• Ik wil graag een fantasy verhaal beginnen. Maar ik heb nog nooit een goede story geschreven dus ik weet niet hoe ik eraan moet beginnen!
    Hebben jullie misschien tips?

    Ik bedenk welk genre ik wil schrijven en daarna wie ik in de hoofdrol wil en wie/wat de bijpersonen zullen zijn. Dan bedenk ik me wat de hoofdgebeurtenis worden zal en wat ik kan doen om de spanning een beetje op te bouwen. Ook verzin ik een omgeving waarin het zich zal afspelen.
    Als ik dit allemaal gedaan heb begin ik met schrijven en laat ik mijn vingers het werk doen. Ik zie vanzelf wel wat het resultaat word.

    Succes met je story! (:


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Probeer cliché's te vermijden, want daar wordt het verhaal heel voorspelbaar van. Bedenk alvast in ruwe lijnen hoe het verhaal gaat lopen en begin dan met schrijven. Gewoon schrijven wat in je opkomt, maar neem zodra je op een probleem stuit de tijd om een goede oplossing te verzinnen. Als je namelijk eenmaal je hoofdstuk hebt geactiveerd is er niets meer wat je er aan kan veranderen. Je kan dan niet zomaar weer iets weg gaan laten in je verhaal.
    Als je toch vast komt te zitten mag je me altijd PB-en (:


    From these ashes, I will rise

    Leonhardt schreef:
    Probeer cliché's te vermijden, want daar wordt het verhaal heel voorspelbaar van. Bedenk alvast in ruwe lijnen hoe het verhaal gaat lopen en begin dan met schrijven. Gewoon schrijven wat in je opkomt, maar neem zodra je op een probleem stuit de tijd om een goede oplossing te verzinnen. Als je namelijk eenmaal je hoofdstuk hebt geactiveerd is er niets meer wat je er aan kan veranderen. Je kan dan niet zomaar weer iets weg gaan laten in je verhaal.
    Als je toch vast komt te zitten mag je me altijd PB-en (:



    hahahaha ok! Bedankt voor jullie tips.

    Ik heb gemerkt dat als je je niet altijd aan de volgorde van de hoofdstukken houdt, het vaak veel beter gaat en dat je minder obstakels tegenkomt.
    Ik verzin altijd een ruwe verhaallijn en dan begin ik met schrijven, maar zoals ik al zei, doe ik dat niet in "de goede volgorde". Zo schrijf ik bijvoorbeeld eerst hoofdstuk één en daarna hoofdstuk vijf. Dan schrijf ik hoofdstuk 4, dan hoofdstuk 8 en dan pas hoofdstuk 2. Zo schrijf je eerst de delen waar je veel inspiratie voor hebt. Ook schrijf ik soms wel een scenes voor in mijn verhaal, al weet ik nog niet of ik ze ooit zal gebruiken. Soms ga ik door op zo'n scene en krijg ik nieuwe inspiratie.

    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is? Probeer je dus niet teveel aan de "onzichtbare regels" te houden!


    | Reality is for people that lack imagination |

    Ik schrijf wanneer ik zin heb en zeker weet wanneer er iets goeds uitkomt. Soms brainstorm ik alvast voor een paar hoofdstukken verder en schrijf ik dat op. Daarna probeer ik er een soort bruggetje tussen te maken en het verhaal zo dus te verbinden.


    26 - 02 - '16

    Zoals al eerder gezegd, probeer eerst een basic verhaallijn te bedenken. Probeer dan verder te gaan op deze verhaallijn en er de clichés uit te halen. Als het eerst bijvoorbeeld is 'een meisje moet de wereld redden door een draak te verslaan en ze krijgt hulp van een gewone jongen' (random voorbeeld), kun je proberen de draak in iets anders te veranderen wat meer origineel is. En je kunt moeilijkheden toevoegen die de opdracht extra lastig maken.
    Al blijft het natuurlijk ook belangrijk dat je realistisch blijft. Dat klinkt tegenstrijdig bij een fantasy-verhaal, want er worden natuurlijk wezens gebruikt die hélemaal niet realistisch zijn, maar wat ik bedoel is dat de gevoelens van je personages, de oorzaak van het avontuur, etc.. wel moeten kloppen. Dus probeer je zeker ook in hen in te leven en maak een goede karakterschets.
    And last but not least: oefenen baart kunst. Het is logisch dat een verhaal niet van de eerste keer perfect is. Veel succes er mee! (:


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.