Een vriendin vertelde het een leraar die mij alleen naar buiten liet met de woorden "Blijf maar zo lang weg als je nodig hebt" Wat lang was. Ik heb het hele les uur op de gang gezeten tot het trillen en hyperventileren ophield en ik weer normaal kon nadenken.
    Nu vroeg ik me af of anderen hier ervaring mee hebben en wat ik/mijn vrienden het beste kan/kunnen doen als dit weer gebeurt. Ik vraag het aan zo veel mogelijk mensen want ik weet niet wat ik enger vond, dat ik een paniekaanval had of dat ik niet wist wat ik moest doen. Dus is er iemand die me kan helpen?


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Wat was de oorzaak daarvan of hoeft er geen oorzaak te zijn voor paniekaanvallen? Zoals je misschien merkt, weet ik er niet veel van. Na een beetje op google gezocht te hebben denk ik dat het goed is om jezelf proberen af te leiden? Dus iets gaan doen met een doel. Je mobiel zoeken, Of heel bewust op je adem gaan letten.
    Verder lijkt het me misschien verstandig om het aan een professional te vragen. Veel succes!


    You are beautiful, you are love.

    Juniper schreef:
    Wat was de oorzaak daarvan of hoeft er geen oorzaak te zijn voor paniekaanvallen? Zoals je misschien merkt, weet ik er niet veel van. Na een beetje op google gezocht te hebben denk ik dat het goed is om jezelf proberen af te leiden? Dus iets gaan doen met een doel. Je mobiel zoeken, Of heel bewust op je adem gaan letten.
    Verder lijkt het me misschien verstandig om het aan een professional te vragen. Veel succes!

    Je hebt paniekaanvallen met en zonder oorzaak. Twwe van mijn fobieën -duisternis en klein ruimtes- gebeurden tegelijk, waardoor ik mijn aanval kreeg.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Reezy schreef:
    (...)
    Je hebt paniekaanvallen met en zonder oorzaak. Twwe van mijn fobieën -duisternis en klein ruimtes- gebeurden tegelijk, waardoor ik mijn aanval kreeg.


    Vervelend zeg! Zou je dan niet beter aan die fobieën gaan werken ipv omgang met paniekaanvallen? Het lijkt me heel naar om dat te ervaren namelijk. En niet dat ik wil suggereren dat het een makkie is om die fobieën kwijt te raken, maar er zijn vast manieren om te leren rustig te blijven in zulke situaties.


    You are beautiful, you are love.

    Concentreren op je ademhaling werkt heel goed
    Maar als het echt er is en vaak gebeurd,, kan je het beste iets zoeken je gerust kan stellen, een voorwerp of zo,, die je veilig laat voelen en de aanval zo af kan leiden


    Eternamente, everlastingly, for all time

    Juniper schreef:
    (...)

    Vervelend zeg! Zou je dan niet beter aan die fobieën gaan werken ipv omgang met paniekaanvallen? Het lijkt me heel naar om dat te ervaren namelijk. En niet dat ik wil suggereren dat het een makkie is om die fobieën kwijt te raken, maar er zijn vast manieren om te leren rustig te blijven in zulke situaties.

    Punt is dat dit alleen gebeurde omdat ik twee fobieën tegelijk kreeg. Als ik alleen in het donker fiets voel ik me ongemakkelijk en bang en heb ik wat meer moeite fatsoenlijk adem te halen, maar dit was echt rampzalig. Eens en nooit weer als het aan mij ligt, maar goed, dit had ik nooit gewild.
    Bedankt voor je hulp though :3


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Bij hyperfentileren moet je door een plastic zakje blazen waardoor je minder lucht binnen krijgt. Je gaat namelijk hyperfentileren als je denkt dat je te weinig lucht binnen krijgt terwijl je die wel gewoon krijgt met als gevolg dat je te veel zuurstof gaat inademen. Als je op zo'n moment geen plastic zakje bij hebt kun je ook je handen in elkaar vouwen en in ademen.

    Voor de rest weet ik niet hoe je verder met een paniek aanval moet om gaan.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Ik heb onlangs ook een paniekaanval gehad en ben ermee naar de dokter geweest. Zij heeft me naar de kinesist doorverwezen, want die gaat je dan leren ademhalen in zo'n situaties.

    Wat bij mij helpt is als er wel iemand naast me gaat zitten, maar die niet tegen me praat en me absoluut niet aanraakt of ook maar aankijkt. Dan heb je namelijk niet de druk van mensen om je heen, maar dan kan je je wel focussen op een andere, rustigere ademhaling.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    Wat bij mij helpt is als er wel iemand naast me gaat zitten, maar die niet tegen me praat en me absoluut niet aanraakt of ook maar aankijkt. Dan heb je namelijk niet de druk van mensen om je heen, maar dan kan je je wel focussen op een andere, rustigere ademhaling.

    Mijn ademhaling ging zo gierend dat ik dat niet eens kon :') En ik zat midden in m'n klaslokaal, dus ik voelde me al opgesloten helaas.
    Wel bedankt voor de tip, nu kan ik er wat sneller op letten!


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Ik heb er geen ervaring mee , maar ik kan je wel dit filmje geven :


    ' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa

    Reezy schreef:
    (...)
    Punt is dat dit alleen gebeurde omdat ik twee fobieën tegelijk kreeg. Als ik alleen in het donker fiets voel ik me ongemakkelijk en bang en heb ik wat meer moeite fatsoenlijk adem te halen, maar dit was echt rampzalig. Eens en nooit weer als het aan mij ligt, maar goed, dit had ik nooit gewild.
    Bedankt voor je hulp though :3

    Maar die fobieën zullen toch nog wel eens tegelijk voorkomen vermoed ik. Dus volgens mij kan je inderdaad beter de oorzaak, dus jouw fobieën aanpakken.
    Kijk, ik ken er niets van dus ik weet niet of ik het wel juist heb hoor, maar misschien kan je beter eerst eens naar een dokter gaan.


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Eternamente schreef:
    Concentreren op je ademhaling werkt heel goed
    Maar als het echt er is en vaak gebeurd,, kan je het beste iets zoeken je gerust kan stellen, een voorwerp of zo,, die je veilig laat voelen en de aanval zo af kan leiden


    Wie gedachten zaait, kan daden oogsten; wie woorden zaait, zal letters oogsten - Baer-Oberdorf

    Eternamente schreef:
    Concentreren op je ademhaling werkt heel goed.
    Maar als het echt er is en vaak gebeurd, kan je het beste iets zoeken je gerust kan stellen. Een voorwerp of zo die je veilig laat voelen en de aanval zo af kan leiden.

    Dit werkt bij mij heel erg.

    [ bericht aangepast op 26 sep 2013 - 21:34 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Als ik jou was zou ik goed onthouden wat er eigenlijk gebeurt dan: je dénkt dat je te weinig lucht krijgt (waardoor je heel snel naar adem hapt), maar eigenlijk krijg je te veel lucht binnen. De truc is dus om meer uit te ademen dan je inademt (vandaar het ademen in een zak). Als je in paniek schiet door in een zak te ademen, kan je ook proberen om door je neus in en je mond uit te ademen. Op die manier blaas je meer koolstof uit. Ik hyperventileerde vroeger altijd bij het lopen, maar vanaf ik juist leerde te ademen, heb ik het nooit meer gehad. :]


    Has no one told you she's not breathing?

    LaJoie schreef:
    Als ik jou was zou ik goed onthouden wat er eigenlijk gebeurt dan: je dénkt dat je te weinig lucht krijgt (waardoor je heel snel naar adem hapt), maar eigenlijk krijg je te veel lucht binnen. De truc is dus om meer uit te ademen dan je inademt (vandaar het ademen in een zak). Als je in paniek schiet door in een zak te ademen, kan je ook proberen om door je neus in en je mond uit te ademen. Op die manier blaas je meer koolstof uit. Ik hyperventileerde vroeger altijd bij het lopen, maar vanaf ik juist leerde te ademen, heb ik het nooit meer gehad. :]


    bij angstaanvallen lukt het niet echt om rationeel na te denken, helaas, anders zou bijna niemand meer aanvallen hebben (niet gemeen bedoeld hoor)
    Ik weet niet of je het voelt opkomen, maar als je het voelt opkomen moet je iets doen wat je geruststelt. Bij mij is dat bv mezelf rustig wiegen, en mezelf goed vasthouden, en als het lukt op dat moment, zeer rustig in- en uitademen (maar dat gaat wel lastiger gedaan dan gezegd).
    en, bij een psycholoog gaan om de fobieën aan te pakken, het probleem bij de kern aanpakken zeg maar


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.