• Hey mensen die goed wiskunde kunnen!
    Ik heb jullie echt nodig! Ik smeek jullie om me te helpen! :Y)

    Onze leerkracht vond het leuk om ons de eerste les op te zadelen met een herhalingstaak die we thuis moeten maken. Maar... wij hadden vorig jaar een lome leerkracht die veel hoofdstukken oversloeg. Het komt er dus op neer dat ik niets van deze taak begrijp. Ik hoop dat iemand van jullie me op weg kan helpen?


    Probleem 1

    Een groep bergbeklimmers beklimt een berg langs de linkerflank en daalt weer af langs de rechterflank. De route gevolgd door de groep bergbeklimmers wordt beschreven door volgende functie:

    h(t) = 90 t - 10 t² (met h = de hoogte in meter en t= de tijd in uren)

    Men start de beklimming op t = 0. Het is dan 9 uur 's morgens.
    a) Wanneer bereikt men de top van de berg? (x-waarde van de top)
    b) Hoe hoog is die bergtop? (y-waarde van de top)
    c) Tot hoe laat duurt de tocht? (tweede nulpunt)
    d) Teken de grafiek.



    Probleem 2

    Vanaf een klip schiet Joske een kei weg met zijn katapult. De hoogte van de kei boven het zeeniveau kunnen we berekenen met de formule:

    h = - 6 t² + 24 t + 30 (met h = de hoogte in meter en t = de tijd in seconden)

    a) Vanaf welke hoogte schiet Joske de kei weg?
    b) Na hoeveel seconden plonst de kei in zee?
    c) Gedurende hoeveel seconden stijgt de kei?
    d) Wat is de maximale hoogte van de kei?
    e) Hoelang daalt de kei?


    Ik verwacht niet dat jullie dit helemaal gaan/kunnen oplossen (al zou dat wel leuk zijn, haha :'D), maar als jullie me gewoon wat tips of hulp kunnen geven die me op weg helpen, zou ik al enorm blij zijn. Want serieus, dit is echt een onmogelijke opdracht voor mij. (cat)

    Diegene die me helpt krijgt eeuwige roem aangeboden! _O_


    If we had not a soul, music would have created it.

    de hoogte van de berg is 202,5 en tijdstip is 4,5 dus negen + vier= 13 en dan nog een halfuurtje is dus 13.30
    Negen uur na het vertrek zijn ze terug, dus 18 u ^^

    [ bericht aangepast op 5 sep 2010 - 18:56 ]


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Aangezien ik 3 jaar jonger ben dan jou, zal ik niet kunnen helpen. Sorry (krul)


    Only losers can act the way you do

    Probleem 1:
    Heb je een grafische rekenmachine?
    Zo ja, voer de formule daar in, en zoek de top van de grafiek.
    Op die manier hoef je geen moeite te doen, en vul je alleen in wat je hebt gedaan op je grafische rekenmachine.
    Van die top is de x dan de hoeveel later ze op de top zijn, en de y is dan hoe hoog de top is.
    En hoe laat ze klaar zijn is ook simpel; kijk waar de grafiek weer eindigt in de nul, de x waarde daarvan tel je op bij 9:00 en dan heb je de eindtijd.


    Life is hard and then we die

    Ik ben te slecht in wiskunde om dit te begrijpen, sorry.


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

    Marshmellow schreef:
    Eerste probleem, beginnen ze niet van de top? Dan zou het op tijdstip 0 zijn, anders kan je het volgens mij trouwens niet berekenen. Als ik die "formule' in mijn grafisch rekenmachien ingeef is er trouwens ook te zien dat de top op tijdstip 0 is =/
    Nee, want als je nul invoert bij t dan is de hoogte ook 0 ^^


    Life is hard and then we die

    Sailor schreef:
    Aangezien ik 3 jaar jonger ben dan jou, zal ik niet kunnen helpen. Sorry (krul)


    effort never betrays you

    a) Vanaf welke hoogte schiet Joske de kei weg?
    30, want als je 0 invoert dan blijft 30 over.
    b) Na hoeveel seconden plonst de kei in zee?
    Los op: 0 = 6 t² + 24 t ( 30 = 6 t² + 24 t + 30 )
    c) Gedurende hoeveel seconden stijgt de kei?
    Grafiek op je grafische rekenmachine: top uitrekenen, x-waarde daarvan is het aantal seconden.
    d) Wat is de maximale hoogte van de kei?
    Zie c
    e) Hoelang daalt de kei?
    x-waarde top min x-waarde einde


    Life is hard and then we die

    2:
    a) 30 meter
    b)5
    c)2
    d) 54
    e) 3

    Dankzij mijn grafisch rekentoestel :3


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    OMG ik snap hier egt helemaal niks van xD


    “In order to succeed, your desire for success should be greater than your fear of failure.” – Bill Cosby

    Sorry dat ik zo laat antwoord, ik moest even gaan afwassen.
    Ik ga alles even lezen. (:


    If we had not a soul, music would have created it.

    Noooh noes.
    Daar was ik zó'n ramp in. Naja, een zesje voor een pw over dat hoofdstuk kon er nog net van af.
    Je moet iets doen met dat ontbinden in factoren, bij je 1e vraag, want je kan volgens mij de top berekenen door de formule te ontbinden. Dus dan heb je het antwoord op a en b. Hoe je moet ontbinden weet ik niet meer, mijn wiskunde ligt op school.


    Aye, brother! 4 8 15 16 23 42

    Als ik iets niet snap, dan is 't wel wiskunde.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Oke, ik snap het, maar ik denk dat ik er wel een half uur aan kwijt ben om het uit te rekenen... haha.. dus daar heb je niet veel aan denk ik. Bovendien geef ik vaak een fout antwoord.


    Als je maar een ananas hebt..

    Mijn taak is eindelijk helemaal ingevuld! Wauw! Jullie zijn echt ongelooflijk hard bedankt! (flower)
    Als ik ooit eens iets kan terugdoen, je weet me te vinden. (krul)

    Btw; Door jullie uitleg begrijp ik het nu allemaal goed. Jullie zijn goede leraars ;D

    [ bericht aangepast op 5 sep 2010 - 19:16 ]


    If we had not a soul, music would have created it.

    -krijgt stuiptrekkingen-

    Ik zwijg maar met m'n 3.


    No growth of the heart is ever a waste