Taiteilijan schreef:
(...)
Diagnoses kunnen ook flink in de verkeerde hoek vallen. Een vriendin van me heeft 12 jaar rondgelopen met de sticker 'asperger', dús 'autist', en nu blijkt dat ze het helemaal niet heeft. Hulpverlening heeft het ook heel vaak bij het verkeerde eind. Zelfs als je een diagnose hebt, kan het weleens verschillen met de werkelijkheid. Ik denk dat je zelf het beste weet of je je goed voelt of niet, maar inderdaad, zelfdiagnose is niet de oplossing daarvoor. Sowieso, dat stickertje 'depressief', als dat eenmaal in de buitenwereld is, heb je een krabber nodig om het ervan af te schrapen.
Ik heb zelf ooit twee diagnoses gehad, één daarvan was vastgesteld zonder test, zonder ondervraging, maar gewoon aan het feit dat ik bij een psycholoog aanklopte. Dat noem ik geen diagnose.
O nee, daar geef ik je ook groot gelijk in hoor. Diagnoses willen ook niet altijd zekerheid geven. Het is alleen, vooral nu, nogal de tijd van de zelfdiagnoses, vooral omdat je alles makkelijk op internet kunt vinden. Mensen moeten daar echt mee uitkijken, want als je labeltjes op jezelf gaat plaatsen, kunnen ze je 'achtervolgen' en kun je daar gevolgen mee hebben op je werk en al tijdens je studie. Het is zo onnodig om jezelf een ziekte/stoornis te geven, het maakt je echt niet meer speciaal of zo en ik vind het nogal lullig tegenover de mensen die écht hulp nodig hebben, maar dat niet kunnen krijgen omdat er wachtlijsten zijn. Wachtlijsten vol mensen die eigenlijk geen hulp nodig hebben.
O en wat
Gestalt zegt: mensen met een label gaan zich er vaak naar gedragen, als iemand dus niet ziek is, creëer je wel een ziek persoon.
Nu ben ik aan het generaliseren, dat weet ik, maar zo is het even makkelijker om uit te leggen. 'Je' is in dit geval natuurlijk algemeen bedoeld, niet persoonlijk.
[ bericht aangepast op 3 feb 2014 - 22:36 ]
everything, in time