• Dat hedendaagse christelijke (en natuurlijk andere gelovige, maar in mijn klas zijn het meest de christelijken) kinderen geen waarde meer hechten aan hun geloof. Ik heb al eens in mijn klas horen zeggen dat het enige dat aan het christendom leuk is, is de comunnie -of hoe je het ook schrijft- en het feit dat je in de kerk kan trouwen zoals in die films enzo. En andere leuke dingen. Begrijpen ze het doel van religie dan niet? Ze zeggen dat ze wel in God en Jezus enzo geloven, maar gewoon omdat hun ouders dat ook zijn en ze leuke plechtigheden hebben zo. Ik ken maar één iemand die het vormsel -of iets anders, weet niet meer wat- afgewezen had omdat die er oprecht niet in geloofde. Maar ergens anders snap ik het wel. Je ouders willen waarschijnlijk dat je je geloof houdt, zelfs al geloof je er amper in. Of je bent nog jong, en moet je de echte waarde van geloof nog leren. Ach ja. Dat was mijn mening, weer.

    Wat vinden jullie als iemand zijn religie beoefend terwijl die er niet oprecht in gelooft?


    We love because he loved us first - John 4:19

    Moeten die mensen zelf weten.


    You were much more muchier, you've lost your muchness.

    Funeral schreef:
    Moeten die mensen zelf weten.


    Be here, be alive, and be the means to a worthwhile end. Head down, chin up, eyes on the horizon. Don’t blow it.

    Dat vind ik op zich niet heel erg goed. Maar als je zo opgevoed bent, tja. Ik ben ook christelijk, maar ik heb een vrij afwijkende denkwijze van hoe de meeste christelijken over het geloof denken. Betekent niet dat ik in god geloof. Ik ga niet elke zondag naar de kerk, ik bid niet voor het eten of slapen gaan. Ik vind ook niet dat je een kerk nodig hebt om te geloven. Maar ik geloof wel in God. Sommige mensen zouden ook van mij zeggen dat ik niet echt christelijk ben hierdoor. Maar als je er niet in gelooft, dan zul je er uiteindelijk als je ouder bent toch wel van afwijken.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    @boven me


    Ja eigenlijk hebben jullie gelijk. Waar maak ik me druk over. Hun leven.


    We love because he loved us first - John 4:19

    Ik ben gedoopt en ik heb mijn communie gedaan, maar is dat niet de keuze van je ouders? Ik heb daarom ook geen vormsel gedaan toen ik er zelf voor kon kiezen, maar ik vier wel carnaval en kerst.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Courtesan schreef:
    Dat vind ik op zich niet heel erg goed. Maar als je zo opgevoed bent, tja. Ik ben ook christelijk, maar ik heb een vrij afwijkende denkwijze van hoe de meeste christelijken over het geloof denken. Betekent niet dat ik in god geloof. Ik ga niet elke zondag naar de kerk, ik bid niet voor het eten of slapen gaan. Ik vind ook niet dat je een kerk nodig hebt om te geloven. Maar ik geloof wel in God. Sommige mensen zouden ook van mij zeggen dat ik niet echt christelijk ben hierdoor. Maar als je er niet in gelooft, dan zul je er uiteindelijk als je ouder bent toch wel van afwijken.


    Ik had ooit iemand horen zeggen; "De pastoor staat tussen de mensen en God." En dat vond ik toch belachelijk. Hoe kan dat? Het gaat om jouw relatie tussen God. Iedereen is gelijk. De pastoor/ofwatdanook, staat niet dichter bij God omdat die toevallig predikt en de Bijbel voorleest. Als je goed gelooft, ben je al dichter bij God. Tenminste, mijn visie.


    We love because he loved us first - John 4:19

    Peekaboo schreef:
    Ik ben gedoopt en ik heb mijn communie gedaan, maar is dat niet de keuze van je ouders? Ik heb daarom ook geen vormsel gedaan toen ik er zelf voor kon kiezen, maar ik vier wel carnaval en kerst.


    Ja, maar je kan het vormsel afwijzen. De comunnie niet, weetnietzeker.


    We love because he loved us first - John 4:19

    Ik heb mijn beide communies gedaan omdat mijn school dat organiseerde voor ons en omdat mijn ouders dan maar zeiden dat ik het moest doen. Ik geloofde toen ook niet. Laat staan dat ik het doel ervan wist.

    Mijn vormsel heb ik niet gedaan, omdat ik geen 5 jaar vast wou zitten aan een stomme lange weg over iets dat ik niet eens geloof.


    Let the Night embrace you

    Faerie schreef:
    Ik heb mijn beide communies gedaan omdat mijn school dat organiseerde voor ons en omdat mijn ouders dan maar zeiden dat ik het moest doen. Ik geloofde toen ook niet. Laat staan dat ik het doel ervan wist.

    Mijn vormsel heb ik niet gedaan, omdat ik geen 5 jaar vast wou zitten aan een stomme lange weg over iets dat ik niet eens geloof.


    Een jongen in mijn klas, een buitenlander en hij was ook christelijk. Hij heeft het vormsel en zijn comunnie nooit gedaan, omdat hij niet bij de Kerk wou horen. Hij kon ook zonder de kerk christen zijn.


    We love because he loved us first - John 4:19

    Caitriona schreef:
    (...)

    Ik had ooit iemand horen zeggen; "De pastoor staat tussen de mensen en God." En dat vond ik toch belachelijk. Hoe kan dat? Het gaat om jouw relatie tussen God. Iedereen is gelijk. De pastoor/ofwatdanook, staat niet dichter bij God omdat die toevallig predikt en de Bijbel voorleest. Als je goed gelooft, ben je al dichter bij God. Tenminste, mijn visie.


    Dat heb ik dus ook. Het gaat er om, dat jij gelooft. Het is een beetje belachelijk als je daarvoor een tussenpersoon nodig hebt. Ik bedoel, ze zeggen toch dat God altijd bij je is en altijd naar je luistert? Waarom heb je dan iemand nodig die je vertelt wat je moet doen om God je te laten horen? Ik ga met feestdagen wel naar de kerk, maar dat gaat mij dan meer om het samenzijn en de sfeer die er hangt, dan dat het gaat om dichter bij God staan. Een kerk is niets meer dan een gebouw, een priester niets meer dan een mens en ik woon ook in een gebouw en ik ben zelf ook een mens. Dusja :Y)


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Maakt mij niet uit...
    Ik denk dat we nu ook nog niet echt bezig zijn met geloof (denk ik dan).
    En het is denk ik wel vaak zo dat die ouders het graag willen.

    Maar, ik ken maar 1 jongen die ergens in geloofd, en verder niemand echt, dus wat weet ik. :3


    Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed.

    Dat is wel zo :O Dat merk ik ook aan veel klasgenoten van me. Ik zit op een christelijke school, ben zelf niet gelovig, maar veel kinderen uit mijn klas dus wel, maar die schelden met godverdomme en doen veel wat god "verboden" heeft. Dusja, ik ben het wel met je eens.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Courtesan schreef:
    (...)

    Dat heb ik dus ook. Het gaat er om, dat jij gelooft. Het is een beetje belachelijk als je daarvoor een tussenpersoon nodig hebt. Ik bedoel, ze zeggen toch dat God altijd bij je is en altijd naar je luistert? Waarom heb je dan iemand nodig die je vertelt wat je moet doen om God je te laten horen? Ik ga met feestdagen wel naar de kerk, maar dat gaat mij dan meer om het samenzijn en de sfeer die er hangt, dan dat het gaat om dichter bij God staan. Een kerk is niets meer dan een gebouw, een priester niets meer dan een mens en ik woon ook in een gebouw en ik ben zelf ook een mens. Dusja :Y)


    Je hebt gelijk. Ik ben verder geen christen, maar ik geloof in God. De relatie tussen jou en God staat hoger/is belangrijker dan de woorden van de priester.


    We love because he loved us first - John 4:19

    Alleen in God geloven is al genoeg hoor.


    it's so empty living behind these castle walls

    Daarom ben ik blij dat mijn hele familie niét gelovig is. Dat gezanik eromheen altijd :'D


    Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect.