Wretched schreef:
(...)
Wat vind je een gewoon inkomen? Ik krijg 600 euro studiefinanciering op dit moment en moet nog een baantje zoeken, omdat dat nu niet gaat met mijn lange schooldagen en stages. Ik denk alleen neit dat ik het met mijn 600 euro in de maand ga redden om voor een kind te zorgen (zonder het inkomen van mijn vriend).
Ik ben het met je eens over dat niemand meer kinderen zou kunnen krijgen in deze tijd.
Goh, wat is tegenwoordig een gewoon inkomen... ik moet het doen met 400€ en m'n vriend heeft gewoon een voltijdse job. Zonder het inkomen van je vriend ga je het zeker niet redden om voor jezelf of voor je kind te zorgen :'D
Bedenk maar zo dat de huurprijzen minstens aan 500€ - 550€ zitten. Dan krijg je nog je electriciteit, water, gas/mazout (of gelijk bij ons dat alles op elektriciteit is, inclusief warmte -.-), je verzekeringen (familiaal, brand, levensverziekering), je ziekteverzekering, dan nog telenet (of Belgacom of andere leverancier), eventuele gsm kosten en er zullen er nog vast zijn die ik nu even gauw vergeet.
Dan moet je nog je boodschappen rekenen, benzine kosten (allee, in ons geval toch). Dan als je begint met kinderen is het 100€ extra voor pampers en flesvoeding in de week en kleine extraatjes. Telt alles bijeen en je hebt dus gauw een 1500€ nodig, minstens.
Nu, zoals wij zitten financieel zou ik nooit voor kinderen gegaan zijn. Maar 4.5 jaar terug had ik er wel 900€, dus ja, die dingen heb je absoluut niet in de hand. Shit happens. Met die 400€ van mij en dan het inkomen van m'n vriend komen we rond, maar ik zeg zeker niet dat het gemakkelijk is. De rekeningen zijn betaald, we hebben een fatsoenlijk dak boven ons hoofd, iedere dag warm eten op tafel en voldoende drinken in de koelkast. Af en toe een kleinigheidje voor de kleine of voor onszelf, maar dan heb je het ook echt gehad. Ik moet op voor m'n rijbewijs en hebben mazzel dat het vakantiegeld deze maand komt, anders had ik ruim een half jaar kunnen sparen voor die 400€, gewoon omdat er echt niks over blijft - ja of ik moet gaan bedelen bij m'n ouders, wat ik dus echt vertik :'D
Dus ik raad het je zeker wel aan om gewoon allebei werk te hebben vooraleer je met kinderen begint. De kinderopvang kost veel - allee, ik vind het nog meevallen opzicht... in mijn geval als ik zou gaan werken ligt het bedrag tussen de 200-350€ omdat de kleine schoolgaand is. Daarbij ligt het aan de uren en tijden en dagen een beetje. In de meeste gevallen komt een werkgever iets te gemoet in de kosten en aan het eind van het jaar is een groot deel ervan aftrekbaar van je belastingen. Dus uiteindelijk valt het mee, het is alleen het betalen op het moment zelf.
Wanneer je kleine niet naar school gaat, dus als je met een baby zit, dan kan het algauw oplopen naar de 500€. Nu heb ik zelf nog de mazzel dat ik nog oppas kan regelen met m'n eigen ouders en schoonouders, wat de kosten van de opvang ook drukt, dus ik ben nog altijd iets minder kwijt dan die 200-350€
Ik spreek wel over de prijzen in Belgie, in Nederland zal het een pak hoger liggen allemaal.
Bedenk in ieder geval echt goed of je al zo vroeg aan kinderen wilt beginnen. Wees eerst maar een tijdje getrouwd en zorg voor een stabiele basis financieel en binnen je relatie (; Althans, dat is toch wat ik aanraad (:
“If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”