StJimmy schreef:
(...)
Hoe weet jij nou of de prestaties die bij mij in de klas zijn gegeven uitstekend waren? Je was er toch niet bij. Zoals ik al zei, ik heb nooit van ze gehoord, of ik ben ze meteen weer vergeten wat me sterk lijkt.
Als wìj over ze leren in België dan moeten jullie dat sowieso allang geleerd hebben. Bij ons, als wij in het vijfde zitten, dan krijgen we literatuurgeschiedenis, en daarin leren we over verschillende schrijvers uit verschillende tijdperken. Hoofd, van den Vondel en Bredero zijn schrijvers uit Renaissance/Barok.
En ik bedoelde prestaties van de schrijvers? Ik vind je reacties heel vaag, je zou meer gestructureerd je punt moeten duidelijk maken.
Het is ons geleerd dat een gedicht zoals "Constantijntje, zalig kijntje" gewoon standaard in de kennis van een Nederlander zit, want het is jullie godverdomme literaire erfenis. :'D
Met andere woorden, je schoolt faalt erg dat je nu nog steeds niet weet wie dat zijn.
Hooft was belangrijk, uiteraard, maar van den Vondel was één van zijn beste vrienden tot hij besloot om zich tot het katholicisme te keren wat niemand, ook Hooft niet, leuk vond. En Bredero bewonderde Hooft en Vondel erg, alleen was hij sociaal meer geëngageerd met de lage bevolkingsklassen, en daar schreef hij gedichten over. Geen sonnetten, zoals Hooft en geen elegieën zoals Vondel, maar gewone gedichten die de natuur van de gewone, werkende mens weerspiegelden.
Ik vind dit een beetje zielig. :')
Ik heb dit begin vorig jaar geleerd en ik weet het nu nog steeds. Over zo'n mensen vergéét je niet zomaar, ongeacht hoe oninteressant je het ook vond.
Where there is a sea there are pirates...