• Ik ben vijftien jaar, van huis uit atheïstisch en heb ik mijn familie noch kennissenkring noch vriendenkring iemand die islamitisch is, wat dit dus dubbel zo raar maakt, denk ik. Zoals je in de titel al las, wil ik mij bekeren tot de islam. Maar ik heb een aantal problemen en dingen waarmee ik zit. Ik hoop dat jullie eventueel willen helpen met deze problemen en mijn vragen kunnen beantwoorden. (:

    - We zijn thuis allemaal atheïstisch, op ikzelf na, alleen mijn ouders en zus denken dat ik atheïst ben en officieel ben ik dat ook, eigenlijk. Nu heb ik mijn moeder met een steen in mijn maag verteld dat ik sympathieën heb voor de islam, en ze heeft er over het algemeen geen problemen mee. Ze benadrukte wel dat ik geen hoofddoek mocht dragen van haar en sommige moslim's heel intolerant konden zijn. Nu vond ik zelf dat je mensen niet over één kam kunt scheren, aangezien in de hele wereld omhooggevallen eikels rondlopen, en op dat punt is in elke geloofsovertuiging of whatever je bent of gelooft eikels te vinden. De hoofddoek zelf wou ik niet al gelijk doen, als het moment van bekering komt, aangezien dat tijd nodig heeft, maar ik wil wel een hoofddoek dragen. Maar wat mij ook dwars zit, dat ik deels heb gelogen tegen mijn moeder. Ik zei dat ik sympathieën had, niet dat ik zeker was en heb mijn moeder verzekerd dat het allemaal geen vaart liep et cetera en dat het los loopt en dat het een ''fase'' is - waar ik van overtuigd ben dat het niet zo is. Maar dan zegt ze weer dat het helemaal geen ''fase'' hoeft te zien - opluchting dat ze het niet helemaal als een fase ziet - en je je niet gelijk hoeft te bekeren. Het punt uit dit hele verhaal is, is dat ik bij God niet weet hoe ik mijn moeder dit duidelijk maak. Mijn vader, moeder en zus hebben alle drie niets tegen op de islam, en ze zullen echt niet meer of minder van mijn houden en misschien stel ik mij heel erg aan, maar ik ben wel bang voor met name de reactie van mijn vader als ik het eerlijk vertel. Ik heb ook al overwogen om als zij op zaterdag boodschappen doen, ik naar één van de moskeeën in de stad ga en vraag of ik met een imam kan praten, maar ik heb een te sterk geweten tegenover mijn ouders en een te hechte band om die te schaden. Het voelt echt als ik dat voor me houdt en sneaky doe, ik hun vertrouwen schaadt. We zijn thuis heel hecht en ik voel mij heel geborgen bij mijn ouders en zus, dus ik vertel hun praktisch alles en dan wel niet na een tijdje. Hoe kan ik, van uitgaande dat ik mijn moeder eerst dit vertel en ga vragen of ze met mij wil helpe uitzoeken, aan mijn moeder dit alles uitleggen en vragen?

    Want ik zit er heel erg mee. Ik bespreek dit niet met mijn mentor, die een vroom christen is. Het is niet dat christenen respectloos zijn en dat ze niet onpartijdig kunnen zijn over religie, maar ik denk dat het best wel je kan overvallen als mentor sowieso en je er misschien anders naar kijkt, vooral als het onverwacht komt. Ze is heel aardig, maar ik zou haar dit niet als eerste toevertrouwen. Ook geen ander contactpersoon op school, ik voel mij er gewoonweg niet prettig bij. Vrienden houd ik er helemaal buiten, dat moment komt nog, en op z'n hoogst zou ik naar mijn tante gaan hiermee. Maar ja, het is gewoon heel gecompliceerd.

    - Ik kijk, lees, luister en doe van alles aan veldwerk en research en naslagwerk over de islam om alles af te wegen. Kritieken, de Koran, boeken over de islam, echt van alles, dus mijn afwegingen maak ik wel. Alleen ik ken niemand die moslim is en die mij kan helpen met de bekering en mijn vragen kan beantwoorden. Ik ben er heel zeker van, dus ik doe het in stapjes, zoals een sjaal elke dag dragen en vestjes, of jasjes of shirts met lange mouwen onder shirts of hemdjes of jurkjes of hesjes met korte mouwen te dragen, en ik doe mijn haar in een staart (heeft niet veel betrekking op de islam, maar het is wel dat het haar minder aanwezig is in een staart). Je wordt behandeld als iemands eigen dochter of zoon of als zuster of als broer binnen de islam, dat lees ik heel veel en gisteravond was er ook al iets over op tv. Maar ik heb gewoonweg helemaal GEEN connecties of referenties met de islam en de cultuur, waardoor ik eigenlijk als een buitenstaander binnenkom. Wordt je geaccepteerd op zo'n moment in de gemeenschap? En is het heel erg als je na de uitspraak van je bekering niet gelijk een hoofddoek draag, maar dat opbouwt?

    Nou ja, heel veel vragen dus en als je iets kan vertellen buiten deze vragen om die handig zijn om te weten, mag je dat hier posten of mij mailen. Ik sta open voor mensen die willen helpen en misschien mij supporten in mijn eigen wil. Ik wil mij niet laten tegenhouden doordat ik als een buitenstaander binnenkom en mijn ouders het niet toejuichen, hoewel het dat het wel moeilijker op sommige punten maakt. Ik zou graag met iemand willen mailen die mij kan helpen. Heel erg bedankt als je dit hebt gelezen, dit alleen al waardeer ik enorm.


    You can't blame gravity for falling in love.

    Ik denk dat je je op de verkeerde manier erin verdiept en inderdaad contact moet zoeken met mensen die al gelovig zijn. Toch zou ik je aanraden om niet gelijk heel intensief alles te gaan doen, maar gewoon stapje bij beetje. Wat ik alleen niet snap is als je zoveel onderzoek hebt gedaan, je denkt dat je een hoofddoek moet dragen en kleding die je polsen en enkels bedekken. Dit staat niet in de Koran en is eigenlijk ook geen officieel onderdeel van het geloof. Dit wordt eigenlijk alleen gedaan - zelfs mensen die gelovig zijn snappen dit niet eens - als een vrouw getrouwd of verloofd is (soms met vriendjes, etc), omdat ze dan de schoonheid alleen voor hun (toekomstige) man bewaren en niet voor anderen. Maar mannen houden zich ook niet aan de kledingvoorschriften, dus ik denk niet dat ze je erop af gaan rekenen als jij dat ook niet gaat doen.


    Your make-up is terrible

    Die mentor is er toch om naar je te luisteren? Zijn geloof maakt niet uit?!
    Denk ik dan toch :')


    •*• Lululu •*•

    Mallory schreef:
    Die mentor is er toch om naar je te luisteren? Zijn geloof maakt niet uit?!
    Denk ik dan toch :')


    Hmm, het probleem is dat ze uhm, soms ons haar geloof wil opdringen en ik ben bang dat ze het dus af zal keuren als ik naar haar toe ga met dit probleem. :/ Dat mag als mentor niet, je moet in zo'n situatie onpartijdig zijn en ze is heel diplomatiek, maar het is wel eng om het te zeggen sowieso al.

    Assassin schreef:
    Ik denk dat je je op de verkeerde manier erin verdiept en inderdaad contact moet zoeken met mensen die al gelovig zijn. Toch zou ik je aanraden om niet gelijk heel intensief alles te gaan doen, maar gewoon stapje bij beetje. Wat ik alleen niet snap is als je zoveel onderzoek hebt gedaan, je denkt dat je een hoofddoek moet dragen en kleding die je polsen en enkels bedekken. Dit staat niet in de Koran en is eigenlijk ook geen officieel onderdeel van het geloof. Dit wordt eigenlijk alleen gedaan - zelfs mensen die gelovig zijn snappen dit niet eens - als een vrouw getrouwd of verloofd is (soms met vriendjes, etc), omdat ze dan de schoonheid alleen voor hun (toekomstige) man bewaren en niet voor anderen. Maar mannen houden zich ook niet aan de kledingvoorschriften, dus ik denk niet dat ze je erop af gaan rekenen als jij dat ook niet gaat doen.


    Op dat punt ben ik al op andere fora gaan zoeken en vragen bij gelovigen, die - al is er onderling verschil vanaf wanneer in de jeugd - allemaal beweren dat het in de Koran staat en ik daarbij die vers heb opgezocht en het daar staat, Dus ja, dat vind ik ook een beetje moeilijk, omdat mijn vader zei dat er een vers is die dit weerlegt. Op dat punt is er zoveel speculatie, wat het soms ook wat gecompliceerd maakt. :/

    [ bericht aangepast op 5 feb 2013 - 17:12 ]


    You can't blame gravity for falling in love.

    Einaudi schreef:
    (...)

    Hmm, het probleem is dat ze uhm, soms ons haar geloof wil opdringen en ik ben bang dat ze het dus af zal keuren als ik naar haar toe ga met dit probleem. :/ Dat mag als mentor niet, je moet in zo'n situatie onpartijdig zijn en ze is heel diplomatiek, maar het is wel eng om het te zeggen sowieso al.

    Dat snap ik, je kent niemand anders met dat geloof?
    Dat mag niet en ik heb dat ook. Mijn lerares zedenleer is joods en dat merk je echt. Ze zet iedereen voor schut die dat niet is, maar dat heeft er niets mee te maken :') Misschien kun je met een ander vertrouwspersoon gaan praten? Het zullen jouw keuzes zijn en zij mag daar niets tegen doen.


    •*• Lululu •*•

    Mallory schreef:
    (...)
    Dat snap ik, je kent niemand anders met dat geloof?
    Dat mag niet en ik heb dat ook. Mijn lerares zedenleer is joods en dat merk je echt. Ze zet iedereen voor schut die dat niet is, maar dat heeft er niets mee te maken :') Misschien kun je met een ander vertrouwspersoon gaan praten? Het zullen jouw keuzes zijn en zij mag daar niets tegen doen.


    Nope, dat is dus het probleem, waarschijnlijk had ik mijn probleem dan ook niet bij Quizlet neergelegd en om hulp gevraagd en naar die persoon gegaan. Er zijn wel moslim's en moslima's op school, maar het lijkt mij tamelijk intimiderend en discriminerend dat iemand je aanspreekt simpelweg om je geloof - al is het informatief bedoelt, het lijkt mij niet prettig. Je bent trots op je geloof, natuurlijk, maar ik denk dat je liever wordt aangesproken door iemand die zegt: ''Leuke broek!'' of zo, ik weet niet, lijkt me een beetje gek om naar een persoon op school zo toe te stappen. :/ Tja, ik zit op een christelijke school, dus dat maakt het al moeilijker. Mijn inmiddels gepensioeneerde godsdienstlerares was ooit vertrouwenspersoon, al een paar jaar niet meer, en als was ze christen, ik zou zo naar haar zijn toegestapt met mijn probleem. Dat is echt een topmens, maar die woont in Kampen en ik weet niets van haar, alleen haar achternaam. :c


    You can't blame gravity for falling in love.

    Einaudi schreef:
    (...)

    Op dat punt ben ik al op andere fora gaan zoeken en vragen bij gelovigen, die - al is er onderling verschil vanaf wanneer in de jeugd - allemaal beweren dat het in de Koran staat en ik daarbij die vers heb opgezocht en het daar staat, Dus ja, dat vind ik ook een beetje moeilijk, omdat mijn vader zei dat er een vers is die dit weerlegt. Op dat punt is er zoveel speculatie, wat het soms ook wat gecompliceerd maakt. :/


    De meeste islamitische meisjes die ik ken - en dat zijn er echt een hoop - dragen geen hoofddoek. Zij zeiden tegen mij dat ze dat op hun dertiende behoren te gaan dragen, maar dat zij daar de keuze in hebben.
    Ik ben zelf niet gelovig, maar ook geen atheïst (wat ik wel ben, weet ik niet, hehe) maar wat ik wel vind is dat het geloof waar je voor staat vanuit je hart moet komen. Jij moet het doen zoals jij het wilt en niet omdat het moet. De meisjes die ik ken en die islamitisch zijn, dragen zeker niet allemaal lange mouwen en hoofddoeken. Sommigen doen ook niet aan de Ramadan. Dus als ik jou was, zou ik kijken wat er wel en wat er niet in jouw huidige levenstijl past (tenzij je het er zo niet mee eens bent dat je dat juist helemaal wilt omgooien). Maar ik zou alles vooral niet overhaasten. Niet voor jezelf en ook niet voor je omgeving, want het zal voor velen vast wel even wennen zijn als jij je inderdaad bekeerd. En vast ook voor jezelf, want er zullen altijd nadelen aan zitten. Al zijn er nog zo veel voordelen.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Einaudi schreef:
    (...)

    Op dat punt ben ik al op andere fora gaan zoeken en vragen bij gelovigen, die - al is er onderling verschil vanaf wanneer in de jeugd - allemaal beweren dat het in de Koran staat en ik daarbij die vers heb opgezocht en het daar staat, Dus ja, dat vind ik ook een beetje moeilijk, omdat mijn vader zei dat er een vers is die dit weerlegt. Op dat punt is er zoveel speculatie, wat het soms ook wat gecompliceerd maakt. :/

    Ik ben bevriend met een paar moslimmeisjes en die zeggen dat je helemaal niet perse een hoofddoek hoeft te dragen. Een goede vriendin die moslim is draagt geen hoofddoek, maar wil er wel eentje gaan dragen als ze getrouwd is. Dus je hoeft niet perse een hoofddoek te dragen, maar ik moet wel zeggen dat die meisjes erg beïnvloed worden door hun ouders en dat ze bijna niets mogen.


    Take risks and conquer your fears.

    Kun je niet met Islamitische meisjes op het internet contact proberen te zoeken?
    Zodat je die bijvoorbeeld vragen kan stellen over iets wat je wilt weten.
    Hier op Quizlet bijvoorbeeld.


    Tell me about it, stud.

    Oakenshield schreef:
    (...)

    De meeste islamitische meisjes die ik ken - en dat zijn er echt een hoop - dragen geen hoofddoek. Zij zeiden tegen mij dat ze dat op hun dertiende behoren te gaan dragen, maar dat zij daar de keuze in hebben.
    Ik ben zelf niet gelovig, maar ook geen atheïst (wat ik wel ben, weet ik niet, hehe) maar wat ik wel vind is dat het geloof waar je voor staat vanuit je hart moet komen. Jij moet het doen zoals jij het wilt en niet omdat het moet. De meisjes die ik ken en die islamitisch zijn, dragen zeker niet allemaal lange mouwen en hoofddoeken. Sommigen doen ook niet aan de Ramadan. Dus als ik jou was, zou ik kijken wat er wel en wat er niet in jouw huidige levenstijl past (tenzij je het er zo niet mee eens bent dat je dat juist helemaal wilt omgooien). Maar ik zou alles vooral niet overhaasten. Niet voor jezelf en ook niet voor je omgeving, want het zal voor velen vast wel even wennen zijn als jij je inderdaad bekeerd. En vast ook voor jezelf, want er zullen altijd nadelen aan zitten. Al zijn er nog zo veel voordelen.


    Ik vind dat je daar best wel iets tofs opmerkt. Je hoort gewoonweg zo veel verschillende dingen en die lees je ook, hoewel dit veel nieuwer is voor mij om te lezen. Ik ben wel van plan dingen te veranderen, ja, wel in stapjes. Maar mijn belangrijkste stappen zijn dat ik eens met een imam ga praten en die mij kan helpen wijzer te worden over wat ik voel en hoe daar mee om te gaan en in ieder geval mijn moeder eerlijk vertellen wat ik nu precies voel. Het schijnt ook dat het deels met daden te maken heeft. Ik snap wel dat mijn moeder zal twijfelen aan mij als ik bij wijze van spreker achterover leunend op een stoel en niets doe met de islam als in ieder geval een boek erover lezen vrolijk mededeel dat is mijn islamiet voel, ik moet wel laten zien dat ik ermee bezig ben. Ik sjouw al weken dan wel niet maandenlang al met boeken rond uit de bibliotheek en uit mijn ouders' collectie. Dat heeft mijn moeder gelukkig al wel door. c: Bedankt voor je hulp! c:

    Bollywood schreef:
    Kun je niet met Islamitische meisjes op het internet contact proberen te zoeken?
    Zodat je die bijvoorbeeld vragen kan stellen over iets wat je wilt weten.
    Hier op Quizlet bijvoorbeeld.


    Tja, dat probeer ik nu en ik ben met twee meisjes, waarvan één intensief, in contact via een ander forum, ook qua vriendschap, haha, dat is wel gezellig - ik ken ze via een topic over de islam, maar we hebben het nu over van alles. Er zijn twee correspondenties gaande: één over de islam en één over van alles, en die laatste doen we heel veel. c: Ik dwaal af. Ik probeer die ook te vinden en hoop ik Q misschien nog wel iemand of iemanden te vinden die kunnen helpen.

    [ bericht aangepast op 5 feb 2013 - 17:26 ]


    You can't blame gravity for falling in love.

    Einaudi schreef:
    (...)

    Nope, dat is dus het probleem, waarschijnlijk had ik mijn probleem dan ook niet bij Quizlet neergelegd en om hulp gevraagd en naar die persoon gegaan. Er zijn wel moslim's en moslima's op school, maar het lijkt mij tamelijk intimiderend en discriminerend dat iemand je aanspreekt simpelweg om je geloof - al is het informatief bedoelt, het lijkt mij niet prettig. Je bent trots op je geloof, natuurlijk, maar ik denk dat je liever wordt aangesproken door iemand die zegt: ''Leuke broek!'' of zo, ik weet niet, lijkt me een beetje gek om naar een persoon op school zo toe te stappen. :/ Tja, ik zit op een christelijke school, dus dat maakt het al moeilijker. Mijn inmiddels gepensioeneerde godsdienstlerares was ooit vertrouwenspersoon, al een paar jaar niet meer, en als was ze christen, ik zou zo naar haar zijn toegestapt met mijn probleem. Dat is echt een topmens, maar die woont in Kampen en ik weet niets van haar, alleen haar achternaam. :c

    Ik zit ook een christelijke school en daar maken ze echt niet uit wat voor geloof je hebt. Ikzelf heb geen geloof en ben dus een atheïst, maar daar doen ze niet moeilijk over. Een paar leraren zijn niet gelovig of hebben een ander geloof. En vertrouwenspersonen hebben niet voor niets een vertrouwen voor personen staan.


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Scabbia schreef:
    (...)
    Ik zit ook een christelijke school en daar maken ze echt niet uit wat voor geloof je hebt. Ikzelf heb geen geloof en ben dus een atheïst, maar daar doen ze niet moeilijk over. Een paar leraren zijn niet gelovig of hebben een ander geloof. En vertrouwenspersonen hebben niet voor niets een vertrouwen voor personen staan.


    Op mijn school lopen atheïsten, christenen, moslim's, joden, boeddhisten, eigenlijk alles wel rond. Alleen die vertrouwenspersonen heb ik ongeveer allemaal als leraar en dan, tja, ik weet niet, ik vind het gewoon niet prettig. Ik voel mij heel erg geborgen op school met een goede sfeer, en dit aan een leraar vertellen - wat ik tamelijk privé vind - maakt mij bij het idee al ongemakkelijk gewoonweg.

    Insurgent schreef:
    (...)
    Ik ben bevriend met een paar moslimmeisjes en die zeggen dat je helemaal niet perse een hoofddoek hoeft te dragen. Een goede vriendin die moslim is draagt geen hoofddoek, maar wil er wel eentje gaan dragen als ze getrouwd is. Dus je hoeft niet perse een hoofddoek te dragen, maar ik moet wel zeggen dat die meisjes erg beïnvloed worden door hun ouders en dat ze bijna niets mogen.


    En op dat punt doe ik ook nog rustig aan. Ik wil ook niet een directe overgang maken. Het lijkt mij verschrikkelijk moeilijk, vooral in het begin, om van de ene op de andere dag geen haar meer te zien maar stof. Niets mis mee, maar je moet heel erg wennen en dat kost tijd, denk ik.

    [ bericht aangepast op 5 feb 2013 - 17:29 ]


    You can't blame gravity for falling in love.

    Als jij er van overtuigd ben dat je dit echt wilt, moet je dit ook doen.
    Ik ken niet persoonlijk iemand die zich heeft laten bekeren, maar ik heb gehoord van een vrouw die ging bekeren zodat ze met haar geliefde kon trouwen. Als je bekeerd bent, maakt het geen reet uit hoe je eruit ziet. Je bent moslima en dat is dan alles wat telt.


    #WWED - What Would Emma Do?

    Hmm. Ik zou het eigenlijk ook niet weten, ik denk dat je het er gewoon voorzichtig thuis over moet hebben ..
    Mag ik vragen waarom je je zou willen bekeren tot de Islam? Het is niet dat ik er tegen ben hoor (ben zelf katholiek), maar ik vind het gewoon interessant.


    To infinity and beyond •

    Einaudi schreef:
    (...)

    Nope, dat is dus het probleem, waarschijnlijk had ik mijn probleem dan ook niet bij Quizlet neergelegd en om hulp gevraagd en naar die persoon gegaan. Er zijn wel moslim's en moslima's op school, maar het lijkt mij tamelijk intimiderend en discriminerend dat iemand je aanspreekt simpelweg om je geloof - al is het informatief bedoelt, het lijkt mij niet prettig. Je bent trots op je geloof, natuurlijk, maar ik denk dat je liever wordt aangesproken door iemand die zegt: ''Leuke broek!'' of zo, ik weet niet, lijkt me een beetje gek om naar een persoon op school zo toe te stappen. :/ Tja, ik zit op een christelijke school, dus dat maakt het al moeilijker. Mijn inmiddels gepensioeneerde godsdienstlerares was ooit vertrouwenspersoon, al een paar jaar niet meer, en als was ze christen, ik zou zo naar haar zijn toegestapt met mijn probleem. Dat is echt een topmens, maar die woont in Kampen en ik weet niets van haar, alleen haar achternaam. :c

    Zou je haar niet kunnen mailen?
    Dat is jammer, ik snap dat je dat niet leuk vind om te doen.
    Hebben je ouders een ander geloof?
    Ik zou het voorzichtig aan je ouders vertellen, zeggen dat dat geloof je interesseert enz.
    Dat lijkt mij de beste keuze, ze kunnen moeilijk boos worden lijkt me. Het is jouw keuze en dat zouden zij moeten accepteren.


    •*• Lululu •*•

    Ik ben zelf moslim en draag een hoofddoek. Je mag mij vanalles vragen. :')


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.