Maia O'Pry
Het is stil, maar ik weet gewoon dat Valerio al een antwoord voor me heeft. Hij heeft hier over na moeten denken, tenzij hij er ook nog een kick van krijgt om de reacties te zien van mensen als ze horen dat hij heeft geprobeerd ze te vermoorden. Hoewel, meestal zijn ze natuurlijk dood. Ik heb geluk gehad. Hoeveel zouden er eigenlijk al dood zijn door zijn toedoen?
'Omdat ik niet wil liegen. Wil je dan dat ik had gelogen?' Ja! 'Dan ben ik minder betrouwbaar. Ik zal het uitleggen, maar je moet me nu geloven. Ik heb je net de waarheid vertelt, nu ook.' Weer valt het stil en ik ben niet van plan deze stilte te doorbreken. Ik ben nog steeds misselijk en mijn handen trillen. Ik weet niet wat ik met mijn handen moet doen en leg er dan maar één onder de deken terwijl ik op de nagels van de ander begin te bijten.
'Meerdere mensen in mijn familie hebben... hebben moordlustige eigenschappen. Mijn oom is geen van hen, maar mijn vader was dat wel. Hij.. hij vermoordde mijn moeder toen ik 10 was. Mijn vader zit in het gesticht en ik woon bij m'n oom. Ik heb een lichte vorm van psychopatisme geërfd van mijn vader. Ik heb het minder dan hij heeft, maar toch. Eens in de zoveel tijd krijg ik neigingen om... om zoiets te doen.' Hij bijt op zijn onderlip, iets wat ik normaal één van de meest sexy handelingen vind die een man kan doen. Al helemaal als het zo'n knappe man is als Valerio. Nu doet het me echter niets.
'Als ik hulp had gehad van mijn oom, dan was dit nooit gebeurd. Als ik er om had gevraagd... maar ik vond dat ik me aanstelde, dat was echt het domste om te doen.' Ik maak een spottend geluidje. No shit, Sherlock. Captain Obvious en al die andere overduidelijke mensen. Dat hele verhaal dat zijn ouders op vakantie waren was dus ook gelul. Natuurlijk vind ik het wel zielig dat hij met zo'n ouder is opgegroeid en daardoor zijn moeder is verloren, maar het neemt toch niet alle woede weg.
'Ik kom er niet vanaf, als niemand me helpt. Mezelf in bedwang houden in zo'n periode is net zo moeilijk als een bosbrand doven met benzine. Maar als iemand me zou helpen. Maar wie wil mij nou helpen? Ik heb degene om wie ik het meeste in mijn leven geef bijna vermoord, dus. Wil je nog meer horen?' Hij zwijgt. Ik zwijg. Ik moet nadenken en probeer alles op een rijtje te krijgen, maar het lijkt wel hopeloos, dus geef ik het op en knik.
'Ja. Ik wil weten hoeveel. Hoeveel mensen zijn er door jou gestorven?' En hoeveel gáán er nog sterven? Denk ik erachteraan. Iemand moet hem helpen. Ik! Ben je gek? De engel zit op mijn ene schouder, terwijl de duivel op de ander zit. Ze voeren een hele discussie en ik krijg er hoofdpijn van. Mijn keel is droog en ik schraap hem even.
'Ik zou je willen helpen.' Godverdomme, nee, protesteert de engel. Dit is waarschijnlijk het stomste wat ik kan doen, maar ik wil het. Ik hou van Valerio, ik kan er niets aan doen. Het kan ook komen dat ik nog steeds niet helemaal besef, of eigenlijk geloof, dat Valerio de dader is. Zie het als een drugsverslaving. Valerio is mijn drug.
'Ik weet alleen niet hoe. Als je mij, van wie je zegt dat je daar het meest om geeft, al aanvalt, hoe moet ik je dan ooit beschermen tegen vreemdeling? Of eigenlijk, hoe bescherm ik hen tegen jou?' En daar komt nog bij dat ik boos op je ben. Zelfs nu ik weet hoeveel je om me geeft. Ook dat durf ik niet hardop te zeggen.
'En wie zegt dat je mij niet weer aanvalt? Deze keer had ik geluk dat Ellie en Daniel in de buurt waren, Val, maar die zullen er niet altijd zijn en hoewel er inderdaad momenten zijn dat ik liever dood ben dan .. dit, zoals ik nu ben, zijn er ook momenten dat ik dat absoluut niet wil. Sterven, nee bedankt. Ik wil zeker kunnen zijn van mijn eigen veiligheid.'
everything, in time