• *zeiktopic*

    Ik voel me zó verschrikkelijk klote.
    Een tijd geleden hebben wij een opdracht voor anw (= algemene natuurwetenschappen) gekregen. In groepjes van 6-8 man, moeten we een model van ons planeten stelsel maken. Ons groepje van 6 man was behoorlijk snel gevormd, we hadden afgesproken dit zo klein mogelijk te houden, en we zijn al heel snel begonnen met voorbereiden. Op school hebben wij een vriendengroepje van ongeveer 15 meiden. Één van hun, laten we haar .... noemen, heeft een dwangneurose en heeft het heel moeilijk met zichzelf. Vorig jaar flapte ze er tegen mij haar hele levensverhaal, inclusief zelfmoordneigingen, eruit en ik ben daar heel erg van geschrokken. Nou moet je weten dat ik mentaal heel erg sterk ben. Ik kan ook heel goed zien waar mijn grenzen liggen, dus als ik tijdelijk genoeg informatie heb gehad over iemand, trek ik een soort gordijn op en "sluit" diegene als het ware buiten. Qua emoties dan. Ik doe normaal, en vriendelijk, maar zorg ervoor dat diegene mij niet nog verder in kan lichten, ook ben ik iemand met principes. Als ik ze heb, laat ik ze niet meer los, afspraken die gemaakt zijn dus ook niet.
    Zij is daar toen heel boos om geworden, omdat ik voorzichtiger met haar omging en dat soort dingen en ik moest haar dus normaal behandelen. Ik heb dat dus gedaan.
    Ze wilde, 2 weken voordat we de opdracht in gaan leveren, bij ons in het groepje, de reden: er zaten mensen in dat groepje die bevriend waren geweest met mensen die haar bedreigd hadden, terwijl ze al zelf, zo'n 4 weken wist wie er in haar groepje zat. Ik, en 3 anderen waren hier tegen, dus ik breng dat heel voorzichtig, wetend dat ze moeilijk ging doen. Natuurlijk kwamen de krokodillen tranen en ze zei dat haar mentor had gezegd dat ze bij ons in het groepje moest.

    Natuurlijk gingen wij dat checken, hij wist van niets en is met ..... gaan praten. Hij is mijn mentor niet, en ik heb hem nog nooit gehad, maar hij is echt heel aardig. Toen ik heb weer tegen kwam hebben we het weer besproken en hij zei dat .... heel onzeker was. hij heeft haar aangeraden bij haar eigen groepje te blijven. Ik had hem beloofd nog met haar te gaan praten, dus dat heb ik dus gedaan. Het volgende kwam eruit, van haar kant:

    "Juist jij weet wat er met mij is, en ik had gedacht dat je rekening met mij zou houden."
    Ik: "Het is niet persoonlijk, zo moet je het niet opnemen. Je wéét heel goed, hoe moeilijk ik het vond om dit te zeggen, bang voor je reactie"
    zij: "ik vind dit geen vriendschap. Je moet weten, dat van alle keren dat ik een einde aan mijn leven wilde maken, JIJ TWEE KEER DE REDEN BENT GEWEEST. EN ALS IK NU ZELFMOORD PLEEG DAN IS HET JOUW SCHULD. Dat mag je best weten"

    Ik had geen idee wat ik hierop moest zeggen. Ik heb tegen haar gezegd dat ik dit ook geen vriendschap vond en dat ze het kon bekijken. Ik brak, en ben opnieuw naar haar mentor gegaan. Hij is zich helemaal kapot geschrokken, moest zelf bijna huilen en heeft mij een knuffel en een kus gegeven. zeggend dat hij met haar ging praten.

    Later hoorde ik van mijn beste vriendin dat .... de hele klas op heeft lopen naaien (ik zit niet bij haar in de klas, godzijdank) en heeft lopen zeggen dat ik een aanstelster ben. Lachend vertelde ze aan een aantal van mij vriendinnen wat ze tegen mij had gezegd, en ook zei ze dat ze er trots op was. Haar mentor had niet tot haar door kunnen dringen, en gaat haar ouders bellen (die van niets weten). Wat .... nu probeert te doen is zoveel mogenlijk mensen uit onze groep naar zich toe te trekken. Ik heb tegen iedereen gezegd dat ik wilde dat ze geen kanten zouden kiezen, dat het hun probleem niet was, maar ik heb twee meiden die achter mij staan en de rest houden zich er niet mee bezig.

    Ik heb geen idee wat ik moet doen. Ik wéét dat ik me er niets van mag aantrekken, maar ik kan dat gewoon niet. mijn zorgvuldig opgebouwde emotiemuur is weg, en het voelt alsof mijn ziel op straat ligt. Er wordt met me gespeeld, en daar houdt ik niet van...

    Bah, wat een klotezooi. I just really need hugs right now. Dankjulliewel voor het lezen. En reacties zijn altijd welkom. (:

    [ bericht aangepast op 8 dec 2012 - 12:27 ]


    Miep

    Dat vind ik wel een rotstreek van haar. Ze vertelt haar verhaal en je bent er voor haar. Dan ga je voorzichtig om met haar om jezelf te beschermen. Misschien had je haar moeten vertellen waarom je zo tegen haar deed maar dat maakt haar gedrag niet goed. Ze maakt misbruik van de situatie (dat ze zelfmoordneigingen heeft) en maakt van zichzelf een slachtoffer. Je moet haar maar gewoon laten en fijne dingen gaan doen met je vriendinnen.

    Daarnaast vind ik het best wel kwetsend dat ze dan zo luchtig doet over haar zelfmoord pogingen en dan tegen jou zegt dat het door jou komt. Ik ga ervan uit dat ze dat alleen maar heeft gezegd om jou een slecht gevoel te geven.

    Heel veel sterkte en een hele grote cyberhug.


    Physics is awesome

    Meeeen, wat kut zeg. Wel fijn dat je nog mensen hebt die jouw kant kiezen/achter je staan. Dat voelt nog beter dan helemaal niemand te hebben.
    In ieder geval: héél veel sterkte gewenst, en blijf gewoon bij mensen die je wél kunt vertrouwen.


    Deep inside, I've never felt alive

    Eyes schreef:
    Dat vind ik wel een rotstreek van haar. Ze vertelt haar verhaal en je bent er voor haar. Dan ga je voorzichtig om met haar om jezelf te beschermen. Misschien had je haar moeten vertellen waarom je zo tegen haar deed maar dat maakt haar gedrag niet goed. Ze maakt misbruik van de situatie (dat ze zelfmoordneigingen heeft) en maakt van zichzelf een slachtoffer. Je moet haar maar gewoon laten en fijne dingen gaan doen met je vriendinnen.

    Daarnaast vind ik het best wel kwetsend dat ze dan zo luchtig doet over haar zelfmoord pogingen en dan tegen jou zegt dat het door jou komt. Ik ga ervan uit dat ze dat alleen maar heeft gezegd om jou een slecht gevoel te geven.

    Heel veel sterkte en een hele grote cyberhug.


    •*• Lululu •*•

    Nikolajevna schreef:
    Meeeen, wat kut zeg. Wel fijn dat je nog mensen hebt die jouw kant kiezen/achter je staan. Dat voelt nog beter dan helemaal niemand te hebben.
    In ieder geval: héél veel sterkte gewenst, en blijf gewoon bij mensen die je wél kunt vertrouwen.


    ugrh het is verschrikkelijk om te horen.
    En ik wéét dat ze me probeert te bespelen en te breken, maar dat maakt het er niet makkelijker op. Gelukkig heb ik heel veel meiden die wél leuk zijn.


    Miep

    Wat een kinderachtige naaistreek zeg. Ik weet hoe je, je voelt, maar meid, trek het je alsjeblieft niet aan en ga verder hoe je altijd bezig was. Schenk haar gewoon geen aandacht want uiteindelijk is zij de gene die door de mand valt met haar 'leugens'.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Wat een bitch zeg. Allereerst. Ze zegt dat je haar normaal moet behandelen, om vervolgens te zeggen dat je alles van haar weet en dus voorzichtig met 'r moet zijn? Een beetje tegenstrijdig niet?

    Om dan vervolgens te zeggen dat de zelfmoordneigingen door jóú komen slaat al helemaal nergens op. Dat is gewoon het voordeel trekken uit wat ze heeft meegemaakt, geloof er niks van, het is niet jou schuld. Ze wilt jou gewoon door het stof zien kruipen.

    Je hebt mensen gelukkig achter je staan, en dat de rest zich er niet mee bezig houdt is dus alleen maar positief. Verder vind ik het heel slim van je om het gewoon tegen mensen te zeggen; veel mensen doen dat niet.

    Advies vind ik nu heel moeilijk te geven, want ik heb nooit in zo'n soortgelijke situatie gezeten, maar ik kan je wel veel succes wensen! Het komt vast allemaal goed!


    Tijd voor koffie.

    Ugh, ik heb hier gewoon geen woorden voor.
    Zij maakt hiermee vast ook niet veel vrienden, als ze trots rond loopt te vertellen dat ze jou heeft verteld dat als ze zelfmoord pleegt het jouw schuld is...


    From these ashes, I will rise

    Dat zijn van die dingen waar ik echt boos om kan worden, zelfs als het zo via internet is. :\

    Zij speelt echt een heel erg vies spelletje. Maar weet dat jij hierin niets verkeerd gedaan hebt. Zij is echt een gat voor zichzelf aan het graven. Je moet je niet schuldig voelen en gewoon doorgaan zoals je bezig was. Ze maakt zichzelf inderdaad een slachtoffer, maar daar zal ze na dit alles wel uitgehaald worden. Maar dat maakt het niet minder naar voor jou. Heel veel succes!


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    Van wat ik van jou hoor, krijg ik niet de indruk dat dat meisje het waard is om aardig tegen te doen. Ik vind dat wat jij hebt gedaan het beste is wat je kan doen. Dat meisje dreigt met serieuze dingen en als dat kind er nog zo lollig om doet ook, dan zou ik niet eens zo zeker weten of ik mezelf ervan zou kunnen weerhouden om haar een klap voor d'r kop te verkopen. Ik zou haar echt niet serieus kunnen nemen als ik jou was en d'r gewoon vergeten.


    i put the fun in funeral

    Audacity schreef:
    Van wat ik van jou hoor, krijg ik niet de indruk dat dat meisje het waard is om aardig tegen te doen. Ik vind dat wat jij hebt gedaan het beste is wat je kan doen. Dat meisje dreigt met serieuze dingen en als dat kind er nog zo lollig om doet ook, dan zou ik niet eens zo zeker weten of ik mezelf ervan zou kunnen weerhouden om haar een klap voor d'r kop te verkopen. Ik zou haar echt niet serieus kunnen nemen als ik jou was en d'r gewoon vergeten.


    Ik ben niet aggresief ofzo, maar mijn handen tintelen iedere keer als ik haar zie. Tegen iedereen, tegen míjn vriendinnen, die tegelijk ook nog steeds de hare zijn, speelt ze mooi weer en iedere keer als ik voorbij loop rolt ze arrogant met haar ogen. Ze is veranderd in een monster, want arrogant was ze nooit. Tot nu...


    Miep

    Dat vind ik echt heel laag van haar!
    Ten eerste misbruikt ze het feit dat ze zelfmoordneigingen heeft, om jou bang te maken en om je een schuldgevoel aan te praten.
    Daarbij vind ik ook niet dat ze rekening houd met jou als persoon, en met jouw gevoelens. Jij bent er voor haar geweest toen zij haar verhaal vertelde, je bent zelfs op een andere, voorzichtigere manier met haar omgegaan. Maar, zoals ze op mij overkomt in dit verhaal, kijkt alleen naar zichzelf.

    Daarnaast vind ik het nóg lager dat ze het aan iedereen zit door te lullen, tegen mensen die er helemaal niks mee te maken hebben. Het zijn hun zaken niet, het is iets tussen jou en haar. En er dan ook nog trots op zijn... Ik begrijp het niet..
    Ze heeft toch geen borderline ofzo..?

    Maar, en dat zullen wel al verschillende mensen gezegd hebben, weet dat jij niks verkeerd hebt gedaan! Jij hebt gedaan wat je kon, als vriendin en als persoon. Ik weet dat het hoogstwaarschijnlijk moeilijker is dan het klinkt, maar ik zou deze vriendschap beïndigen, voor zover je van een vriendschap kan spreken. Want echt, dit noem ik geen vrienden.
    Als ze je trouwens blijft lastig vallen met te zeggen dat jij de reden bent waarom ze zelfmoord wilde plegen, of misschien in de toekomst wilt plegen, zou ik echt naar iemand toe gaan. Of dat nu je ouders zijn, een docent, jouw mentor, haar mentor, school maatschappelijk werk, doet er niet toe. Maar ze heeft het recht niet om jou daarmee lastig te vallen en je daarmee bang te maken of een schuldgevoel aan te praten!

    Beetje offtopic: het eerste stukje van wat ze tegen je zei, dat ze verwacht had dat jij rekening met haar zou houden.. Dat klinkt me zo bekend in de oren! Een vriendin van mij heeft dat laatst nog tegen mij gezegd. Ook zij had mij verteld wat er de laatste maanden allemaal in haar privéleven gebeurd was, en ze vond dat ik dat niet genoeg respecteerde en rekening mee houdde. Dat deed ik overigens wel. Alleen heeft zij een andere interpretatie van 'respecteren'. Zij wilde eigenlijk dat, doordat ze mij vertelde wat er was, ik haar zou vergeven hoe ze tegen mij gedaan had. Ze zag dit als een uitreden, argumenten om haar gedrag goed te praten.
    Maar zo werkt dat niet. En dat kon ze niet hebben...
    Oh, en ook zij verdraait het zo, zodat zíj het slachtoffer lijkt, en waarschijnlijk in haar beleving ook daadwerkelijk het slachtoffer ís. Dat is wat in jouw situatie ook is..

    Anyway, veel succes!

    [ bericht aangepast op 7 dec 2012 - 20:28 ]


    Inspiration can hit you any time

    Dankjulliewel voor jullie reacties. Ik vind het fijn dat er zoveel mensen achter me staan, dat had ik niet verwacht. Op school kies heel haar klas haar kant, en zitten ze mij gezellig uit te schelden. Ik voel me echt weak, dat ik me het aantrek...


    Miep

    Ancore schreef:
    Ugh, ik heb hier gewoon geen woorden voor.
    Zij maakt hiermee vast ook niet veel vrienden, als ze trots rond loopt te vertellen dat ze jou heeft verteld dat als ze zelfmoord pleegt het jouw schuld is...


    26 - 02 - '16