• De stelling van vandaag luidt:
    Wat ik ben, bepaal ik zelf door de keuzes die ik maak en de dingen die ik doe

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    "I shut my eyes in order to see.'

    Mee eens(A)


    26 - 02 - '16

    eens.

    Infinitum schreef:
    Ik ben het met Miauw eens. Wie je bent, niet wat je bent. Verder ben ik het oneens met de stelling. Ik vind dat de opvoeding een groot deel van je persoonlijkheid bepaald. Iemand die een goede opvoeding heeft gehad met goede zorg en aandacht van de ouders heeft een totaal andere persoonlijkheid dan iemand die dat niet heeft gehad.
    Stel nou dat iemand geen goede opvoeding heeft gehad. Deze persoon heeft bepaalde normen en waarden niet gehad, zoals dat stelen fout is en je aardig moet zijn tegen anderen. Daardoor zal deze persoon snel in de criminaliteit belanden en zal deze persoon altijd onbeschoft en asociaal zijn.
    Dus ik vind dat het vooral door de opvoeding komt. De rest van de omgeving draagt trouwens ook een goed steentje bij. Als jij gepest wordt dan zal je een stuk onzekerder zijn dan iemand die niet gepest wordt.
    Nu ik dit zo opschrijf: het komt gewoon door de omgeving en niet zozeer je keuzes, want de opvoeding is een deel van de omgeving. Je omgeving beïnvloedt de keuzes die jij maakt en daarbij heb jij daar zelf weinig invloed op. Natuurlijk ben je met een bepaalde persoonlijkheid geboren en maak je bepaalde keuzes zelf, maar de normen en waarden die je ouders je geleerd hebben en de mening van je omgeving duwen je een bepaalde richting op waardoor veel van je keuzes beïnvloed wordt door de omgeving.


    Dit is het nature/nurture debat wat al tijden gevoerd wordt, waarheid is waarschijnlijk dat het ertussenin zit. Ik ben bijvoorbeeld altijd al verlegen geweest, ook al heb ik daar met mijn omgeving nooit echt reden voor gehad.

    Ikzelf denk meer dat je keuzes maakt omdat je zo bent, dan dat je met keuzes bepaalt wie je bent. Als je dwars bent, zal je keuzes maken die niet in lijn liggen met die van de omgeving, en je bent niet dwars omdat je die keuze maakt.

    Jah,gedeeltelijk.
    Maar je temperament en uiterlijk zijn aangeboren en die bepalen ook een groot deel van wie je bent,hoewel je daar niks aan kan doen :')


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Eens.


    None but ourselves can free our minds.

    Eens, je verleden amakt toch deel uit van de toekomst! En dus ook van wat jij bent/word

    ik denk het nie. want als dat zo zou zijn zou je nergens spijt van hebben, en je nergens voor schamen. want je bepaald zelf de dingen die je doet. en je doet wat je goed lijkt. het bepaald vast voor een deel wie je bent, maar echt niet alles. daar zijn veel meer dingen voor nodig. kijk maar naar een klein kind, die is echt niet alleen wie hij is om wat hij doet. ik denkn dat de plek waar je leeft, de opvoeding die je krijgt en de mensen waarmee je omgaat net zo belangrijk zijn.

    Wat ik ben? Is het niet wie ik ben? :'D


    -

    Eens.