• Hoi,
    Ik heb woensdag een toets van Wiskunde, en I don't get it.
    Zou/zouden jullie zo lief willen zijn om wat vragen voor mij uit te rekenen, en uit te leggen hoe je het moet uitrekenen? ;D

    -1. In een dierentuin zwemmen pinguïns in een rechthoekig bassin met een oppervlakte van 126 m². De lengte is 5 meter meer dan de breedte.
    Stel de breedte is x meter.
    a) Stel een vergelijking op bij deze situatie.
    b) Los de vergelijkingen op en geef de afmetingen van het bassin.


    (twee aparte opgaven)

    -2.
    a) x(x + 6) = 16
    b) x(x + 6) = 5x


    Ik begrijp niet helemaal hoe het moet, en ik ben niet echt een kei in Wiskunde (Ik sta een 5), dus misschien weten jullie wel hoe het moet?

    [ bericht aangepast op 2 april 2012 - 16:07 ]


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Oke, voor a:
    Je weet dus dat de oppervlakte van een rechthoek lengte x breedte is.
    En omdat je lengte 5 meter meer is dan je breedte, kies je:

    x = breedte
    x + 5 = lengte

    dus je oppervlakte is lengte x breedte: x(x + 5) = 126

    Dit is hoe het volgens mij moet, maar hoe kom jij aan je uitkomsten? :'D

    Oplossing daarvan (b):

    x² + 5x = 126
    x² + 5x - 126 = 0
    En dan bereken je x1 en x2.. De ene zal waarschijnlijk negatief uitkomen, waardoor je de andere moet gebruiken.
    Dan is de uitkomst je breedte en tel je er 5 bij op om je lengte te bekomen..

    (Of is dat tweede puntje een nieuwe opgave?)
    Zoja, hier uitgelegd:

    Je rekent eerst je opgave uit dus dat wordt voor a dan:

    x² + 6x - 16 = 0
    Dan bereken je daarvan je discriminant, dat wordt dus:

    b² - 4ac = 6² - (4*1*-16) = 36 + 64 = 100

    x1 = / 2a = (6+10)/2 = 8
    x2 = / 2a = (6-10)/2 = -2

    (analoog voor b)

    Hopelijk ben je hier wat mee (: Als je het nog niet snapt, mag je nog vragen stellen hoor

    [ bericht aangepast op 2 april 2012 - 16:04 ]


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    2 kan ik uitleggen :'D net nog gehad o.o
    x(x+6)=16
    6x2(staat voor kwadraat)=16
    :6 _______________________:6

    x2=dan dat antwoord
    x= is dan het antwoord plus-minus wortel en dan het plus-minus antwoord van de wortel

    Ik hoop dat het duidelijk is :W (ik faal in uitleggen)


    Shoganai i ne~

    a) x(x+5) = 126

    Hoe kom je daar op? De oppervlakte van een rechthoek is breedte * lengte. De oppervlakte is bekend, en de lengte eigenlijk ook.
    x = breedte, dus logischerwijs is x+5 = lengte.

    ==> x breedte * (x+5)lengte = 126

    [ bericht aangepast op 2 april 2012 - 16:03 ]

    Over de eerste moet ik nog even nadenken maar hier heb je 2 alvast.
    2.
    a)
    x(x+6) = 16
    x2 + 6x = 16
    x2 + 6x -16 = 0
    (x-2)(x+8)
    x = 2 v x = 8
    b)
    x(x+6) = 5x
    x2 + 6x = 5x
    x2 + 6x - 5x = 0
    x2 + x = 0
    x(x+1)= 0
    x = 0 v x = -1


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Hey die vraag ken ik :'D. Niet toevallig Getal & ruimte voor Havo/vwo?
    Je moet een tekening maken. Daar is schrijf je dat de opp: 126m2 is.
    De lente = x+5 , de breedte=x. En voor de rest moet ik in mijn schrift kijken :W


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    1a x+5*x ofwel x(x+5) omdat oppervlakte = lengte x breedte en lengte is 5 meter meer dan breedte. Breedte is x, dus lengte is x+5. Oppervlakte is dus x*x+5 = x(x+5)
    1b x(x+5) = x² + 5x
    x²+5x = 126
    x = +/- 8 (gebruik abc-formule)

    2a x²+ 6x = 16
    x²+6x-16=0
    abc-formule
    2b x²+6x = 5x
    x²+x = 0
    x = ... onmogelijk?

    oh wait, zie antwoord hierboven haha

    [ bericht aangepast door een moderator op 2 april 2012 - 16:02 ]


    Life is hard and then we die

    Negligible schreef:
    Oke, voor a:
    Je weet dus dat de oppervlakte van een rechthoek lengte x breedte is.
    En omdat je lengte 5 meter meer is dan je breedte, kies je:

    x = breedte
    x + 5 = lengte

    dus je oppervlakte is lengte x breedte: x(x + 5) = 126

    Dit is hoe het volgens mij moet, maar hoe kom jij aan je uitkomsten? :'D

    Oplossing daarvan (b):

    x² + 5x = 126
    x² + 5x - 126 = 0
    En dan bereken je x1 en x2.. De ene zal waarschijnlijk negatief uitkomen, waardoor je de andere moet gebruiken.
    Dan is de uitkomst je breedte en tel je er 5 bij op om je lengte te bekomen..

    (Of is dat tweede puntje een nieuwe opgave?)
    Zoja, hier uitgelegd:

    Je rekent eerst je opgave uit dus dat wordt voor a dan:

    x² + 6x - 16 = 0
    Dan bereken je daarvan je discriminant, dat wordt dus:

    b² - 4ac = 6² - (4*1*-16) = 36 + 64 = 100

    x1 = / 2a = (6+10)/2 = 8
    x2 = / 2a = (6-10)/2 = -2

    (analoog voor b)

    Hopelijk ben je hier wat mee (: Als je het nog niet snapt, mag je nog vragen stellen hoor


    Welk puntje bedoel je? Ik snap niks van wat je hebt uitgelegd na die vraag over dat puntje, dus het zal wel niet zo zijn ;D

    Maar heel erg bedankt voor die andere opgave die je hebt uitgelegd, daar heb ik echt veel aan!
    Xx


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    LightYagami schreef:
    2 kan ik uitleggen :'D net nog gehad o.o
    x(x+6)=16
    6x2(staat voor kwadraat)=16
    :6 _______________________:6

    x2=dan dat antwoord
    x= is dan het antwoord plus-minus wortel en dan het plus-minus antwoord van de wortel

    Ik hoop dat het duidelijk is :W (ik faal in uitleggen)


    Is goed uitgelegd hoor! Dankuu!(flower)


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Page394 schreef:
    (...)

    Welk puntje bedoel je? Ik snap niks van wat je hebt uitgelegd na die vraag over dat puntje, dus het zal wel niet zo zijn ;D

    Maar heel erg bedankt voor die andere opgave die je hebt uitgelegd, daar heb ik echt veel aan!
    Xx


    Bedoel je mijn uitleg over je tweede vraag? Met als opgave
    x(x+6) = 16 en die andere? Als je in Nederland woont zal het daar wel aan liggen, want ik heb al gemerkt dat jullie met een abc-formule of dergelijke werken en in België werken we met een discriminant enzo..


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    PUKKELxDING schreef:
    1a x+5*x ofwel x(x+5) omdat oppervlakte = lengte x breedte en lengte is 5 meter meer dan breedte. Breedte is x, dus lengte is x+5. Oppervlakte is dus x*x+5 = x(x+5)
    1b x(x+5) = x² + 5x
    x²+5x = 126
    x = +/- 8 (gebruik abc-formule)

    2a x²+ 6x = 16
    x²+6x-16=0
    abc-formule
    2b x²+6x = 5x
    x²+x = 0
    x = ... onmogelijk?

    oh wait, zie antwoord hierboven haha


    Ik ken de abc-formule niet.. Maar bedankt voor de rest!
    Ik begrijp het nou een stuk beter door jullie hulp!


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Rajah schreef:
    Over de eerste moet ik nog even nadenken maar hier heb je 2 alvast.
    2.
    a)
    x(x+6) = 16
    x2 + 6x = 16
    x2 + 6x -16 = 0
    (x-2)(x+8)
    x = 2 v x = 8
    b)
    x(x+6) = 5x
    x2 + 6x = 5x
    x2 + 6x - 5x = 0
    x2 + x = 0
    x(x+1)= 0
    x = 0 v x = -1


    Dankjee! Goed uitgelegdd!(flower)


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Negligible schreef:
    (...)

    Bedoel je mijn uitleg over je tweede vraag? Met als opgave
    x(x+6) = 16 en die andere? Als je in Nederland woont zal het daar wel aan liggen, want ik heb al gemerkt dat jullie met een abc-formule of dergelijke werken en in België werken we met een discriminant enzo..


    De discriminant hoort bij de ABC-formule. Maar ik reken daar nog maar amper mee omdat trucjes veel handiger zijn.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    MisaAmane schreef:
    Hey die vraag ken ik :'D. Niet toevallig Getal & ruimte voor Havo/vwo?
    Je moet een tekening maken. Daar is schrijf je dat de opp: 126m2 is.
    De lente = x+5 , de breedte=x. En voor de rest moet ik in mijn schrift kijken :W


    Jep. Rot hoofdstuk. ;D
    (flower)


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Rajah schreef:
    (...)

    De discriminant hoort bij de ABC-formule. Maar ik reken daar nog maar amper mee omdat trucjes veel handiger zijn.

    Ah, haha, okee. Ik weet dus niet veel over hoe jullie het in Nederland zien..
    Bedoel je daarmee som en product of nog iets anders?


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Negligible schreef:
    (...)
    Ah, haha, okee. Ik weet dus niet veel over hoe jullie het in Nederland zien..
    Bedoel je daarmee som en product of nog iets anders?

    Onder andere de product-som methode maar we hebben op school ook andere makkelijkere trucjes waarmee je het binnen een minuut hebt. Mijn wiskunde ligt alleen in mijn kluis dus ik kan het even niet opschrijven.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."