Ik denk dat het erg lastig is om deze twee verhalen met elkaar te vergelijken, zoals veel mensen al zeggen. Twilight is een verhaal dat vooral gericht is op tienermeisjes, terwijl Harry Potter in het begin vooral gericht was op lezers van tien tot vijftien (waarmee ik niet wil zeggen dat alleen mensen van tien tot vijftien het lezen of zouden moeten lezen, ik vind persoonlijk dat iedereen dat zou moeten doen ^^). Het enige wat de boeken echt gemeen hebben is dat het beide razend populaire fantasyverhalen zijn, maar daar kun je weinig mee. Ik zou echt overwegen om andere boeken te kiezen als je iets wilt gaan vergelijken.
Wil je toch deze twee houden, dan zou ik de stelling veranderen als ik jou was. Ik kan eigenlijk veel meer redenen bedenken om te laten zien dat Harry Potter beter is dan Twilight dan andersom. :'D
Als ik toch even mijn best doe om redenen te verzinnen die Twilight beter maken, kom ik op dit uit;
1) Het is op een bepaalde manier realistischer. De kans lijkt groter dat er een hand vol vampieren rondloopt tussen al de mensen op deze aardbol dan dat er heksen en tovenaars zijn met hun eigen wereld en plaatsen waar we niet kunnen komen als 'dreuzels'. In Twilight wordt er zelfs kort stilgestaan bij de vraag waar vampiers nou eigenlijk vandaan komen (Darwinisme), terwijl niemand zich daar zorgen over lijkt te maken in Harry Potter.
2) Twilight is duidelijker op één publiek gericht. In Harry Potter heb je scenes waar geen leeftijdsbegrenzing op zou hoeven te zitten, maar soms zijn er ook stukken die erg gruwelijk zijn. Twilight heeft ook wel een duistere kant, maar het wordt dan ook wel 'tienerhorror' genoemd. Tienermeisjes zouden daar wel tegen moeten kunnen en ze kiezen bewust voor een verhaal met vampieren als ze het gaan lezen, maar de tienjarige kinderen die Harry Potter lezen zouden behoorlijke nachtmerries kunnen krijgen van Voldemort op het achterhoofd van een leraar.
3) Het plot van Twilight is simpeler en het heeft minder personages. Dit zou je ook als een nadeel kunnen zien, maar het maakt het verhaal wel gemakkelijker te begrijpen. Veel mensen snappen Harry Potter pas écht nadat ze de boeken twee keer hebben gelezen, en bij de films kan het soms nog veel langer duren. Twilight valt ook na één keer lezen goed te begrijpen.
Meer kan ik echt niet verzinnen, maar ik hoop dat je hier al iets mee kunt. Succes.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan