CyberLord schreef:
(...)Het boeit me niet op de manier zoals jij denkt. Ik vind al die theorieën erg interessant. Voor de rest blijf ik bij de stelling dat het gebeurd is en het niet elk jaar weer moet worden uitgezonden. Er gaan elke dag duizenden mensen dood, who cares? Of de atoombommen die Amerika op Japan heeft geflikkerd, hoor je ook niks over terwijl dat veel erger is.
Hoe durf jij te bepalen wat veel erger is? Iedere dood is erg. Of het nu komt door een oorlog, een aanslag of zelfs een 'simpel hartaanvalletje'.
Who cares? De tienduizenden nabestaanden die achterblijven. Vrienden die iemand kenden, familieleden, collega's die die dag vrij waren. En ze boren het ieder jaar door onze neus, omdat de mensen en die dag herinnerd moeten worden. Drama dat wij er één dag aan worden herinnerd, stel je maar eens voor dat je een familielid of een bekende hebt verloren door zoiets. En dat je iedere dag die confrontatie aan moet omdat je langs de plek loopt/fiets/rijdt waar alles is gebeurd. Jou kan het niets schelen omdat je het niet hebt meegemaakt en wat dat betreft een stuk simpeler in het leven staat. Maar ik kan je wel vertellen dat het iets is dat je complete leven beïnvloed, of je het leuk vindt of niet.
Goed voorbeeld, ik heb de vuurwerkramp in Enschede meegemaakt, nu 12 jaar geleden. Daarbij zijn 5 mensen omgekomen waarmee ik goed bevriend was en mee ben opgegroeid. Ik moet er iedere dag mee omgaan, jij moet nu waarschijnlijk op google gaan zoeken wat er is gebeurd en filmpjes kijken om te zien hoe erg het 'ongeveer' was.
Niemand dwingt je om ernaar te kijken of om je ermee bezig te houden, maar laat de mensen die dat wel willen en er iets om geven ook in hun waarde. En ja, de hele wereld blijft het meekrijgen, gezien er meer dan honderd verschillende nationaliteiten in dat gebouw waren en er dus in minstens honderd landen gerouwd wordt door een familie en vriendenkring.