• Dat roken de gezondheid schaadt, daar twijfelt zo langzamerhand niemand meer aan. Maar nu onthult de Sunday Telegraph een nieuwe klap voor verstokte rokers: volgens nieuw onderzoek hebben rokers een lager IQ dan mensen die niet roken, en hoe langer een mens rookt, des te lager wordt de intelligentie.

    Roken is al lang niet meer zo cool als in de dagen toen Humphrey Bogart en andere zwart-witte Hollywoodsterren onveranderlijk rondliepen met een sigaret in de mondhoek. We weten nu dat dit onverstandig is. Uit een onderzoek bij jongeren tussen de 18 en 21 jaar bleek dat het IQ van rokers gemiddeld 94 bedroeg, terwijl dat bij niet-rokers 101 was. Bij een gezonde jonge man van die leeftijd ligt het IQ gemiddeld tussen de 84 en 116, bij mannen die een pakje per dag roken ligt dat dus 7 punten lager.

    Minder opleiding
    Dat bleek uit Israëlisch onderzoek bij meer dan 20.000 gezonde jongens dat werd uitgevoerd voor, tijdens en na hun militaire dienstplicht. Volgens professor Mark Weiser van de faculteit psychiatrie van de universiteit van Tel Aviv gingen we er tot dusver van uit dat rokers vaker afkomstig waren uit bepaalde buurten of een minder goede schoolopleiding hadden genoten. Uit de nieuwe studie, die jongens uit alle socio-economische groepen omvatte, blijkt echter dat die achtergrond geen rol speelt bij het al dan niet roken.

    Lager IQ
    Toen er ook tweelingen werden onderzocht, werd duidelijk dat de niet-roker door de band een hoger IQ had dan de roker. Dat hangt volgens Weiser samen met het feit dat mensen met een lager IQ op het gebied van gezondheid wel meer slechte beslissingen nemen en ook vaker problemen hebben met zaken als obesitas en narcotica. (belga/gb)

    Bron

    [ bericht aangepast op 20 april 2010 - 16:16 ]


    Only losers can act the way you do

    Eens :$


    Love is the movement <3

    Thingies schreef:
    -doet VWO en rookt niet-
    Hihi (krul)


    Hope goes lost but never dies.

    Ik sta daar niet zo bij stil eigenlijk


    Queen of Hell is my name

    Ik doe VWO en ik rookte. Maar het is geen teken van domheid. Althans, niet altijd.
    Ik ben niet gaan roken omdat ik het stoer vind of wat dan ook. Nee, dat absoluut niet. Ik was enorm depressief door privé omstandigheden en ik ging echt met de verkeerde mensen om en alles.. Ik was compleet de weg kwijt, maar ik ben er overheen gekomen, gelukkig. Maar ik was heel lang verslaafd en ben toen gestopt. Maar als ik me vreselijk voel steek ik weleens een sigaret op, ik betrapte me er gister ook weer op dat ik er zin in had en zodoende, maar dat kwam omdat ik ruzie met m'n beste vriendin had.

    [ bericht aangepast op 20 april 2010 - 16:44 ]


    Mysli zdes' uzhe ne vazhny