MacGregor schreef:
(...)
Ik vind persoonlijk dat het helemaal jouw schuld niet is.
Ik kwam dit jaar in 't 4de middelbaar terecht, op een school waar ik ook niemand kende, en ik heb me juist het tegenovergestelde van jou opgesteld. Ik was altijd vriendelijk, behulpzaam, en ik ben niet dom of achterlijk ofzo, maar op een of andere manier vonden zij het zo nodig om mij genadeloos te pesten.
En toen pas werd ik teruggetrokken en durfde ik mijn hand niet meer op te steken. En dat was allemaal hun schuld. Ik had er verdomme bijna een trauma van gekregen. Nu ben ik onvoorstelbaar blij dat ik er weg ben.
Maar in jouw geval is het helemaal jouw schuld niet. Maar dus helemaaaaaaaaaal niet. Geloof me. Het zijn gewoon allemaal idioten die je zo behandelden. Asociale, verwende, kinderachtige, domme, bijzonder SLECHT opgevoedde mensen.
Dat is een klein schetsprofieltje van pesters en hun meelopers.
Zij, hun ouders + de leraren zijn het probleem. Degene die gepest wordt is het nooit. Dat is mijn mening. Maar volgens mij is die ook juist.
Er zijn genoeg mensen met een bril of beugel die niet gepest worden, dus da's het probleem niet.
Het is gewoon een dierlijke reactie op iets wat groter en beter is dan jijzelf, waardoor het pesten ontstaat. Ze zijn meestal gewoon jaloers op je omdat je oftewel heel mooi, heel slim, succesvol, getalenteerd, etc bent. En om eigen waarde niet te verliezen, beginnen ze je te pesten, zodat zij het gevoel krijgen dat zij beter zijn, terwijl zij ook weten dat dat niet zo is.
Het is gewoon iets wat in je brein zit. Bij sommigen wat meer dan bij de anderen.
En dat er iemand zomaar gepest kan worden zonder dat de leraren zich ermee bemoeien of er niets aan proberen te doen, dan is dat ook hun schuld.
Het is nooit de schuld van degene die gepest wordt.
NOOIT.
Ik zeg ook niet dat het volledig mijn schuld is dat ik gepest ben, want dat is ook niet zo. Maar ik zeg wel dat ik er zelf een aandeel in had.
En verder heb je op bepaalde punten gelijk, maar ik ben het niet met je eens dat degene die gepest wordt helemaal geen schuld heeft. Maar dat is mijn persoonlijke mening
Ik lach de wereld uit, en dans mijn twijfels weg