• Ik ben vijftien jaar, van huis uit atheïstisch en heb ik mijn familie noch kennissenkring noch vriendenkring iemand die islamitisch is, wat dit dus dubbel zo raar maakt, denk ik. Zoals je in de titel al las, wil ik mij bekeren tot de islam. Maar ik heb een aantal problemen en dingen waarmee ik zit. Ik hoop dat jullie eventueel willen helpen met deze problemen en mijn vragen kunnen beantwoorden. (:

    - We zijn thuis allemaal atheïstisch, op ikzelf na, alleen mijn ouders en zus denken dat ik atheïst ben en officieel ben ik dat ook, eigenlijk. Nu heb ik mijn moeder met een steen in mijn maag verteld dat ik sympathieën heb voor de islam, en ze heeft er over het algemeen geen problemen mee. Ze benadrukte wel dat ik geen hoofddoek mocht dragen van haar en sommige moslim's heel intolerant konden zijn. Nu vond ik zelf dat je mensen niet over één kam kunt scheren, aangezien in de hele wereld omhooggevallen eikels rondlopen, en op dat punt is in elke geloofsovertuiging of whatever je bent of gelooft eikels te vinden. De hoofddoek zelf wou ik niet al gelijk doen, als het moment van bekering komt, aangezien dat tijd nodig heeft, maar ik wil wel een hoofddoek dragen. Maar wat mij ook dwars zit, dat ik deels heb gelogen tegen mijn moeder. Ik zei dat ik sympathieën had, niet dat ik zeker was en heb mijn moeder verzekerd dat het allemaal geen vaart liep et cetera en dat het los loopt en dat het een ''fase'' is - waar ik van overtuigd ben dat het niet zo is. Maar dan zegt ze weer dat het helemaal geen ''fase'' hoeft te zien - opluchting dat ze het niet helemaal als een fase ziet - en je je niet gelijk hoeft te bekeren. Het punt uit dit hele verhaal is, is dat ik bij God niet weet hoe ik mijn moeder dit duidelijk maak. Mijn vader, moeder en zus hebben alle drie niets tegen op de islam, en ze zullen echt niet meer of minder van mijn houden en misschien stel ik mij heel erg aan, maar ik ben wel bang voor met name de reactie van mijn vader als ik het eerlijk vertel. Ik heb ook al overwogen om als zij op zaterdag boodschappen doen, ik naar één van de moskeeën in de stad ga en vraag of ik met een imam kan praten, maar ik heb een te sterk geweten tegenover mijn ouders en een te hechte band om die te schaden. Het voelt echt als ik dat voor me houdt en sneaky doe, ik hun vertrouwen schaadt. We zijn thuis heel hecht en ik voel mij heel geborgen bij mijn ouders en zus, dus ik vertel hun praktisch alles en dan wel niet na een tijdje. Hoe kan ik, van uitgaande dat ik mijn moeder eerst dit vertel en ga vragen of ze met mij wil helpe uitzoeken, aan mijn moeder dit alles uitleggen en vragen?

    Want ik zit er heel erg mee. Ik bespreek dit niet met mijn mentor, die een vroom christen is. Het is niet dat christenen respectloos zijn en dat ze niet onpartijdig kunnen zijn over religie, maar ik denk dat het best wel je kan overvallen als mentor sowieso en je er misschien anders naar kijkt, vooral als het onverwacht komt. Ze is heel aardig, maar ik zou haar dit niet als eerste toevertrouwen. Ook geen ander contactpersoon op school, ik voel mij er gewoonweg niet prettig bij. Vrienden houd ik er helemaal buiten, dat moment komt nog, en op z'n hoogst zou ik naar mijn tante gaan hiermee. Maar ja, het is gewoon heel gecompliceerd.

    - Ik kijk, lees, luister en doe van alles aan veldwerk en research en naslagwerk over de islam om alles af te wegen. Kritieken, de Koran, boeken over de islam, echt van alles, dus mijn afwegingen maak ik wel. Alleen ik ken niemand die moslim is en die mij kan helpen met de bekering en mijn vragen kan beantwoorden. Ik ben er heel zeker van, dus ik doe het in stapjes, zoals een sjaal elke dag dragen en vestjes, of jasjes of shirts met lange mouwen onder shirts of hemdjes of jurkjes of hesjes met korte mouwen te dragen, en ik doe mijn haar in een staart (heeft niet veel betrekking op de islam, maar het is wel dat het haar minder aanwezig is in een staart). Je wordt behandeld als iemands eigen dochter of zoon of als zuster of als broer binnen de islam, dat lees ik heel veel en gisteravond was er ook al iets over op tv. Maar ik heb gewoonweg helemaal GEEN connecties of referenties met de islam en de cultuur, waardoor ik eigenlijk als een buitenstaander binnenkom. Wordt je geaccepteerd op zo'n moment in de gemeenschap? En is het heel erg als je na de uitspraak van je bekering niet gelijk een hoofddoek draag, maar dat opbouwt?

    Nou ja, heel veel vragen dus en als je iets kan vertellen buiten deze vragen om die handig zijn om te weten, mag je dat hier posten of mij mailen. Ik sta open voor mensen die willen helpen en misschien mij supporten in mijn eigen wil. Ik wil mij niet laten tegenhouden doordat ik als een buitenstaander binnenkom en mijn ouders het niet toejuichen, hoewel het dat het wel moeilijker op sommige punten maakt. Ik zou graag met iemand willen mailen die mij kan helpen. Heel erg bedankt als je dit hebt gelezen, dit alleen al waardeer ik enorm.


    You can't blame gravity for falling in love.

    Nightray schreef:
    Ik ben zelf moslim en draag een hoofddoek. Je mag mij vanalles vragen. :')


    'Dear girls: a compliment is actually not an invitation to explain how ugly you think you are' - Lisa Cimorelli

    dit is nu 1 van de dingen die ik nooit zou doen :s
    mja ik ben ook nie gelovig :'D

    Ik denk inderdaad, wat meer mensen hier zeggen, dat je - als je dit echt graag wilt - je het ook moet doen. Bedenk wel goed of dit echt is wat je wil en of je dit echt gelooft en blijft geloven. Je zegt dat het geen fase is, dus ik ga ervan uit dat je het ook echt wilt en dan hoef je niet te twijfelen. (:
    En, wat ook al gezegd is, geloof vanuit je hart, niet uit wat je denkt dat moet. Dus doe wat jij goed vindt voelen. Wil je graag een hoofddoek dragen? Doe dat dan. Wil je het liever niet? Dan is het ook niet noodzakelijk.
    En probeer inderdaad contact te zoeken met andere moslims, ik ben dat namelijk niet en heb er daarom ook niet heel veel verstand van. Veel succes en geluk, in ieder geval. (:


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Ik heb altijd zo'n respect voor mensen die zich bekeren tot een ander geloof en bereid zijn alles - of heel veel - wat ze kennen achter te laten voor iets compleet nieuws, waar ze heel toegewijd naartoe zijn. Ik weet ook erg veel van het onderwerp af, dus als je nog iets wil vragen, kan dat ook bij mij :).
    Wat je ouders betreft, naar wat ik heb gelezen zouden ze het wel begrijpen en jij omschrijft je band met je ouders ook als heel goed en betrouwbaar, dus ik denk dat als je het ze gaat vertellen, ze het wel zullen begrijpen. Vertel gewoon dat je eerlijk tegen ze wilde zijn en hoe graag je dit wilt.


    The odds are néver in our favor.

    Zoek een islamtisch forum, die zijn er verdacht veel.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Je hebt hier all mensen waaraan je het kunt vragen!
    Ik zelf heb geen geloof dus kan je denk ik niet zo goed helpen :')


    •*• Lululu •*•

    Als je dit wilt, moet je het doen. Al zou ik, inderdaad, niet alles tegelijk doen, maar stapje voor stapje. Vooral omdat je keuze misschien nog wel eens zou kunnen veranderen. Je bent 15, je weet nooit welke kant puberteit op wil, zelfs als je er nog zo zeker van bent. zegt een 12-jarige

    Endure schreef:
    Zoek een islamtisch forum, die zijn er verdacht veel.


    Heb ik gedaan, maar die zijn wel pro-Islam. Niets mis mee, maar wat je op een forum als Quizlet krijt, is tegenvragen waar je over na kan denken, en dat vind ik ook belangrijk. Ik ben 15, mijn hersens zijn nog niet volledig ontwikkelt, ik ben aan het puberen wat inhoud dat je van alles doormaakt als puber in wat je gelooft en wat je voelt en denkt en hoe je naar dingen kijkt. Op Quizlet is het overgrote deel pubers die realistische vragen stellen, en die blijf ik belangrijk vinden. c:

    Nightray schreef:
    Ik ben zelf moslim en draag een hoofddoek. Je mag mij vanalles vragen. :')
    ZAYNISHOT schreef:
    (...)


    Dan kunnen jullie binnenkort een mail in je inbox of GB ontvangen. Thanks! c:

    [ bericht aangepast op 5 feb 2013 - 21:00 ]


    You can't blame gravity for falling in love.

    Bleh. Boekenwijsheid. De bijbel staat ook vol mooie dingen, toch hebben de christenen eeuwenlang kruistochten gehouden, heksen verbrand etcetera. De Thora staat vol mooie dingen, maar de Israeliërs lopen nu wel met de palestijnen te kutten. Ieder geloof staat vol mooie dingen. Je leert echter weinig van een geloof door onderzoek te doen: Je moet praten met de mensen die dat geloof aanhangen, die in de culturen die bij dat geloof hoort zijn opgegroeid. Dan weet je pas hoe een geloof is.


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik ben een moslim^^
    Je kan vragen wat je wilt, ik weet er aardig wat van :')

    EDIT: Ik kan het anders ook aan mijn moeder vragen, die helpt vast graag.

    [ bericht aangepast op 5 feb 2013 - 21:24 ]


    'I've got the scars from tomorrow, and I wish you could see, you're the antidote to everything except for me.'

    Mallory schreef:
    Je hebt hier all mensen waaraan je het kunt vragen!
    Ik zelf heb geen geloof dus kan je denk ik niet zo goed helpen :')


    Bad decisions make good stories.

    Knight schreef:
    Ik heb altijd zo'n respect voor mensen die zich bekeren tot een ander geloof en bereid zijn alles - of heel veel - wat ze kennen achter te laten voor iets compleet nieuws, waar ze heel toegewijd naartoe zijn. Ik weet ook erg veel van het onderwerp af, dus als je nog iets wil vragen, kan dat ook bij mij :).
    Wat je ouders betreft, naar wat ik heb gelezen zouden ze het wel begrijpen en jij omschrijft je band met je ouders ook als heel goed en betrouwbaar, dus ik denk dat als je het ze gaat vertellen, ze het wel zullen begrijpen. Vertel gewoon dat je eerlijk tegen ze wilde zijn en hoe graag je dit wilt.


    Ik heb een super band met mijn ouders en zus, en daar ben ik heel blij mee. Ik ben daarom niet bang dat ze minder of meer van mij zullen houden om deze keuze, maar meer bang voor hun reactie, hoewel dat wel een beetje logisch is als je zoiets vertelt. Of het nu was dat ik zei dat is lesbisch, atheïst, christelijk, ik een vrouwelijke variant op een Vrijmetselaar ben of geloof in het bestaan van Atlantis, het maakt niet uit, zoiets is niet zo makkelijk als vertellen dat je een Big Mac wil in plaats van een Quarter Pundo. c; Dankjewel voor de tip!

    nessje schreef:
    Ik ben een moslim^^
    Je kan vragen wat je wilt, ik weet er aardig wat van :')

    EDIT: Ik kan het anders ook aan mijn moeder vragen, die helpt vast graag.


    Thanks, ik zal je zeker eens mailen. c:

    [ bericht aangepast op 6 feb 2013 - 14:05 ]


    You can't blame gravity for falling in love.

    Ten eerste moet ik zeggen dat ik respect voor je heb! Ik ben niet gelovige, in geen een geloof, Misschien vind ik het daarom zo knap dat jij dit op je 15 jarige leeftijd zelf al beslist. Maar zoals RainbowDash zegt: Elke geloof heeft hele mooie kanten maar er worden ook veel verkeerde dingen mee gedaan,
    Maar een ding begrijp ik niet zo goed:
    Waarom je zelf aan het bedekken bent? Ik weet dat het een onderdeel van het geloof is maar ik weet de reden niet, wat is daar de reden voor?
    Heb je de Koran al zelf gelezen voordat je je echt gaat bekeren?

    Verder zijn er zie ik een hoop meiden en jongens waar je meer info kunt krijgen!

    En over je ouders, die zullen het wel begrijpen! Want ik merk aan je uitleg dat je een goede band hebt maar breng het toch wel rustig en voorzichtig want het is toch een grote stap als je het echt gaat door zetten,

    Heel veel succes!

    [ bericht aangepast op 6 feb 2013 - 19:25 ]


    I paint objets like I think them, not like I see them. Pablo Picasso

    Ik hou mijn mening maar voor me over zo'n switch, aangezien ik geen voorstander ben voor geloven. :Y)
    Succes ermee, hopelijk accepteren je ouders je keuze, anders zul je nog een pittig moeilijke tijd tegemoet gaan.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Einaudi ik vind het mooi dat je naar een geloof zoekt, en dat de Islam je aanspreekt. Ik ben zelf christen en christelijk opgevoed. Twee jaar geleden was ik niet meer gelovig en zeer geïnteresseerd in de Islam. Ik heb heel veel vrienden die moslim zijn, dus wist er al wat van. Als je in de gemeente komt wordt je goed ontvangen. Het is zo dat moslims elkaar als broeders en zusters moeten zien. Het beste is om met een moslim te bemoeien die overtuigt is van haar/zijn geloof. Dus niet iemand die zijn geloof aanhangt, omdat zijn/haar ouders te doen. Die weten echt wat moet en wat niet. Het is ook goed om arabisch te leren zodat je zelf de Koran leert te lezen. Zodat je zelf weet wat de regels zijn. Weet wel dat de Islam een geloof is met tradities. Er zijn vele wetten in het geloof en die moet je in principe ook volgen. Elke dag 5x bidden, met je rechter hand eten/rechter voet na de wc, ramadan vieren, uit de Koran leren, etc
    Het laatste advies dat ik je geef. Geloof uit liefde en niet uit twijfel.

    Ik heb een vraagje uit nieuwsgierigheid. Hoe komt het dat je je wilt bekeren?


    I follow only one rule |