• Dat roken de gezondheid schaadt, daar twijfelt zo langzamerhand niemand meer aan. Maar nu onthult de Sunday Telegraph een nieuwe klap voor verstokte rokers: volgens nieuw onderzoek hebben rokers een lager IQ dan mensen die niet roken, en hoe langer een mens rookt, des te lager wordt de intelligentie.

    Roken is al lang niet meer zo cool als in de dagen toen Humphrey Bogart en andere zwart-witte Hollywoodsterren onveranderlijk rondliepen met een sigaret in de mondhoek. We weten nu dat dit onverstandig is. Uit een onderzoek bij jongeren tussen de 18 en 21 jaar bleek dat het IQ van rokers gemiddeld 94 bedroeg, terwijl dat bij niet-rokers 101 was. Bij een gezonde jonge man van die leeftijd ligt het IQ gemiddeld tussen de 84 en 116, bij mannen die een pakje per dag roken ligt dat dus 7 punten lager.

    Minder opleiding
    Dat bleek uit Israëlisch onderzoek bij meer dan 20.000 gezonde jongens dat werd uitgevoerd voor, tijdens en na hun militaire dienstplicht. Volgens professor Mark Weiser van de faculteit psychiatrie van de universiteit van Tel Aviv gingen we er tot dusver van uit dat rokers vaker afkomstig waren uit bepaalde buurten of een minder goede schoolopleiding hadden genoten. Uit de nieuwe studie, die jongens uit alle socio-economische groepen omvatte, blijkt echter dat die achtergrond geen rol speelt bij het al dan niet roken.

    Lager IQ
    Toen er ook tweelingen werden onderzocht, werd duidelijk dat de niet-roker door de band een hoger IQ had dan de roker. Dat hangt volgens Weiser samen met het feit dat mensen met een lager IQ op het gebied van gezondheid wel meer slechte beslissingen nemen en ook vaker problemen hebben met zaken als obesitas en narcotica. (belga/gb)

    Bron

    [ bericht aangepast op 20 april 2010 - 16:16 ]


    Only losers can act the way you do

    Als je het heel zwart wit gaat bekijken is dat over het algemeen wel allang bekend. Kijk bijvoorbeeld naar het onderwijs in Nederland. Zowat heel vmbo rookt, de meeste al vanaf de 12/13/14. Op have,vwo,gymnasium kom je dat al een heel stuk minder tegen. En ik zeg niet dat die mensen dom zijn, maar vaak zijn de reden dat zij dit doen omdat ze stoer willen zijn, meer aan hun hoofd hebben of zelfs problemen hebben en daardoor vaak zwaar gestressed of gedeprimeerd zijn. Lees;niet alle vmbo'ers hebben problemen, een lager IQ, of willen stoer doen :Y).

    -ik heb zelf ook vmbo gedaan dus ik heb het met eigen ogen vier jaar lang ervaren. Met mijn opmerking heb ik trouwens ook niet de bedoeling iemand te kwetsen ofzo (krul)-

    [ bericht aangepast op 20 april 2010 - 16:19 ]


    Wie du mir, so ich dir.

    Eigenlijk denk ik dat ze gelijk hebben. :O


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Ik stop maar gelijk ;D Al heb ik wel een hoger IQ dan de gemiddelde roker (nerd)


    -

    -doet VWO en rookt niet-
    Hihi (krul)

    [ bericht aangepast op 20 april 2010 - 16:20 ]


    I may not always be perfect, but I'll always try.

    Ben het wel met Kirsten eens, eigenlijk. (:


    Just because something isn't happening for you right now, doesn't mean that it will never happen.

    Maar goed dat ik gestopt ben =)


    Ik lach de wereld uit, en dans mijn twijfels weg

    Psychic schreef:
    Ben het wel met Kirsten eens, eigenlijk. (:


    your eyes are like stars in the night.

    Stuiterbal schreef:
    Maar goed dat ik gestopt ben =)
    heel goed van jou mevrouw stuiterbal! :Y)


    Wie du mir, so ich dir.

    KirstenSnaps schreef:
    (...)
    heel goed van jou mevrouw stuiterbal! :Y)

    Jah he? Het gaat nog steeds goed =)


    Ik lach de wereld uit, en dans mijn twijfels weg

    Hahaha dat is wel grappig. :'D
    - Deed VMBO en heeft nog nooit gerookt - DUS! (puh)


    Be careful what you wish for, 'cause you just might get it all.

    ik vind niet echt dat het een teken van domheid is.
    Bij sommige wel, maar iedereen heeft een andere reden, de 1 wil stoer doen de ander ziet het als uitweg en de ander doet het gewoon zomaar.

    Mijn vriend heeft een IQ van over de 130 en rookt al heel wat jaar?


    Scream for mercy!

    ergens vind ik het wel logisch, maar ergens pook weer niet, want dan zouden mij ouders Echt dom zijn, en das totaal niet waar!


    ~ You're original, cannot be replaced ~

    Psychic schreef:
    Ben het wel met Kirsten eens, eigenlijk. (:


    I rather make mistakes than do nothing. I rather mess up than miss out completely.

    Beelzebub schreef:
    Mijn vriend heeft een IQ van over de 130 en rookt al heel wat jaar?
    Het kán, het hoeft niet :Y).


    Wie du mir, so ich dir.