• Als je een boek leest, vind je het dan fijner als het boek in de ik-vorm is geschreven of in de hij/zij/het-vorm?

    Ik-vorm: 'Echt waar?' zei ik terwijl ik moeite moest doen om niet over te geven.
    Hij/zij/het-vorm: 'Echt waar?' zei Piet (of hij) terwijl hij moeite moest doen om niet over te geven.

    Just curious. ^.^


    | Reality is for people that lack imagination |

    Yoda schreef:
    Ik lees beiden graag. Het ligt heel erg aan het verhaal, want als daar het van belang bij is, dat er veel gewisseld wordt tussen verschillende personen, die zich allemaal met anderen dingen bezig houden, is eerste persoon niet handig. Gaat het over de ervaringen van één persoon, dan is de derde persoon niet handig.

    Dit.
    En het ligt er ook aan wat de schrijver ermee wil bereiken. Bij de ik-vorm en hij/zij-vorm heb je een subjectief beeld. Je leest dus wat de hoofdpersoon beleefd en niet per se wat er daadwerkelijk gebeurd. Een objectief beeld heb je alleen bij de alwetende verteller. Bij de hij/zij-vorm lijkt het alsof je een objectief beeld is, terwijl je eigenlijk een subjectief beeld hebt. Zo kun je de lezer iets laten denken wat eigenlijk niet zo is. Iemand met waanbeelden kan zijn leven beschrijven waarbij het een objectief beeld lijkt, terwijl juist subjectief en niet waar is.
    Dus het hangt inderdaad van het verhaal af :')


    To live would be an awfully big adventure

    Ik-vorm. ;]


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    EMMAH schreef:
    Ik-vorm.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Maakt me niet echt uit. Ik lees het allebei.


    Destroy what destroys you.

    Escritura schreef:
    Beiden. ^^
    Ja, dan is er een beetje afwisseling. :Y)


    Always be yourself; Unless you can be Pikachu. Always be Pikachu.

    De ik-vorm vind ik prettiger.


    It is better to reign in hell than to serve in heaven.

    Assassin schreef:
    Beide. Ligt echt aan het verhaal.


    Beauty begins the moment you decide to be yourself. - Coco Chanel

    Yoda schreef:
    Ik lees beiden graag. Het ligt heel erg aan het verhaal, want als daar het van belang bij is, dat er veel gewisseld wordt tussen verschillende personen, die zich allemaal met anderen dingen bezig houden, is eerste persoon niet handig. Gaat het over de ervaringen van één persoon, dan is de derde persoon niet handig.


    And this I believe: that the free, exploring mind of the individual human is the most valuable thing in the world.

    Het liefste lees ik ik-vorm. Maar er zit hier een schrijfster op Quizlet die heel goed de hij/zij-vorm schrijft.

    Dilemma schreef:
    Maakt me niet echt uit. Ik lees het allebei.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    beide


    Ha! I invent the word impossible. That's why I am the champ. Whether I like it or not.

    Yoda schreef:
    Ik lees beiden graag. Het ligt heel erg aan het verhaal, want als daar het van belang bij is, dat er veel gewisseld wordt tussen verschillende personen, die zich allemaal met anderen dingen bezig houden, is eerste persoon niet handig. Gaat het over de ervaringen van één persoon, dan is de derde persoon niet handig.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Chandler schreef:
    Liever de ik-vorm, want dan leef ik me meer in en voel ik meer mee met de hoofdpersoon.

    Licht er een beetje aan, maar ik ga toch voor ik-vorm


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Hier op Q de ik-vorm.

    En anders beide.


    "Ignite, my love. Ignite."