• Daar heb ik een beetje last van. Vroeger waren mijn ogen echt grijs, heel grijs, niet blauwig maar grijs. Iedereen zei dat ook altijd tegen me en dan wilde ik blauwe ogen hebben. Een paar jaar geleden waren ze meer groen/grijs en nu worden ze steeds blauwer, ik heb de foto's naast elkaar gelegd en het is ook echt zo. Kinda weird, zijn er nog meer mensen die dat overkomen?

Your make-up is terrible

Litwick schreef:
    Mijn ogen verkleuren de hele tijd. Soms zijn ze fel blauw en de andere keer zijn ze weer diep grijs :')

+ groen + zwart + bruin + bijna geel

Als je een boom was dan zal ik je omhelzen als een koala beertje.

Je ogen zijn hoogstwaarschijnlijk niet veranderd.
    Kijk, de kleur van je ogen wordt bepaald door de hoeveelheid melanine (een bruin/zwarte) stof in de voorste laag van je oog.
    Veel melanine (dominante en originele oogkleur van de mens) = bruin - minder melanine = groen - bijna geen melanine = blauw - minste melanine = grijs.
    Jouw ogen bezitten het minste melanine. Dat betekent dat het licht dat afkomstig is van de zon makkelijk jou voorste laag doorkan en zich reflecteert van jou achterste laag in je oog (die bij alle ogen zwart is) en het gereflecteerde licht buigt zich in het stroma van je oog. Door deze buigingen en de hoeveelheid melanine in je oog, heb je grijze ogen. Grijze ogen zijn een product van gereflecteerd licht, want in werkelijkheid hebben ze zelf geen kleur, aangezien de melanine in je oog zwart/bruin is en dit bij een persoon met grijze ogen gewoon in hele kleine maten aanwezig is.
    Je oogkleur staat vast als je zo'n negen maanden bent.
    De reden waarom jouw ogen lijken te veranderen is waarschijnlijk omdat grijze ogen het meest beïnvloedbaar zijn. Zoals ik al zei er bestaat geen echte grijze stof in jouw lichaam die jouw ogen grijs maakt, het is alleen maar letterlijk licht. Grijze ogen staan er bekend om, om te veranderen met het weer, de kleur van je kleren, het licht in de kamer etc. De veranderingen zijn net als kleur opzich een illusie. Behalve bruine ogen, want bij die is het zwart/bruine melanine zichtbaar en die melanine absorbeert alle kleuren van de regenboog (dus alle zonnestralen) zodat je bruin ziet. Bruin laat zich niet beïnvloeden door kleuren van buitenaf en is de enige oogkleur die speciale evolutionaire voordeel-functies heeft. Daarom bestaan bruine ogen al zolang de mens bestaat en lichte ogen pas 10.000 jaar. Waarschijnlijk zijn de lichte ogen een bijproduct van de verminderde melanine in de huid waardoor wij blanken mensen ontstonden, want dit had wel voordeel, blankere huid betekent betere doorlaat van zon en meer productie van vitamine D. En dan kun je je afvragen, waarom hebben de eskimo's dan bruine ogen en een getinte huis? Zij eten meer vis en daar zit van nature vitamine D in. Door sexuele selectie zijn de recessieve genen doorgegeven, ook blond haar werd zo doorgegeven. Wist je dat het stofje eumelanine (de wat meer specifieke naam van melanine, wat dus volop in bruine ogen zit) ook al bij de dinosaurussen voorkwam?

Beetje lang verhaal, sorry. Maar ik wil misschien Geneticus worden. :$

:)

[ bericht aangepast op 3 okt 2011 - 6:44 ]

Here & Now

mijn ogen lijken in het donker licht te geven zeggen mijn vriendinnen :P

'Burning up a sun, just to say goodbye.'

Einstein schreef:
    Je ogen zijn hoogstwaarschijnlijk niet veranderd.
    Kijk, de kleur van je ogen wordt bepaald door de hoeveelheid melanine (een bruin/zwarte) stof in de voorste laag van je oog.
    Veel melanine (dominante en originele oogkleur van de mens) = bruin - minder melanine = groen - bijna geen melanine = blauw - minste melanine = grijs.
    Jouw ogen bezitten het minste melanine. Dat betekent dat het licht dat afkomstig is van de zon makkelijk jou voorste laag doorkan en zich reflecteert van jou achterste laag in je oog (die bij alle ogen zwart is) en het gereflecteerde licht buigt zich in het stroma van je oog. Door deze buigingen en de hoeveelheid melanine in je oog, heb je grijze ogen. Grijze ogen zijn een product van gereflecteerd licht, want in werkelijkheid hebben ze zelf geen kleur, aangezien de melanine in je oog zwart/bruin is en dit bij een persoon met grijze ogen gewoon in hele kleine maten aanwezig is.
    Je oogkleur staat vast als je zo'n negen maanden bent.
    De reden waarom jouw ogen lijken te veranderen is waarschijnlijk omdat grijze ogen het meest beïnvloedbaar zijn. Zoals ik al zei er bestaat geen echte grijze stof in jouw lichaam die jouw ogen grijs maakt, het is alleen maar letterlijk licht. Grijze ogen staan er bekend om, om te veranderen met het weer, de kleur van je kleren, het licht in de kamer etc. De veranderingen zijn net als kleur opzich een illusie. Behalve bruine ogen, want bij die is het zwart/bruine melanine zichtbaar en die melanine absorbeert alle kleuren van de regenboog (dus alle zonnestralen) zodat je bruin ziet. Bruin laat zich niet beïnvloeden door kleuren van buitenaf en is de enige oogkleur die speciale evolutionaire voordeel-functies heeft. Daarom bestaan bruine ogen al zolang de mens bestaat en lichte ogen pas 10.000 jaar. Waarschijnlijk zijn de lichte ogen een bijproduct van de verminderde melanine in de huid waardoor wij blanken mensen ontstonden, want dit had wel voordeel, blankere huid betekent betere doorlaat van zon en meer productie van vitamine D. En dan kun je je afvragen, waarom hebben de eskimo's dan bruine ogen en een getinte huis? Zij eten meer vis en daar zit van nature vitamine D in. Door sexuele selectie zijn de recessieve genen doorgegeven, ook blond haar werd zo doorgegeven. Wist je dat het stofje eumelanine (de wat meer specifieke naam van melanine, wat dus volop in bruine ogen zit) ook al bij de dinosaurussen voorkwam?

Beetje lang verhaal, sorry. Maar ik wil misschien Geneticus worden. :$

:)

Wel heel interessant. En het verklaard een hoop.

Your make-up is terrible

Mijn ogen veranderen dagelijks van kleur. De ene keer zijn ze groen, de andere keer grijs en weer een andere keer zijn ze bruin of blauw.

"Ignite, my love. Ignite."

Ik had vroeger felblauwe ogen, nu zijn ze een beetje grijzig (:

Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

ik heb het idee dat mijn ogen steeds groener worden.
    maar ik kijk er niet zoveel naar dus ik zou t niet weten joh :')

I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

Mijne waren eerst heel mooi fel blauw, en nu worden ze steeds donkerder, dat felle vond ik echt mooi maar dit maakt me een beetje mysterieus dus vind ik ook wel leuk (:

Forever.

Niet dat ik weet...
    Of misschien toch wel?
    Vroeger dacht ik namelijk dat ik blauwe ogen had, maar nu heb ik groene/grijze... Hmm?

There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

Soort van :'-)
    Ofwel ligt het gewoon aan de mensen die in mijn ogen kijken.
    De ene zegt blauw-grijs, de andere bruin-groen, en dan sta ik daar echt van 'man wat is het nu?'

Ze waren blauw, ze zijn nog steeds blauw.

there is a certain beauty in setting the world on fire and watching from the center of the flames.

Waarom heb je daar 'last' van dan? Is toch juist leuk, of niet? ^^

Krullie schreef:
    Waarom heb je daar 'last' van dan? Is toch juist leuk, of niet? ^^

Ik heb er geen last van hoor. Dat zeg ik ook niet, vond het alleen zo raar dat ik het nu pas opmerk. x'D

Your make-up is terrible

Ik had als peuter wel heel blauwe ogen en nu zijn ze eerder groen/grijs. Maar ik denk dat dat bij veel kleine kindjes zo is. (krul)

Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

ik heb twee verschillende kleuren ogen mijn linker oog is bruin en mijn rechter oog is blauw en soms worden ze donkerder of lichter

I lie in my bed, looking at the stars and thought where the hell is my roof!!