• Dat hedendaagse christelijke (en natuurlijk andere gelovige, maar in mijn klas zijn het meest de christelijken) kinderen geen waarde meer hechten aan hun geloof. Ik heb al eens in mijn klas horen zeggen dat het enige dat aan het christendom leuk is, is de comunnie -of hoe je het ook schrijft- en het feit dat je in de kerk kan trouwen zoals in die films enzo. En andere leuke dingen. Begrijpen ze het doel van religie dan niet? Ze zeggen dat ze wel in God en Jezus enzo geloven, maar gewoon omdat hun ouders dat ook zijn en ze leuke plechtigheden hebben zo. Ik ken maar één iemand die het vormsel -of iets anders, weet niet meer wat- afgewezen had omdat die er oprecht niet in geloofde. Maar ergens anders snap ik het wel. Je ouders willen waarschijnlijk dat je je geloof houdt, zelfs al geloof je er amper in. Of je bent nog jong, en moet je de echte waarde van geloof nog leren. Ach ja. Dat was mijn mening, weer.

    Wat vinden jullie als iemand zijn religie beoefend terwijl die er niet oprecht in gelooft?


    We love because he loved us first - John 4:19

    Ik denk dat dat heel normaal is. Vroeger was iedereen streng gelovig, omdat anderen in je omgeving dat ook waren. Maar nu ben je eigenlijk een enkeling als je nog regelmatig naar de kerk gaat, en de meeste kinderen kan het ook niet zoveel schelen of er nou een god bestaat of niet, hen gaat het meer om de cadeau's bij een communie bijvoorbeeld.
    En ze zeggen dan inderdaad dat ze gelovig zijn omdat hun ouders hen dat geleerd hebben, maar eigenlijk hebben ze er nog nooit echt over nagedacht. Bij Sinterklaas is dat eigenlijk niet veel anders - als je tien bent, kun je best nog zeggen dat je denkt dat hij echt bestaat om de cadeautjes te krijgen, maar weinig kinderen geloven dan nog echt in Sinterklaas.
    Ik vind het dus niet zo erg, die kinderen zijn tenslotte ook nog maar precies dat - kinderen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Mississippi schreef:
    Alleen in God geloven is al genoeg hoor.


    Dude, dat bedoel ik. Het probleem is, ze geloven juist níét in God.


    We love because he loved us first - John 4:19

    Nou zo'n iemand ben ik zelf.
    Dus ik heb er geen problemen mee. Ik ben chritelijk opgevoed, en ik zat in het kerkkoor (was meer gezelligheid) en ging dus bijna elke week naar de kerk. Nu allang niet meer, maar ik ben nog steeds christelijk en geloof nog steeds wel redelijk


    Don't dream your life, but live your dream!

    Justmelotte schreef:
    Nou zo'n iemand ben ik zelf.
    Dus ik heb er geen problemen mee. Ik ben chritelijk opgevoed, en ik zat in het kerkkoor (was meer gezelligheid) en ging dus bijna elke week naar de kerk. Nu allang niet meer, maar ik ben nog steeds christelijk en geloof nog steeds wel redelijk


    Weet je wel wat ik bedoel? Mensen die níét geloven in God, maar wel die dingen doen. Dus het omgekeerde van wat jij nu zegt.


    We love because he loved us first - John 4:19

    Ik ben gedoopt, heb mijn communie én mijn vormsel gedaan, en ik ben totaal niet gelovig, net zoals mijn ouders. Althans, mijn moeder hecht alleen waarde aan de Heilige Maagd Maria, maar daar heb ik ook weinig mee.
    Haha, maar het klopt wel dat je communie leuk is. (krul)


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Funeral schreef:
    Moeten die mensen zelf weten.


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

    Om eerlijk te zijn, vind ik het gewoon echt slecht. Ik vind het gewoon niet kunnen. Een geloof hebben om maar te zeggen dat je gelovig bent. Driekwart van de mensen die gedoopt zijn zie je niet meer terug in de kerk op de communie en het vormsel na. Die laten hun kinderen gewoon de communie doen voor de kado's. DAn heb ik zoiets van, dat hoeft niet. Blijf dan weg.
    Nog zoiets. Mijn ouders willen gaan vasten, terwijl ze nooit naar de kerk gaan. Alleen met kerst ofzo.
    En dan zeggen ze, op mijn koekjes die ik iedere dag eet zit chocolade, dus die mag je dan zes weken niet hebben.
    Grrr. Dat heeft helemaal niets met het geloof te maken.

    Mississippi zei op 28 jan 2011 - 14:59:

    Alleen in God geloven is al genoeg hoor.


    Dat vind ik ook. Maar het punt is, heel veel mensen doen dat niet. Die bevuilen het geloof.
    Daar heeft Mississippi gelijk in. Zo zie ik het ook.
    ps. Dankje dat ik mijn hart mocht luchten in dit topic(flower)

    [ bericht aangepast op 28 jan 2011 - 16:08 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik denk dat het normaal is dat sommige kinderen geen waarde aan hun geloof hechten. Vaak krijgen ze het mee van hun ouders maar interesseert het hun zelf niets. Ik kan dat best begrijpen. Mijn tante is gelovig en gaat elke zondag met haar man, 2 zoons (mijn neefjes) en hun dochtertje (mijn nichtje dus) naar de kerk. Mijn neefjes hebben er een takkehekel aan en dat zou ik zelf ook hebben hoor :')


    If they don't chase you when you walk away... Keep walking.

    Ik boei me geen flikker voor geloven sorry haha :')

    Ik vind dat meestal wel jammer, vooral omdat het geloof zo mooi is. :( Ik ben juist andersom haha, ik ben niet officieel cristen en zo, maar ik geloof wel XD

    Er bestaat geen goede manier van geloven, mensen mogen dat zelf bepalen.


    Today will be Girl's Day party with you~

    RINGDINGDONG schreef:
    Er bestaat geen goede manier van geloven, mensen mogen dat zelf bepalen.


    Geloven is geloven in iets. En aangezien het in hun religie, hun cultuur, zo is dat je gelooft in God enz., dan vind ik je niet een christen als je niet in God gelooft of zoiets. Tuurlijk mogen ze dat beslissen, maar noem jezelf geen christen als je zelf niet weet wat het inhoudt.


    We love because he loved us first - John 4:19

    RINGDINGDONG schreef:
    Er bestaat geen goede manier van geloven, mensen mogen dat zelf bepalen.

    Die mensen geloven helemaal niet, that's the big deal denk ik :]

    Ik maak me er zelf ook schuldig aan trouwens. Zo hebben wij in ons geloof een andere betekenis van kerst maar toch vier ik lekker mee omdat ik het gewoon leuk vind.
    Maar ik zal nooit zeggen dat ik een bepaalde religie heb omdat ik er alleen voordeel uit wil halen.


    No growth of the heart is ever a waste

    Als je twaalf bent heb je volgens mij nog te weinig levenskennis om te beslissen of je een christene wil zijn of niet.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Qlimax schreef:
    Daarom ben ik blij dat mijn hele familie niét gelovig is. Dat gezanik eromheen altijd :'D