• Hi folks.=)

    Momenteel zit ik nogal in de knoop, ik ben een bijna geslaagde vmbo-t studente die hierna nog de Havo wilt gaan doen, dat betekent dat ik binnen twee jaar een keuze zal moeten maken die de rest van mijn leven zal bepalen.
    Dit idee jaagt mij toch wel lichtelijk angst aan omdat ik anders dan mijn leeftijdsgenoten die bijna allemaal een mbo gaan doen en weten wat ze willen, ik nog steeds geen enkel idee heb wat ik na mijn havo opleiding wil doen.
    Ik heb altijd gedacht dat dit vanzelf wel een keer zou komen, maar twee jaar is een korte tijd om te zoeken en te beslissen waar je de rest van je leven aan wilt weiden.
    Ik hou van erg gevarieerde dingen, van computeren en games, tot lezen,schrijven en basketbal.
    Mijn grote droom is om een wereldberoemde best-seller schrijfster te worden, beter dan J.K Rowling, maar dit is een tikkeltje onrealistisch en als je boeken niet aanslaan, waar moet je dan van leven?
    Een MBA basketbal speelster zal ik ook niet snel worden want buiten basketbal haat ik actief bezig zijn en mijn conditie is dan ook niet de aller beste.....voor de rest word je natuurlijk ook niet rijk met boeken lezen of computer games spelen.

    Kortom....ik zit vast, het enigste wat ik weet is dat ik cariére wil maken, veel geld verdienen maar tegelijkertijd wil ik creatief bezig zijn en geen stoffige kantoor baan....

    Anyone? Help?

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    You were born original, don't die as a copy.

    Cullens schreef:
    (...)
    Ik ging in de eerste klas al naar open dagen, lol. Als ik dat niet had gedaan, had ik het nu nog niet geweten. Ik wilde gewoon van zoveel mogelijk opleidingen de informatie hebben.


    Ik ben in de derde wel een keer met school ergens geweest en tussendoor bij iets met verpleging (voor mijn moeder die misschien extra wou bij leren)

    Pabiloso schreef:
    (...)

    Ik weet het ook niet, hoor, het even is onzeker. Ik kijk naar een opleiding voor Decorateur en Restaurateur wat binnen die Mbo-school valt onder een soort sectie. De eerste twaalf weken van jaar één oriënteer je alleen in de sectie die jij leuk lijkt, zodat je daarna je definitieve keuze maakt van de opleiding in die sectie. Er zijn zat scholen die die mogelijkheid bieden.


    Hmmm, dat is eigenlijk nog niet eens een gek idee, maar is dat ook mogelijk voor HBO?

    Humphries schreef:
    Stiekem weet ik ook nog steeds niet wat ik wil, en ik ben al 21 shame


    Tja dat probleem schijnt mijn grotere broer van 21 ook te hebben.


    You were born original, don't die as a copy.

    Melieke schreef:
    Dat komt vanzelf wel. :')


    Ja dat dacht ik al zo'n beetje 2 jaar....mooi niet dus.


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    (...)

    Ja dat dacht ik al zo'n beetje 2 jaar....mooi niet dus.


    Jehebt toch nog twee jaar?


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Melieke schreef:
    (...)

    Jehebt toch nog twee jaar?


    ....nog maar twee jaar.


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    Goede vraag: dat weet ik dus niet.x)

    Weetje wel wat je in ieder geval beslist niet wil? Zoals kapster of automonteur of iets anders misschien?

    Je zou nu misschien de neiging hebben om voor Havo te kiezen maar je loopt dan kans dat je je hele Havo periode alleen maar gaat stressen over een vervolgopleiding.


    Chaos is a ladder.

    SPECS schreef:
    (...)

    Tja dat probleem schijnt mijn grotere broer van 21 ook te hebben.

    Dat is zo frusterend, ik zit sinds februari al thuis, het liefst wil ik na de zomer (als we die ooit nog krijgen) weer beginnen, maar ik heb gewoon geen flauw idee wat ik wil. Wat ik wel weet is dat ik BBL wil gaan doen, werken en leren.
    Maar jij hebt nog wat tijd om te bedenken wat je wilt (:

    SPECS schreef:
    (...)

    Nou laten we die opleiding kiezen op anderhalf jaar stellen: ik wil niet de rest van mijn leven in de bijstand of thuis blijven wonen of afhankelijk zijn van een man.=')
    Maar ik probeer ook te schrijven en ik basketbal bij een groepje en ik fitness.....en gelukkig worden, tja....hoe doe je dat?=p


    Bij tijd komt raad, no worries!


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Cullens schreef:
    (...)
    Weetje wel wat je in ieder geval beslist niet wil? Zoals kapster of automonteur of iets anders misschien?

    Je zou nu misschien de neiging hebben om voor Havo te kiezen maar je loopt dan kans dat je je hele Havo periode alleen maar gaat stressen over een vervolgopleiding.


    Oh jeetje, dat is een hele lijst.x)

    Ik doe niet alleen havo omdat ik niet weet wat ik wil maar ook omdat het:
    1 goedkoper is dan mbo en dan hbo.
    2 sneller is dan mbo en dan hbo.


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    (...)

    ....nog maar twee jaar.


    Geloof me, op twee jaar tijd kan er veel veranderen.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Humphries schreef:
    (...)
    Dat is zo frusterend, ik zit sinds februari al thuis, het liefst wil ik na de zomer (als we die ooit nog krijgen) weer beginnen, maar ik heb gewoon geen flauw idee wat ik wil. Wat ik wel weet is dat ik BBL wil gaan doen, werken en leren.
    Maar jij hebt nog wat tijd om te bedenken wat je wilt (:


    Nou ja twee jaar is niet zoveel als het lijkt hoor.=\

    Pabiloso schreef:
    (...)

    Bij tijd komt raad, no worries!


    Ja maar in hoeveel tijd is de vraag.=P

    Melieke schreef:
    (...)

    Geloof me, op twee jaar tijd kan er veel veranderen.


    I hope so, god bless me.=p


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    Oh jeetje, dat is een hele lijst.x)

    Ik doe niet alleen havo omdat ik niet weet wat ik wil maar ook omdat het:
    1 goedkoper is dan mbo en dan hbo.
    2 sneller is dan mbo en dan hbo.

    Het geeft niet dat dat een hele lijst is. Zo weet je in ieder geval al wat je zeker weten niet wilt!
    En ik wil wel even meegeven dat je ook moet kijken naar of het beroepkansen heeft. Een vriendin van mijn moeder heeft een stiefdochter en zij deed de toneelopleiding o.i.d. en zij heeft gewoon echt al jaren geen baan en het ziet erbij haar ook niet naar uit dat ze die snel vind.


    Chaos is a ladder.

    Cullens schreef:
    (...)
    Het geeft niet dat dat een hele lijst is. Zo weet je in ieder geval al wat je zeker weten niet wilt!
    En ik wil wel even meegeven dat je ook moet kijken naar of het beroepkansen heeft. Een vriendin van mijn moeder heeft een stiefdochter en zij deed de toneelopleiding o.i.d. en zij heeft gewoon echt al jaren geen baan en het ziet erbij haar ook niet naar uit dat ze die snel vind.


    Dat is het probleem ook: doen wat je leuk vind....of doen waar je geld mee verdient.


    You were born original, don't die as a copy.

    Schrijfster worden, hoezo is dat onrealistisch? Er zijn zat mensen schrijver. Laat vrienden of familie je verhalen eens lezen, kun je peilen of het wat zou kunnen worden.
    En het is natuurlijk wel nogal dubbel als je zoveel dingen leuk vind. Aan de ene kant is het fijn dat je dan zoveel keus hebt, aan de andere kant heb je snel te veel keus.

    Maar je hebt nog twee jaar, en er zijn zat mensen die het nog niet weten.

    Melieke schreef:
    Dat komt vanzelf wel. :')


    26 - 02 - '16

    SPECS schreef:
    (...)

    Nou ja naar open dagen ga je meestal in je laatste jaar, maar als ik dan nog steeds niks vind ben ik screwed.
    Daarom wil ik nu al beginnen met zoeken.=x


    Als je echt zo 'angstig' bent, kan je jezelf wel alvast gaan oriënteren bij HBO scholen. Ik begon in 3V al met het bezoeken van universiteiten, HBO scholen, opleidingmarkten etc. omdat dit van school moest. Een twee jaar lijkt weinig, maar in twee jaar kan je best zo'n keuze maken.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."