• Hoi,
    eerst,dit is niet tegen het topic van woestynbloem.

    Maar ik word echt gek van dat gezeik over spelling. Ik bedoel zolang we mekaar begrijpen wat maakt het dan uit hoe je het schrijft?
    Wat maakt het uit of je akkoord of accoort schrijft, of je nu toch of tog schrijft, of je nu sowieso of zowiezo schrijft? Iedereen weet toch wat je bedoelt.
    En kom niet aan van als je nog of noch schrijft daar zit verschil tussen. Gelukkig kan je het uit de zin halen. Ja dat kunnen we allemaal.

    Ik snap echt het nut niet van de spelling,zeker de nederlandse. Die is zo onlogisch met zijn ou/au ij/ei en g/ch.

    Wie word er ook gek van of ligt dat aan mij en mijn dyslexie?

    Edit: ik heb het niet over de verhalen,die snap ik ook nog enigszins,maar in het algemeen hier op het forum bijvoorbeeld of ergens anders. Ik word er echt gek van

    [ bericht aangepast op 2 april 2011 - 21:14 ]


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Beetje opvallend dat dit topic juist nu word gemaakt.
    Zeker weten dat het geen reactie is op het topic van Sharon?
    Nouja, ik vind het juist goed dat sommige mensen topics over veel voorkomende spellingsfouten maken. Misschien steken we er dan wat van op & dit blijft een story-site. Spellingsfouten in verhalen zijn storend.

    Ik snap je punt, en ik vind zelf af en toe zo'n foutje ook niet heel erg, en heb er ook niet veel last van.
    Maar als iedereen stopt met er op te letten gaat het ook niet mee goed.
    Dan creich je its alz did.
    Oké, dat is dan wel weer wat overdreven, maar ik hoop dat je me begrijpt.

    [ bericht aangepast op 2 april 2011 - 21:11 ]


    Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed.

    PUKKELxDING schreef:
    Euhm nou... dit gaat waarschijnlijk heel, heel erg racistisch klinken, maar volgens mij moet je daar als HAVO/VWO'er of gymnasiast toch echt over beschikken moet je later willen verder studeren op HBO/WO en een goeie, hoge functie qua baan krijgen. Op de universiteit is een taaltoets zelfs verplicht, je moet daar goed Nederlands geschoold zijn, anders moet je een taalcursus naast je opleiding volgen.
    Ik denk dat het aan dit verschil ligt.

    De toets lijkt me niet bij elke opleiding? Voor archeoloog heb je dat acht niet nodig namelijk.
    Nederlands kan je ook beheersen zonder goed te kunnen spellen. Mijn nederlands is heel goed ik kan alleen niet spellen. En ik doe havo,en ga vwo doen en ik ben slim genoeg voor de uni hoor,dat heeft niks met spellen te maken.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Perish schreef:
    Beetje opvallend dat dit topic juist nu word gemaakt.
    Zeker weten dat het geen reactie is op het topic van Sharon?
    Nouja, ik vind het juist goed dat sommige mensen topics over veel voorkomende spellingsfouten maken. Misschien steken we er dan wat van op & dit blijft een story-site. Spellingsfouten in verhalen zijn storend.

    Geen reactie maar naar aanleiding van.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Dt-fouten kan iedereen maken, ook bèta-readers.
    Maar typische dingen zoals korte of lange ij, g of ch, moet je toch redelijk onder de knie hebben?
    Bovendien is dit een verhalensite en vind ik het niet meer dan normaal. (;


    Has no one told you she's not breathing?

    Ik geef toe dat ik ook geen correcte spelling gebruik wanneer ik bijvoorbeeld een bericht achterlaat in het gastenboek van een vriendin, maar ik vind het wel belangrijk dat iedereen de Nederlandse spelling kent.
    Ik raak wel geïrriteerd als er in verhalen fouten staan, maar dat is ook een van de redenen waarom ik me had aangemeld om beta te geworden.


    Jrock, because "actually, that's a man" is always a good way to start a conversation.

    Woestynbloem schreef:
    Dt-fouten kan iedereen maken, ook bèta-readers.
    Maar typische dingen zoals korte of lange ij, g of ch, moet je toch redelijk onder de knie hebben?
    Bovendien is dit een verhalensite en vind ik het niet meer dan normaal. (;

    Is er een regel voor? Ik hou de ij's alleen uit elkaar daar ons dialect.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    StJimmy schreef:
    (...)
    De toets lijkt me niet bij elke opleiding? Voor archeoloog heb je dat acht niet nodig namelijk.
    Nederlands kan je ook beheersen zonder goed te kunnen spellen. Mijn nederlands is heel goed ik kan alleen niet spellen. En ik doe havo,en ga vwo doen en ik ben slim genoeg voor de uni hoor,dat heeft niks met spellen te maken.
    Het heeft ook niets met slim zijn te maken, het heeft te maken met het feit dat de regering heeft besloten dat het deel van de studenten die daadwerkelijk op de universiteit zit, ook werkelijk een bepaald taalniveau bezit. Natuurlijk maken ze enkele uitzonderingen voor dyslexie, maar je kan alsnog geschoold worden op je woordenschat bijvoorbeeld. Op de universiteit is het belangrijk dat je goede betogen, goede scripties etc. kan schrijven. Daarom heb je dat niveau nodig. Ik neem aan tenminste dat, dat op elke universiteit is, aangezien zowel de VU als de UvA mij hebben wijsgemaakt dat dit een initiatief vanuit de overheid is.


    Life is hard and then we die

    PUKKELxDING schreef:
    (...)Het heeft ook niets met slim zijn te maken, het heeft te maken met het feit dat de regering heeft besloten dat het deel van de studenten die daadwerkelijk op de universiteit zit, ook werkelijk een bepaald taalniveau bezit. Natuurlijk maken ze enkele uitzonderingen voor dyslexie, maar je kan alsnog geschoold worden op je woordenschat bijvoorbeeld. Op de universiteit is het belangrijk dat je goede betogen, goede scripties etc. kan schrijven. Daarom heb je dat niveau nodig. Ik neem aan tenminste dat, dat op elke universiteit is, aangezien zowel de VU als de UvA mij hebben wijsgemaakt dat dit een initiatief vanuit de overheid is.

    Ik heb het niet over woordenschat ik heb het over spelling. En van die toets heb ik nooit gehoord dus dat lijkt me sterk. Ik denk dat het per opleiding is. Als je nederlands of journalistiek ga studeren is het natuurlijk logisch.

    Geloof me,als je steeds verbetert word buiten school om,voel je je echt dom.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    StJimmy schreef:
    (...)
    Ik heb het niet over woordenschat ik heb het over spelling. En van die toets heb ik nooit gehoord dus dat lijkt me sterk. Ik denk dat het per opleiding is. Als je nederlands of journalistiek ga studeren is het natuurlijk logisch.

    Geloof me,als je steeds verbetert word buiten school om,voel je je echt dom.
    Ah ik snap het al, ik heb het net opgezocht. Het schijnt alleen maar op bepaalde universiteiten te zijn, en toevallig ben ik alleen maar op de universiteiten geweest waar ze dat hebben :P Maar dan nog, aansluitend bij elke opleiding zit een scriptie, en op de universiteit moet je daar toch een bepaald niveau voor hebben.. Ik weet niet hoe dat is voor dyslectici hoor, maar voor mensen die dat niet hebben zal de spelling toch wel erg belangrijk zijn op dat niveau.


    Life is hard and then we die

    PUKKELxDING schreef:
    (...)Ah ik snap het al, ik heb het net opgezocht. Het schijnt alleen maar op bepaalde universiteiten te zijn, en toevallig ben ik alleen maar op de universiteiten geweest waar ze dat hebben :P Maar dan nog, aansluitend bij elke opleiding zit een scriptie, en op de universiteit moet je daar toch een bepaald niveau voor hebben.. Ik weet niet hoe dat is voor dyslectici hoor, maar voor mensen die dat niet hebben zal de spelling toch wel erg belangrijk zijn op dat niveau.

    Gelukkig.
    Maar waarom is het zo belangrijk. Ik heb zo iets van basis kennen we wel maar sommige woorden moet je echt niet vragen. En als je uit de tekst op haalt wat het woord betekent is het toch goed.
    Later als ik werk letten ze er ook niet op hoor.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    StJimmy schreef:
    (...)
    Gelukkig.
    Maar waarom is het zo belangrijk. Ik heb zo iets van basis kennen we wel maar sommige woorden moet je echt niet vragen. En als je uit de tekst op haalt wat het woord betekent is het toch goed.
    Later als ik werk letten ze er ook niet op hoor.
    Nou, jij wil archeoloog worden, en waarschijnlijk is het in dat werk inderdaad niet zo belangrijk dan in het werk dat ik wil gaan doen (naar Den Haag (cool)) Ik snap je punt, maar ik probeer ergens ook alleen je vraag te beantwoorden d.m.v. een hypothese :P


    Life is hard and then we die

    PUKKELxDING schreef:
    (...)Nou, jij wil archeoloog worden, en waarschijnlijk is het in dat werk inderdaad niet zo belangrijk dan in het werk dat ik wil gaan doen (naar Den Haag (cool)) Ik snap je punt, maar ik probeer ergens ook alleen je vraag te beantwoorden d.m.v. een hypothese :P

    Ik wil het niet worden,was een voorbeeld.
    Ik snap dat je het probeert,ik zie alleen nog steeds de logica niet helemaal.
    Ik snap ook wel dat het bij sommige beroepen nodig heb,maar zo als hier op een hobby site snap ik het niet.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    StJimmy schreef:
    (...)
    Ik wil het niet worden,was een voorbeeld.
    Ik snap dat je het probeert,ik zie alleen nog steeds de logica niet helemaal.
    Ik snap ook wel dat het bij sommige beroepen nodig heb,maar zo als hier op een hobby site snap ik het niet.

    Nou, deze hobby-site draait om spelling.
    En wat heb je aan een spellings-site die vol met fouten staat? Zo neem je ze altijd over. :Y)


    Has no one told you she's not breathing?

    Woestynbloem schreef:
    (...)
    Nou, deze hobby-site draait om spelling.
    En wat heb je aan een spellings-site die vol met fouten staat? Zo neem je ze altijd over. :Y)

    Op het forum die paar fouten vind ik niet erg nee. Trouwens het gaat om verhalen niet om spelling. Het blijft een hobby he en geen baan.


    Maar jij als béta reader kan me vast wel vertellen of er een regel bestaat met de ij/ei en ou/au en g/ch? Wand ik zou niet weten hoe je dat moet weten als je het niet weet.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall