Ik weet hoe moeilijk het is om portretten te tekenen. En is dit je eerste? Want dan vind ik hem echt goed gelukt! Zeker voor een eerste keer. De verhoudingen kloppen aardig, het hoofd heeft een goed formaat en de ogen zitten op de juiste plek. Alleen de neus zit wat te ver omhoog, al vind ik het niet storen. Voor het complete plaatje maakt dat niet veel uit, eigenlijk. Maar als je er heel diep op in gaat kijken klopt dat niet helemaal. En ik weet hoe moeilijk dat is (ik doe dat zelf ook nog wel eens). Ik heb trouwens nog een tip voor de mond. Want de meeste mensen die beginnen met portretten tekenen, tekenen daadwerkelijk de omlijning van de mond. Deed ik ook. Maar eigenlijk is het de bedoeling dat je vanuit schaduwen een mond creëert. Hoe ik altijd begin: ik teken heel zachtjes een mond, en die 'kleur' ik in met schaduw. Daarna gum ik het zichtbare lijntje weg en ga verder met de mond, die dus al schaduw heeft. Dan kun je er altijd nog een lijntje omheen doen, als daar de schaduw dus donkerder wordt.
En dan heb ik ook nog een tip voor de schaduw. Veeg niet uit! Schaduw hoor je niet met je vingers uit te vegen, maar gewoon, te tekenen. Dat is moeilijk, dat weet ik, en je krijgt heel snel de neiging om er toch even met je vinger overheen te gaan. Maar doe dat niet. Want dan ziet de tekening er net iets minder af uit.
Ik weet niet of je zin hebt in mijn commentaar, maar ik vind het altijd leuk om mensen tips etc. te geven :') Het rare is, ik weet zelf vrij veel af van portretten tekenen, maar ik kan het niet zo goed uitvoeren >.< Als ik een portret teken ziet het er zo uit:
Op een of andere manier zijn de ogen bij mij áltijd te groot en de mond ziet er raar uit xd Maar ik teken dan ook liever manga dan portretten :')
"I didn’t trip, I was just testing the gravity, and it still works"