• Weten jullie nog dat een tijdje geleden in het nieuws was dat men neutrinos had die sneller reisden dan het licht, iets wat volgens de relativiteitstheorie van Einstein niet mogelijk zou moeten zijn?

    Nu, dat is nog even nagerekend, en een Nederlander van de universiteit van Groningen (ene Ronald van Elburg) heft een verklaring gevonden

    De mooie engelse uitleg:
    To understand how relativity altered the neutrino experiment, it helps to pretend that we're hanging out on one of those GPS satellites, watching the Earth go by underneath you. Remember, from the reference frame of someone on the satellite, we're not moving, but the Earth is. As the neutrino experiment goes by, we start timing one of the neutrinos as it exits the source in Switzerland. Meanwhile, the detector in Italy is moving just as fast as the rest of the Earth, and from our perspective it's moving towards the source. This means that the neutrino will have a slightly shorter distance to travel than it would if the experiment were stationary. We stop timing the neutrino when it arrives in Italy, and calculate that it moves at a speed that's comfortably below the speed of light.

    "That makes sense," we say, and send the start time and the stop time down to our colleagues on Earth, who take one look at our numbers and freak out. "That doesn't make sense," they say. "There's no way that a neutrino could have covered the distance we're measuring down here in the time you measured up there without going faster than light!"

    And they're totally, 100% correct, because the distance that the neutrinos had to travel in their reference frame is longer than the distance that the neutrinos had to travel in our reference frame, because in our reference frame, the detector was moving towards the source. In other words, the GPS clock is bang on the nose, but since the clock is in a different reference frame, you have to compensate for relativity if you're going to use it to make highly accurate measurements.


    Vertaling: De onderzoekers hebben met een heleboel rekening gehouden, maar zijn een ding vergeten: Ze zijn vergetan dat de gps satellieten die ze gebruikten voor de tijdsmeting gebruikt hebben in de ruimte staan. Dat klinkt heel idioot, maar daardoor hebben ze geen rekening gehouden met relativiteit.

    Voor de mensen op aarde lijkt het alsof de afstand constant blijft. Voor de satellieten die de tijdsmeting deden leek het alsof het beginpunt en eindpunt naar elkaar toe bewoge. Beide observaties zijn op goed. De klok zit echter in de satelliet, dus die tijd en afstand word gebruikt. Met het relatieve verschil in afstand dat onstond doordat de klok niet op aarde maar op een satelliet zat was echter geen rekening gehouden. De klok meette dus de reistijd over een kortere afstand dan dat gebruikt werd in de berekeningen

    Nog een andere quote:
    So from the point of view of a clock on board a GPS satellite, the positions of the neutrino source and detector are changing. "From the perspective of the clock, the detector is moving towards the source and consequently the distance travelled by the particles as observed from the clock is shorter," says van Elburg.

    By this he means shorter than the distance measured in the reference frame on the ground.

    The OPERA team overlooks this because it thinks of the clocks as on the ground not in orbit.


    Nou, na dit in zijn overmaatse rekenmachine te hebben gezet kwam Elburg tot de conclusie dat het een verschil oplevert van... 32 nanoseconden. De fout vindt echter aan beide punten van het experiment plaats, dus de neutrino doet er eigenlijk 64 nanoseconden langer over dan wat gemeten was door de rekenfout volgens Elburg.

    En laat nou net gemeten zijn dat de neutrinos ongeveer 60 nanoseconden te vroeg aankwamen :Y)

    Natuurlijk moet dit nog nagekeken worden (peer review) en gecontroleerd worden door andere wetenschappers. Als dit klopt is echter het mysterie verklaard, en blijft de relativiteitstheorie niet alleen overeind, maar wordt hij hierdoor juist weer een beetje extra onderbouwd.

    tl;dr: De neutrinos leken sneller te reizen dan het licht door de draaiing van de aarde

    bron

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    quidquid excusatio prandium pro

    Applejack schreef:
    (...)

    Hij benadrukte het 'in theorie dan'. Dus in theorie is sneller dan het licht reizen hetzelfde als tijdreizen. Hij zegt niks over dat het in de praktijk hetzelfde is. In de theorie weten we zeker dat het zo is, in de praktijk niet.

    Ik heb nooit gezegd sneller, ik zeg met de zelfde snelheid. Dat doen ze in Star Trek. Ben eigenlijk wel benieuwt of het ooit zou lukken en of het er ook zo uit ziet, met de sterren. Lijkt me wel vet.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    StJimmy schreef:
    (...)
    Ik heb nooit gezegd sneller, ik zeg met de zelfde snelheid. Dat doen ze in Star Trek. Ben eigenlijk wel benieuwt of het ooit zou lukken en of het er ook zo uit ziet, met de sterren. Lijkt me wel vet.


    Ik weet niet hoe het er in star trek uit ziet, maar als ik het goed heb zou je, als je even snel of sneller zou kunnen reizen dan het licht alleen maar zwart zien als je uit je raampje keek. Ook al zou je dat doen over de A12 hier in Nederland op klaarlichte dag. Je gaat dan namelijk even snel of sneller als het licht (wat je nodig hebt om iets te kunnen zien) en dat kan jou dus niet bereiken, dus zie je alleen maar zwart (oftewel afwezigheid van licht)


    quidquid excusatio prandium pro

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Ik weet niet hoe het er in star trek uit ziet, maar als ik het goed heb zou je, als je even snel of sneller zou kunnen reizen dan het licht alleen maar zwart zien als je uit je raampje keek. Ook al zou je dat doen over de A12 hier in Nederland op klaarlichte dag. Je gaat dan namelijk even snel of sneller als het licht (wat je nodig hebt om iets te kunnen zien) en dat kan jou dus niet bereiken, dus zie je alleen maar zwart (oftewel afwezigheid van licht)

    Maar door die enorme snelheid spat je lichaam uit elkaar. Hoe je het ook wilt doen... Maar in theorie zou je inderdaad alleen maar zwart zien mocht je niet uit vlees en bloed bestaan..


    Believe in yourself.

    Godess schreef:
    (...)
    Maar door die enorme snelheid spat je lichaam uit elkaar. Hoe je het ook wilt doen... Maar in theorie zou je inderdaad alleen maar zwart zien mocht je niet uit vlees en bloed bestaan..


    Nee, niet echt. Je zou er niet eens zo heel veel van moeten merken, mits je niet te snel versnelt. Je massa zou wel toenemen, maar ik weet niet of iemand ooit heeft bedacht wat dat voor effect zou hebben.


    quidquid excusatio prandium pro

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Nee, niet echt. Je zou er niet eens zo heel veel van moeten merken, mits je niet te snel versnelt. Je massa zou wel toenemen, maar ik weet niet of iemand ooit heeft bedacht wat dat voor effect zou hebben.

    Hmmm dat is ook nog een optie.. Dat het zo snel gaat dat je het niet eens merkt.. Toch zal ik het niet uit willen proberen, haha!


    Believe in yourself.

    Godess schreef:
    (...)
    Hmmm dat is ook nog een optie.. Dat het zo snel gaat dat je het niet eens merkt.. Toch zal ik het niet uit willen proberen, haha!


    Ooit in een vliegtuig gezeten? Als je je ogen midden in de vlucht dicht zou doen en je oren dicht zou stoppen, dan zou het niet heel veel anders voelen dan als je stil staat (met uitzondering van bewegingen door turbulentie natuurlijk, maar laten we aannemen dat dat er niet is)

    De enige manier waarop je snelheid opmerkt is visueel, en tijdens versnelling door de traagheid van massa. Eenmaal op snelheid heb je nergens last van. Straaljagerpiloten kunnen bij veel lagere snelheden flauwvallen dan waar ze normaal op vliegen, doordat ze dan veel te snel versnellen. Het bloed beweegt niet gelijk mee, omdat het een vloeistof is, en stroomt tegen de richting van de versnelling in. Dit zorgt ervoor dat er geen bloed in de hersenen komt en dat zorgt weer voor een wegraking. Maar zolang je normaal versnelt zul je wat dat betreft nergens last van hebben


    quidquid excusatio prandium pro

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Ik weet niet hoe het er in star trek uit ziet, maar als ik het goed heb zou je, als je even snel of sneller zou kunnen reizen dan het licht alleen maar zwart zien als je uit je raampje keek. Ook al zou je dat doen over de A12 hier in Nederland op klaarlichte dag. Je gaat dan namelijk even snel of sneller als het licht (wat je nodig hebt om iets te kunnen zien) en dat kan jou dus niet bereiken, dus zie je alleen maar zwart (oftewel afwezigheid van licht)

    De sterren zien er in het begin uit als strepen en daarna is het licht.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    StJimmy schreef:
    (...)
    De sterren zien er in het begin uit als strepen en daarna is het licht.


    Oh, dat wordt t waarschijnlijk helaas niet. Heb het op youtube opgezocht, ziet er inderdaad wel cool uit. Maar misschien als dat phasen ze lukt :D


    quidquid excusatio prandium pro