• dus niet.
    ik moet voor school iets schrijven over aangeleerd en erfelijk gedrag. wát ik op internet vind gaat over dieren en/of is in een moeilijke taal..
    is iemand heel slim (en aardig) en weet dat?


    If you think something small can’t make a difference, try sleeping with a mosquito in the room

    Ik weet er wel wat van,wat moet je presies weten?


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Aangeleerd is door dingen die je ziet en jezelf aanleerd, je ouders je leren of overneemt bijv. schelden met kanker. En erfeleijk is leergierig, spontaan etc.


    Be here, be alive, and be the means to a worthwhile end. Head down, chin up, eyes on the horizon. Don’t blow it.

    erfelijk is bijv. als je ouders blauwe ogen hebben heb jij dat (vaak) ook.


    If you don't believe in God, then you believe in Charles Darwin.

    Springbreak schreef:
    Aangeleerd is door dingen die je ziet en jezelf aanleerd, je ouders je leren of overneemt bijv. schelden met kanker. En erfeleijk is leergierig, spontaan etc.
    hihi zover was ik ook wel gekomen. maar ik moet de details er over weten..


    If you think something small can’t make a difference, try sleeping with a mosquito in the room

    Exercitus schreef:
    Ik weet er wel wat van,wat moet je presies weten?
    tsjaa, de details. dus hoe het komt en zo.


    If you think something small can’t make a difference, try sleeping with a mosquito in the room

    Aangeleerd en erfelijk, oké. Ervelijk is bijvoorbeeld de kleur ogen. Als jouw ouders beiden bijv. groene ogen hebben, dan is de kans heel groot dat jij dat ook krijgt. Als jouw ouders vroeger blond waren, dan is de kans groot dat jij ook blonde haren krijgt. Erfelijkheid ligt in je genen. Die genen krijg je van je vader of je moeder. Soms krijg je de genen van je vader, bijvoorbeeld van de haarkleur of de oogkleur, en soms krijg je de genen van je moeder, bijvoorbeeld je lengte of je bouw.

    Aangeleerd is weer iets anders. Je omgeving heeft een hele grote invloed op je in je kinderjaren, maar natuurlijk ook later. Je leert woordjes van je ouders, je neemt het gedrag over die anderen vertonen, omdat je niet beter weet. Als je ziet dat anderen dat doen, dan neem jij dat over, puur als voorbeeld. Ouders leren hun kinderen manieren, praten etc.
    Als je later op de middelbare school zit, dan kan het zijn dat de halve school rookt. Als je niet anders gewend bent, bijv. omdat het thuis ook gebeurd, kun je dat 'gedrag' gaan overnemen.

    Is dit wat je bedoeld?
    Dit is Biologie trouwens. (:


    Just because something isn't happening for you right now, doesn't mean that it will never happen.

    Erfelijkheid word bepaalt door je gene die je van je ouders heb mee gekregen. Van jemoeder de helf van je vader de helf. Sommige erfelijke eigenschappen komen niet vaak voor omdat die gene 'zwaker' zijn als ander(bv rood haar). Het kan ook zijn dat er een nieuwe eigenschap onstaat door mutatie(een verandering in het dna die zichbaar is). Die verandering moet dan wel in de eicellen of zaatcellen zitten.

    Aangeleert heeft te maken met gedrag,veel gedrag dat we kennen is aangeleert,hoewel sommigen dingen in je instinkt zitten en dat is niet aangeleert(maar ook niet ehct erfelijk dacht ik).
    Gedrag kan,vooral bij mensen, erg verschillend zijn in een populatie maar er zijn ook veel overeenkomsten. Gedrag verandert ook heel vaak en heel snel.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Moet je even mijn biologiecursus lenen? :'D


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right