Atropos schreef:
(...)
Wat is er beter en humanistischer aan jullie onderwijs? Niet om een vijandige discussie te starten, maar ik ben gewoon benieuwd wat jij vindt dat er beter is aan jullie schoolsysteem(:
Ja ja, ik snap het hoor.
Kijk; ik heb horen zeggen dat in het Nederlandse systeem je vakken kunt laten vallen in het middelbaar onderwijs. Dus bv als je geen Frans of Aardrijkskunde meer wil, dan kan je het gewoon laten vallen.
Bij ons is dat niet zo. We kunnen wel gewoon een richting kiezen die meer nadruk legt op een bepaald aspect (bv wetenschappen-wiskunde, Latijn, moderne talen, humane wetenschappen, kunst, etc). Mààr iedere richting heeft nog steeds wél zijn basispakket. Dus we verkrijgen àlle kennis die we nodig hebben, dus ook wat we niet zo graag hebben zoals aardrijkskunde en Frans, maar we leren het nog wel, en dat werkt wel in ons voordeel.
Want stel als je later opeens een richting beslist te doen op de universiteit waarvoor je juist wél een beetje Frans moet kunnen of juist die aardrijkskunde? Wat doe je dan? Inhalen...
En dat is niet zo efficiënt. De beslissing van wat ik later wil worden moet er bij jullie te vroeg gemaakt worden, terwijl wij er meer tijd voor krijgen om erover na te denken.
Ik spreek nu over drastische dingen zoals, stel je hebt een bepaald wetenschappelijk vak laten vallen maar later krijg je plotseling een wens om geneeskunde te gaan studeren! Hoe ga je dat dan voor elkaar krijgen als je zoiets hebt laten vallen?
Snap je?
Where there is a sea there are pirates...