• De maan Enceladus lekt grote hoeveelheden water op de planeet Saturnus. Dat hebben Europese astronomen waargenomen met de Herschel ruimtetelescoop. De ontdekking lost het mysterie op van de aanwezigheid van water in de hoogste regionen van de atmosfeer van Saturnus.

    Astronomen wisten al sinds 1997 dat er water in de bovenste atmosfeer van de planeet zat. Omdat het water van Enceladus echter niet te zien was met het blote oog, wist men niet waar het vandaan kwam. Pas toen de infraroodcamera van Herschel op de planeet gericht werd, was duidelijk wat er gebeurde.

    "Dit is echt uniek voor Saturnus", zegt een van de onderzoekers."In de aardse atmosfeer komt nauwelijks water uit de ruimte terecht."

    Stralen
    Op de ruimtefoto's is te zien hoe het water in stralen de ruimte inschiet vanaf de zuidpool van de maan, een gebied met ijsvulkanen. Het gaat om zo'n 250 kilo per seconde. Het meeste water vervliegt in het luchtledige of bevriest in de ringen van Saturnus, maar zo'n drie tot vijf procent komt op de planeet aan.

    Volgens de wetenschappers zweeft er rond Saturnus een ring van water die tien keer wijder is dan de planeet. De ring is ongeveer even breed als de planeet zelf.
    bron:nos.nl

    vooral die foto. daar dacht ik echt van: 'wtf'.
    best wel weird ._.


    Shoganai i ne~

    Vet, weer wat geleerd.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Wij zijn niet de enige die leven hebben.


    Food.

    IK MIS RUIMTEPROGRAMMAS OP NGC! Klote dog whisperer!

    Anders wist ik dit allang, ik keek dat vroeger ALTIJD. En toen kwam dog whisperer en kwam er nooit meer iets over ruimte op National Geographic Channel. Alleen dog whisperer


    quidquid excusatio prandium pro

    Emerge schreef:
    Wij zijn niet de enige die leven hebben.
    Daar is geen leven hoor.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Alwinasaurus schreef:
    IK MIS RUIMTEPROGRAMMAS OP NGC! Klote dog whisperer!

    Anders wist ik dit allang, ik keek dat vroeger ALTIJD. En toen kwam dog whisperer en kwam er nooit meer iets over ruimte op National Geographic Channel. Alleen dog whisperer


    Weetje, dit ben ik helemaal met je eens!
    Dog Whisperer is eigenlijk steeds hetzelfde maar dan met een andere hond, zo ongeveer. En die ruimteprogramma's vertellen tenminste steeds andere dingen!


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Noem je dat 'lekken'? Dat heet regen! ;'p


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    CowardlyLion schreef:
    Noem je dat 'lekken'? Dat heet regen! ;'p

    Ik noem het meer water val.


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Alwinasaurus schreef:
    IK MIS RUIMTEPROGRAMMAS OP NGC! Klote dog whisperer!

    Anders wist ik dit allang, ik keek dat vroeger ALTIJD. En toen kwam dog whisperer en kwam er nooit meer iets over ruimte op National Geographic Channel. Alleen dog whisperer

    Ik ben het met je eens!


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Alwinasaurus schreef:
    IK MIS RUIMTEPROGRAMMAS OP NGC! Klote dog whisperer!

    Anders wist ik dit allang, ik keek dat vroeger ALTIJD. En toen kwam dog whisperer en kwam er nooit meer iets over ruimte op National Geographic Channel. Alleen dog whisperer
    bedoel je de waterval of die water theorie die nu bevestig is :'D


    Shoganai i ne~

    Supervet.:9~
    @Alwinasaurus: Niks tegen Dog Whisperer :'D !


    ars moriendi

    Reducto schreef:
    (...)Daar is geen leven hoor.
    Zeg dat maar tegen de astronauten die op de maan hebben gestaan, zij zullen je iets anders vertellen. :Y) En er is wel degelijk leven op de maan. Er zijn micro-organismen in het water gevonden, dus dat betekend dat de kans er bestaat dat er zich verder leven kan ontwikkelen.

    Edit; Loooool, ik dacht dat het over de aarde van de maan ging hehe :3 [stupid] Maar dan nog blijf ik bij mijn standpunt van de microorganismen :Y)

    [ bericht aangepast op 26 juli 2011 - 23:03 ]


    I am your Ignis Fatuus - I don't speak human.

    BeSlytherin schreef:
    (...)bedoel je de waterval of die water theorie die nu bevestig is :'D


    Waterval. dat van dat water weet ik allang :P Volgens mij gaan ze trouwens binnenkort een raket naar Europa sturen om te zoeken naar bacterien enzo. Europa bevat namelijk een dikke ijslaag met daaronder vloeibaar water.

    Ik vind dat zo leuk om te horen (als ik uitgeloot was voor geneeskunde zou ik me volledig kansloos op sterrenkune met al die wiskunde die ze hebben hebben gestort) en ik mis de programmas heel erg (huil)


    quidquid excusatio prandium pro

    Pagan schreef:
    (...)
    Zeg dat maar tegen de astronauten die op de maan hebben gestaan, zij zullen je iets anders vertellen. :Y) En er is wel degelijk leven op de maan. Er zijn micro-organismen in het water gevonden, dus dat betekend dat de kans er bestaat dat er zich verder leven kan ontwikkelen.
    Ik wil je wel es zien leven op saturnus anders. Gewoon het feit dat je er al door valt, dat het er te koud is en de atmosfeer zeker niet is wat hij moet zijn om te overleven.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Pagan schreef:
    (...)
    Zeg dat maar tegen de astronauten die op de maan hebben gestaan, zij zullen je iets anders vertellen. :Y) En er is wel degelijk leven op de maan. Er zijn micro-organismen in het water gevonden, dus dat betekend dat de kans er bestaat dat er zich verder leven kan ontwikkelen.

    Op deze maan hebben geen astronauten gestaan. Dit gaat niet over onze maan maar over een van de manen van Saturnus.
    Verder heb je gelijk. Sowieso overal kan leven zijn, alleen niet ons soort leven. Wie zeg dat aliens water of zuurstof nodig hebben.

    [ bericht aangepast op 26 juli 2011 - 22:59 ]


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    veeet straks is daar misschien ook leven :'D


    | Reality is for people that lack imagination |