• AMSTERDAM - De Egyptische president Hosni Mubarak is opgestapt. Mubarak draagt de macht voorlopig over aan een militaire raad.

    Dat heeft vicepresident Omar Suleiman vrijdag gezegd in een korte verklaring voor de staatstelevisie.

    "In de moeilijke omstandigheden die het land doormaakt, heeft president Hosni Mubarak besloten het presidentschap neer te leggen", zei Suleiman. "Hij heeft de raad van de strijdkrachten opgedragen de leiding te nemen over staatszaken."

    Tantawi
    De militaire raad die de macht in Egypte heeft overgenomen, wordt voorgezeten door de minister van Defensie. Dat is veldmaarschalk Mohammed Hussein Tantawi. De in 1935 geboren Tantawi werd in 1991 Mubaraks minister van Defensie en Militaire Productie.

    Hij kreeg eind januari ook de functie van vicepremier, wat duidde op meer bestuurstaken voor Tantawi. Hij behoort tot de trouwste topfiguren uit de entourage van Mubarak.

    Parlement 'opgeschort'
    De raad zal volgens de nieuwszender al-Arabiya de regering ontslaan en het parlement ''opschorten''. Formeel zou de voorzitter van het Hooggerechtshof, Farouk Sultan, aan het hoofd van de regering gaan staan.

    Toespraak
    Donderdag gingen al geruchten dat de omstreden Egyptische leider zijn aftreden bekend zou maken. Hij sprak 's avonds de natie toe, maar liet toen tot woede van de vele duizenden demonstranten in Caïro en Alexandrië weten te zullen aanblijven.

    Vrijdag werd op vele plaatsen in Egypte opnieuw massaal gedemonstreerd. Boze Egyptenaren liepen onder meer in een protestmars naar het presidentieel paleis van Mubarak in de Caïreense buitenwijk Heliopolis. Ook blokkeerden duizenden demonstranten het gebouw van de staatstelevisie, die zij er van beschuldigden niet waarheidsgetrouw over de acties te berichten, zo meldt de pan-Arabische nieuwszender Al-Jazeera.

    Feest
    In de straten van Caïro is vrijdag direct na de bekendmaking een enorm feest losgebarsten. Mensen zwaaien met vlaggen en juichen. Ze schreeuwen ''de mensen hebben het regime ten val gebracht''. Er is achttien dagen gedemonstreerd tegen Mubarak.

    Bron: nu.nl

    ssgtcookie schreef:
    de rest van de landen in de regio zullen ook volgen als domino steentjes, let op mijn woorden! :)


    Ik denk dat er in de hele wereld nog wel problemen gaan komen zoals dit, al dan niet in alle landen zo extreem.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ivan schreef:
    Woow dus toch!


    I am not going to be a star, I am going to be a legend - Freddie Mercury

    Maarja, wat gaat er nu gebeuren met Egypte? Een extremistisch moslimland? Een staatsgreep? Een democratie?


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Speaker schreef:
    (...)

    Ik denk dat er in de hele wereld nog wel problemen gaan komen zoals dit, al dan niet in alle landen zo extreem.

    zou het ook werken als we allemaal voor de albert heijn gaan staan en om een gratis euro per persoon gaan protesteren? of het ontslag van een bepaalde cassiere in de winkel?

    [ bericht aangepast op 11 feb 2011 - 19:03 ]


    Hallo, ik ben nieuw :)

    ssgtcookie schreef:
    (...)
    zou het ook werken als we allemaal voor de albert heijn gaan staan en om een gratis euro per persoon gaan staken? of het ontslag van een bepaalde cassiere in de winkel?


    HAHA! Lawl, dat zou echt geniaal worden. :9~


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ivan schreef:
    Woow dus toch!


    Alleen maar tranen van geluk

    Dat zeiden mijn ouders ook al(nerd)


    I'd rather be absolutely ridiculous than absolutely boring.

    Ghehe ja dat hoorde ik al ja. Mijn moeder is helemaal blij en euforisch, haha. -te lang verhaal om uit te gaan leggen-

    Nu maar hopen dat ze alle rotzooi snel weer kunnen her-opbouwen en dat het daar snel beter wordt voor die mensen!


    Wie du mir, so ich dir.

    eindelijk zeg hij is weg doeg mubarak


    iemand kleineren online is ook pesten!!!

    Ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Kopten vs. moslims, perhaps?


    Bored.

    Lol, Hosni klinkt een stuk minder stoer.

    hihaho, hosni mubara-bara-bara-bak!(hoera)


    Hallo, ik ben nieuw :)

    Jaah, is ookal op nieuws geweest ;d


    It's not because I smile, my life is perfect. It's because I appreciate what life gives to me, and what God has blesse

    EINDELYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYK

    M'n ouders waren heel de tijd al aan het hopen en bidden dat hij weg zou gaan (hoera)(hoera)(hoera)(hoera)(hoera)(hoera)(dance)(dance)(dance)(dance)
    Ik hoop maar dat mensen snel gaan werken en geld gaan verdienen om voor hun gezin te zorgen want nu zijn ze nog volop bezig op straat met feest vieren(yeah)

    [ bericht aangepast op 11 feb 2011 - 19:25 ]

    even met google gezocht naar "Hosni Mubarak game", ik kom heel veel leuke spelletjes tegen :) *aanrader*

    moderator edit: verplaatst naar het juiste topic.


    Hallo, ik ben nieuw :)