Meraki schreef:
Ik vraag me echt af bij hoeveel mensen de stoornis(sen) die ze hebben echt bewezen zijn en wie er gewoon aan zelfdiagnose doen.
Ook bij de mensen die 'angststoornis' zeggen, dat is een algemene term, er zijn verschillende soorten, er is niet één angststoornis.
Ikzelf heb een gegeneraliseerde angststoornis (maar 2% van de gehele bevolking heeft dit) en heb twee dagen geleden de diagnose van depressiviteit gekregen, al geloof ik van dat laatste zelf helemaal niets. :'D
Diagnoses kunnen ook flink in de verkeerde hoek vallen. Een vriendin van me heeft 12 jaar rondgelopen met de sticker 'asperger', dús 'autist', en nu blijkt dat ze het helemaal niet heeft. Hulpverlening heeft het ook heel vaak bij het verkeerde eind. Zelfs als je een diagnose hebt, kan het weleens verschillen met de werkelijkheid. Ik denk dat je zelf het beste weet of je je goed voelt of niet, maar inderdaad, zelfdiagnose is niet de oplossing daarvoor. Sowieso, dat stickertje 'depressief', als dat eenmaal in de buitenwereld is, heb je een krabber nodig om het ervan af te schrapen.
Ik heb zelf ooit twee diagnoses gehad, één daarvan was vastgesteld zonder test, zonder ondervraging, maar gewoon aan het feit dat ik bij een psycholoog aanklopte. Dat noem ik geen diagnose.