Cumberbatch schreef:
(...)
Eh? Hoe in godsnaam heeft de omgeving schuld aan de zelfmoord van iemand? Vaak lees je artikels over ouders die niet eens doorhadden dat hun kind zelfmoordgedachten had omdat ze het zo goed verstopten. Of kinderen die gewoon niet geholpen willen worden.
Ik vind het wel egoïstisch en wel om de volgende redenen:
Neem nu die jongen die laatst zelfmoord pleegde in Sankt-Valentin. Hij heeft het gedaan omdat zijn vriendin het uit had gemaakt met hem. Hoe moet dat meisje zich nu wel niet voelen?
Denk eens aan wat die ouders en de rest van die familie moet voelen, wanneer iemand zelfmoord pleegt, maar die persoon zich niet wilde laten helpen?
Toegegeven, er zijn gevallen waarbij er blaam bij een ander te vinden is, bv bi pestgedrag, maar dan nog. In feite heeft die pester geen moord begaan, en is het nog altijd de persoon zelf geweest.
Oke, er zijn inderdaad gevallen dat niemand er van wist, maar je kunt onmogenlijk zeggen dat het egoistisch is als iemand door zo'n dal gaat, dan is het heel naturel dat je aan jezelf denkt. Die mensen zoeken een oplossing er uit te komen. Natuurlijk, aangezien we het over zelfmoord hebben is het niet de beste oplossing.
Maar er zijn ook heel veel gevallen die het van te voren laten blijken, en dan is het het wel aan de omgeving om te helpen.
Hiermee keur ik die daden niet goed, want inderdaad het doet de familie vrienden en net zoals jou voorbeeld, dat meisje, heel veel pijn. Maar ik vind logisch dat er op zulke momenten niet gedacht word aan de omgeving.
The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.