Ik heb geen enkel probleem met censuur, behalve wanneer het de essentie van een nummer verloren doet gaan. Kijk naar bijvoorbeeld Last Resort van Papa Roach: de gecensureerde videoclip neemt al het nut van het nummer weg, want het is en blijft een ode aan iedere jongere die er uit wil, die zichzelf wil zijn. Door censuur toe te passen op zinnen die, tja, dan een toespeling maken op zelfmoord of automutilatie, wat bereik je dan? Vermindering van zelfmoordcijfers? Verminderde hoeveelheid jongeren met littekens op hun polsen?
Nee, dan krijg je een verdeling in 2 groepen: de ene censureert en steekt zo zijn arrogante, onwetende kop in het zand, de andere is tegen censuur en stapelt woede en frustratie op. En dan gaat niemand nog vrijuit.
Anderzijds heb ik niks tegen censuur op racistische of discriminerende zinnen. Zo veel "bitch" in een phrase proppen om zo te pochen met je "swag" of je "gangsta-ness", dat is eveneens je kop in het zand steken. En zij die bitch worden genoemd... Let me not repeat what I've said before.
Onwetendheid is niks mis mee, maar onwetende arrogantie, in mijn ogen de tagline van censuur, daar heb ik iets tegen. Want dat is wat censuur is: de onwetende arrogantie van een minimale groep van mensen die weigeren te geloven dat er dingen bestaan als een seksuele en psychische revolutie. Go back to the medieval times then, and let us make our music. Thank you!
Na regen komt zonneschijn.