• Hallo iedereen ^^
    Er zijn nogal veel vragen in verband met het programma The Gimp. Daarom kwam ik op het idee om een Gimpgids te maken, hier op Quizlet. Ik zeg niet dat ik hier een echte meester in ben, maar ik zal jullie leren wat ik kan op gimp en dingen gaan uitleggen.
    De gids zal in de Nederlandse Gimp zijn, als je Gimp in het Engels hebt, klik dan hier. De link gaat naar een youtubefilmpje (gemaakt door iemand die in Nederland woont, maar in de video toch Engels spreekt) die je uitlegt hoe je de taal verandert.
    Ik begin straks met tutorials schrijven ^_^.


    Vragentopic
    Ik heb net een besluit genomen, dit topic zal voortaan dienen om al jullie vragen te beantwoorden.
    Linkje naar de gids.

    [ bericht aangepast op 29 okt 2011 - 15:18 ]

    *Zucht*
    Net nù moet ik weg.. Over een half uurtje ofzo ben ik terug.

    Gelukkig snap ik GIMP al. Maar leuk idee. :3

    Ik snap GIMP, maar extra uitleg is altijd handig (bloos)


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Ik ben terug! Bedankt voor de reacties C:
    De eerste tutorial zal gaan over blenden ^^

    Blenden :D
    Dus.. C:
    Deze tutorial gaat over blenden.(Had je vast al door..)
    Hier een voorbeeld van een blend(Natuurlijk een beetje bewerkt..):


    Blenden is dus verschillende afbeeldingen mooier laten overgaan. Hiervoor kun je verschillende dingen doen, maar ik toon jullie de snelste manier. Maak een nieuwe afbeeling aan, die redelijk groot is(bv. 800px x 600px).
    Nu moet je foto's invoegen. Dit kan op twee manieren: plakken en uit je documenten halen. Als je plakt, komt er een nieuwe laag, genaamt: "Drijvende selectie", nu kan je niet veel doen met je plaatje. Klik op dit icoontje:


    Nog even extra uitleg:


    Nu heb je je eerste laag. Doe hetzelfde met je tweede foto.
    Als je foto's hebt opgeslaan, en nu moet openen, ga dan naar "Bestand" en klik op "Openen als lagen".
    [Tot zover deel 1 van Blenden.. Het is moeilijk om in een klein vakje te werken, het volgende deel doe ik eerst in mijn kladblok en plak het hier dan xD!!]

    [ bericht aangepast op 29 okt 2011 - 11:25 ]

    Ik ga GIMP ook downloaden :Y)


    26 - 02 - '16

    Abo (:


    "I have written you down. Now you will live forever, and all the world will read you."

    Blenden
    Nu je de foto's hebt geopend, liggen ze nogal slordig op elkaar, dat gaan we nu oplossen.
    Verplaats je foto's, zodanig dat de ene ongeveer (ietsje minder dan) de helft op de andere ligt.
    NU GAAN WE BLENDEN =D!
    Dit stuk is zeer ingewikkeld, goed opletten en lezen dus!
    Ga naar de lagen en neem de bovenste laag, klik erop met je rechtermuisknop op de laag en kies "Laagmasker toevoegen".
    Dan vragen ze welk kleur je wil, wit is al aangekruist. LAAT HET ZO!


    Nu mag je de bovenste laag niet verplaatsen tot hier staat dat je het wel weer mag.
    Ga naar je "Kleurverlopen"(verduidelijking):


    ZORG ERVOOR DAT JE VOORGRONDKLEUR ZWART IS EN JE ACHTERGRONDKLEUR WIT!
    En zorg er ook voor dat je laagmasker is aangeklikt.
    Klik en sleep ongeveer zo'n lijn:



    Meer dan 3 foto's krijg ik er niet in.. Het volgende deel komt spoedig!

    Blenden
    Laat los en je krijgt dit:


    Ga nu naar je lagen en klik met je rechtermuisknop op je bovenste laag. Klik op "Laagmasker toepassen".


    Daarna krijg je dit:

    NU PAS MAG JE DE BOVENSTE LAAG WEER VERPLAATSEN. Ik vind dit niet nodig bij de blend waarmee ik werk, dus ik doe dit ook niet.
    Nu moet je je plaatje nog croppen tot de grootte die jij wil. Dat doe je met dit icoontje:


    Crop je plaatje zodanig dat je geen wit meer ziet, druk daarna op enter:


    Nu moet je alle lagen samenvoegen, doe dit door de volgende toetsencombinatie: Control + M
    Daarna kun je je plaatje nog wat kleurtjes, bewerkingen en tekst geven, dit is mijn resultaat:



    Zo! Dat was de eerste tutorial! Hopelijk heb je alles een beetje begrepen.. Als er vragen zijn, stel ze dan gerust!

    MustacheMe schreef:
    Abo (:

    =D
    Thnx!

    ... ik bledn altijd emt fotoflexer.
    *neemt een diepe zucht* okay. ik ga het proberen, en laat je wel weten of het lukt.


    Welcome to Night Vale. All Hail the Glow Cloud. All Hail Perfect, Beautiful Carlos.

    C:

    Gimp schreef:
    C:


    Ik denk alleen dat het handiger zou zijn als je het in een story plaatste, dan is het wat overzichtelijker (:


    "I have written you down. Now you will live forever, and all the world will read you."

    Hmm.. Ik zal het eerst proberen, als ik het goed vind, houd ik het zo en zet ik hier een link naar de story.
    Bedankt voor de tip!