• Schrijfwedstrijd Merrow - De storie
    Ik heb toestemming gekregen van Yoda.


    Regels:
    ~ Houdt je ten alle tijden aan de huisregels van Quizlet.
    ~ De hulp van een bètareader is niet toegestaan.
    ~ Geef naamsveranderingen altijd door in het wedstrijdtopic.
    ~ Inleveren doe je via een PERSOONLIJK BERICHT met daarin de link die doorverwijst naar je verhaal.

    Prijzen:
    1ste plaats – 20 credits
    2de plaats – 15 credits
    3de plaats – 10 credits

    4de tot 10de plaats – 5 credits wanneer je de volledige wedstrijd hebt meegedaan


    Jury: Merrow - Wedstrijdhouder

    Cijfertoewijzing:
    ~ Opdrachtspecificatie. 30 punten
    In hoeverre is er aan de opdracht gehouden? Komt de uitvoering van de opdracht duidelijk naar voren?
    ~ Correctheid. 25 punten
    Is de grammatica, interpunctie en zinsopbouw correct? Is de beheersing van de woordenschat voldoende?
    ~ Inhoud. 20 punten
    Is het verhaal begrijpelijk? Is de tekst pakkend en geloofwaardig genoeg? Heeft de tekst voldoende samenhang? Is er een juiste alinea-indeling en is de volgorde logisch en helder? Is het perspectief en de tijd logisch en consequent?
    ~ Originaliteit. 15 punten
    Is de tekst origineel en creatief genoeg?
    Aantal woorden. 10 punten
    Voor elke 5 woorden teveel gaat er één punt af.

    Beoordelingssysteem:
    Bij de eerste opdracht zal er geen limiet staan op het aantal deelnemers. Dit houdt dus in dat IEDEREEN kan meedoen en een kans maakt op een felbegeerde plek in de top 20.
    Vanaf de tweede opdracht gaat de wedstrijd door met de 20 overgebleven deelnemers en zal er een puntensysteem gebruikt worden.

    De Joker:
    Vanaf de tweede opdracht is er de mogelijkheid om één joker tijdens de gehele wedstrijd in te zetten. Mocht deze niet gebruikt worden, valt het laagste cijfer weg zodat je totaliteit van al je cijfers ten alle tijden gedeeld wordt door 5.

    Deadline en uitstel:
    Uitstel kan enkel gevraagd worden ten laatste 1 dag – exact 24 uur – voor de deadline. Er is een mogelijkheid op een maximum van 4 dagen uitstel.
    Wanneer je te laat bent met inleveren, zal er per dag één punt worden afgetrokken van je cijfer. Heb je twee keer niet ingeleverd, lig je uit de wedstrijd.

    Deelnemers:
    1. Abyss – 9.9 - 8.7 - Ingeleverd 2 - Joker - 4 punten aftrek 4
    2. Jaimes – 9.5 - 9.3 - 1 punt aftrek 2 - Joker - Ingeleverd 4
    3. SpringElf – 9.4 - 8.2 - Ingeleverd 2 - 2 punten aftrek 3 - 1 punt aftrek
    4. Frodo – 9.3 - 9.0 - Ingeleverd 2 - ingeleverd 3 - Ingeleverd 4
    5. Yoda – 8.8 - 9.8 - Ingeleverd 2 - Joker - 1 punt aftrek
    6. Liberacorpus – 8.7 - 9.9 - Ingeleverd 2 - Joker - Ingeleverd 4
    7. Madonna – 8.3 - 10 - Joker - ingeleverd 3 - Ingeleverd 4
    8. Phantasticae – 8.0 - 8.2 - Ingeleverd 2 - ingeleverd 3 - 1 punt aftrek 4
    9. Katl1 – 8.0 - 7.8 - Ingeleverd 2 - ingeleverd 3 - Ingeleverd 4
    10. Pronx – 7.6 - 8.3 - Ingeleverd 2 - ingeleverd 3 - 4 punten aftrek 4
    11. Winterwolves - 7.2 - 6.2 - Joker - ingeleverd 3 -Ingeleverd 4
    12. Farmiga – 7.0 - 5.9 - Ingeleverd 2 - ingeleverd 3 - Ingeleverd 4
    13. Show – 6.1 - 9.2 - Joker - ingeleverd 3 - 1 punt aftrek


    Opdracht 5: It’s a Romeo and Juliet thing

    Een tragedie over een onmogelijke liefde… Een verhaal dat al door velen herschreven is. Suc7 met de finale opdracht!

    Minimum aantal woorden: 1500 woorden
    Maximum aantal woorden: 7.500 woorden
    Aantal dagen de tijd: 14 dagen
    Inleverdatum: 3 April 2013 – 23:59
    Max uitstel: 10 April 2013 – 23:59


    Een verhaal dat al in vele vormen gegoten is, gaan jullie opnieuw herschrijven. Het draait om liefde en romantiek, om drama en tragedie… Je bent volledig vrij in het kiezen van tijd en perspectief.

    Wat wordt er verwacht? We gaan een originele versie van Romeo and Juliet schrijven en proberen het cliché te doorbreken. Dus wees zo creatief mogelijk en verwerk de belangrijkste elementen van deze tragedie in je verhaal. Gebruik het aantal woorden dat je ter beschikking hebt goed, aangezien je niet voor niets zoveel woorden mag gebruiken voor je verhaal.
    Je bent volledig vrij in wat je met dit cliché doet. Je kan binnen het genre zelf bepalen wat je schrijft: fantasy, oorlog, misdaad, drama, chicklit, science fiction, horror, western enzo… Je kan spelen met de elementen zelf en hier je eigen draai aangeven, maar toch de basis behouden. Wees in ieder geval zo creatief mogelijk en maak geen exacte kopie van wat al bestaat.

    Wat moet erin terugkomen:
    Een onmogelijke liefde tussen twee personen;
    door twee rivaliserende groepen;
    waarbij de twee personen elk tot een groep behoort;
    en een tragisch einde tegemoet gaan.


    Natuurlijk, Romeo and Juliet bevat zoveel meer elementen (doe eventueel research), maar dat zijn toevoegingen op het eigenlijke verhaal. In deze opdracht schrijven jullie je eigen toevoegingen erbij en uiteraard mogen jullie enkele elementen alsnog gebruiken.
    Met een tragisch einde bedoel ik zeker niet dat beide personages moeten sterven, aangezien er zoveel meer manieren zijn waarop een verhaal tragisch kan eindigen, maar het is zeker wel toegestaan om dat einde te gebruiken, als je er maar een eigen draai aan geeft.

    De titel van je verhaal zijn de namen van je twee hoofdpersonages zoals bijvoorbeeld: Romeo en Julia, Bonny en Clyde, Jack en Jill.

    [ bericht aangepast op 21 maart 2013 - 10:48 ]


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Madonna schreef:
    Ik weet vrijwel niets over deze goden en mythen, dus dit wordt nog wat... Haha! Ik ben altijd meer van de Scandinavische en Germaanse goden. ^^


    Je bent zeker niet verplicht om met een mythe te werken ^_^ I
    Gehe ja, je hebt echt zoveel verschillende goden gewoon. Ik vond het zelf ook wat lastig om er een keuze uit te maken maar bedacht me dat de Griekse, de Egyptische en de Keltische het meest bekend waren XD


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Madonna schreef:
    Ik weet vrijwel niets over deze goden en mythen, dus dit wordt nog wat... Haha! Ik ben altijd meer van de Scandinavische en Germaanse goden. ^^


    Echt, ik ben dol op de Griekse mythologie. En dan ook echt meer van de minder bekende godinnen. Ik ga aan de slag met Circe :)


    Chasing goals.

    Het valt me op dat letterlijk iedereen gaat voor de Griekse goden..
    Jammer.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Pff, ik haat het en ik heb het al twee keer gedaan, maar toch...
    Kan ik al meteen uitstel krijgen? Ik ben ziek en al begint het beter te gaan, typen/schrijver/achter mn pc zitten is nog lastig en ik zit nu ook best achter met schoolwerk (al doe ik uiteraard elke keer mn best om op tijd te zijn...)


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    Yoda schreef:
    Het valt me op dat letterlijk iedereen gaat voor de Griekse goden..
    Jammer.


    Omdat ik de anderen amper ken... Ja, Romeinse, maar dat mag niet (al zijn die ook weer bijna hetzelfde)


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    De Griekse goden zijn over het algemeen het meest bekend, ik denk dat het veelal daarmee te maken heeft ^_^ Mijn favoriet gaat meer uit naar de Keltische ^_^
    De Griekse en Romeinse goden lijken eigenlijk bizar veel op elkaar, hetzij dat de namen anders zijn. Maar dat zal je met veel culturen hebben :'D
    En Katl, voor jou alvast de max uitstel ^_^

    [ bericht aangepast op 17 feb 2013 - 17:49 ]


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Yoda schreef:
    Het valt me op dat letterlijk iedereen gaat voor de Griekse goden..
    Jammer.


    Ik vind de Egyptische goden vaak wat oppervlakkig. De Griekse hebben een wat meer uitgesproken karakter en vaak heel menselijke trekjes, wat ik leuker vind. Van Keltische goden weet ik bar weinig, dus hoe het daarmee zit, weet ik niet.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Merrow schreef:
    De Griekse goden zijn over het algemeen het meest bekend, ik denk dat het veelal daarmee te maken heeft ^_^ Mijn favoriet gaat meer uit naar de Keltische ^_^
    De Griekse en Romeinse goden lijken eigenlijk bizar veel op elkaar, hetzij dat de namen anders zijn. Maar dat zal je met veel culturen hebben :'D
    En Katl, voor jou alvast de max uitstel ^_^


    Dat komt omdat de Romeinen de Griekse cultuur overgenomen hebben, ze namen Griekse schrijvers,filosofen en geleerden mee naar Italië als slaaf. Zij onderwezen vaak de kinderen van hun 'eigenaars'. Dit waren dan wel de mensen die rijk waren, slaven gaven hen aanzien. Het punt is dat zo de Griekse goden hun plaats binnen de Romeinse mythologie vonden. Maar er zijn ook veel Keltische goden overgenomen door de Romeinen. Wat Yoda zegt is wel waar, en wat jij zegt ook: veel mensen kiezen voor het meest bekende. Persoonlijk kies ik voor het drama en ik geef toe, voor het meest bekende, Circe biedt mij veel drama. En daarbij, deze tovenares is niet heel bekend. Ik heb nu al een idee, hihi.


    Chasing goals.

    Ik ben gewoon verliefd op Poseidon. (:


    kindness is never a burden.

    Klein vraagje, moet je in het Nederlands schrijven, want ik probeer mijn Engels heel erg te perfectioneren, dus ik schrijf nu ook veel verhalen in het Engels.


    Every living creature dies alone.

    CJ schreef:
    Klein vraagje, moet je in het Nederlands schrijven, want ik probeer mijn Engels heel erg te perfectioneren, dus ik schrijf nu ook veel verhalen in het Engels.


    Ik heb al eerder gezegd, aan het begin van de wedstrijd, dat het enkel in het Nederlands geschreven mag worden. Tenzij je graag een 1 wilt, dan mag het van mij ook in het Engels uiteraard xD
    Ik suck onwijs in Engels, dus het beoordelen van een Engelse tekst zal nog rampzaliger zijn :'D


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Merrow schreef:
    (...)

    Ik heb al eerder gezegd, aan het begin van de wedstrijd, dat het enkel in het Nederlands geschreven mag worden. Tenzij je graag een 1 wilt, dan mag het van mij ook in het Engels uiteraard xD
    Ik suck onwijs in Engels, dus het beoordelen van een Engelse tekst zal nog rampzaliger zijn :'D


    Aha, dat was even aan mijn gedachte ontglipt (ontzettende korte termijn geheugen).


    Every living creature dies alone.

    @CJ: Ach, dat kan gebeuren ^_^ Mijn geheugen is ook echt prut hoor met momenten XD

    En aan iedereen: Als het allemaal mee wilt zitten hier, dan heb ik tegen het weekend de beoordelingen van opdracht 1 :Y)


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Merrow schreef:
    @CJ: Ach, dat kan gebeuren ^_^ Mijn geheugen is ook echt prut hoor met momenten XD

    En aan iedereen: Als het allemaal mee wilt zitten hier, dan heb ik tegen het weekend de beoordelingen van opdracht 1 :Y)


    En ik word prompt zemelachtig voor de punten...

    Ach ja, in elk geval is deze opdracht er eindelijk één waarvan ik meteen een vaag idee heb voor verhaallijn, eens kijken wat dat geeft ;)
    Soort van 10 000 jaar later vervolg op de oorspronkelijke mythe... (da mag toch, als ik het goe begrepen heb?)


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    katl1 schreef:
    (...)

    En ik word prompt zemelachtig voor de punten...

    Ach ja, in elk geval is deze opdracht er eindelijk één waarvan ik meteen een vaag idee heb voor verhaallijn, eens kijken wat dat geeft ;)
    Soort van 10 000 jaar later vervolg op de oorspronkelijke mythe... (da mag toch, als ik het goe begrepen heb?)


    Gehe, ik maak gewoon graag iedereen nerveus op voorhand :Y)
    Nah, het is gewoon om te laten weten dat ik er nog altijd druk mee bezig ben en om de vraag te mijden van: wanneer komen de beoordelingen :'D

    Super dat je meteen inspi hebt! Geldt ook voor alle anderen (;
    En yupz, je mag inspiratie halen uit mythes, zolang het geen kopie ervan wordt. Dus het is niet de bedoeling dat je het verhaal van het paard van het Troje helemaal gaat vertellen, vanuit het oogpunt van een god/godin. Je kan wel inspiratie halen uit dat verhaal, maar je moet er iets nieuws mee creëren. Ik suck in uitleggen, dus ik hoop dat je begrijp wat ik ermee bedoel.
    En i know, paard van Troje is afgezaagd, maar goed, het is ter voorbeeld :'D


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”