• De geur van ontzetting
    Parijs moet driehonderd jaar geleden een rottende vuilnisbelt zijn geweest. De geuren in de straten zijn niet te vatten op het witte doek, maar de indringende beelden die regisseur Tom Tykwer maakte rond het boek van Patrick Süskind zorgen ervoor dat je de stank vanzelf door je neus voelt stromen.

    Perfume vertelt het bizarre verhaal van de Parijzenaar Jean-Baptiste Grenouille met een extreem gevoel voor reuk. Hij wordt geboren onder een marktkraam uit een moeder die als visvrouw het hoofd nauwelijks boven water kan houden. Ze laat het kind aan zijn lot over, waarna het opgroeit in een weeshuis. In zijn puberjaren maakt hij zich volledig meester van de reuk door alle geuren in Parijs te ontcijferen en leerling te worden van een beroemd parfumontwikkelaar. Jean-Baptiste is echter niet tevreden en hij raakt geobsedeerd met het veroveren van bepaalde geuren. Dan ruikt hij op een dag een heel bijzondere geur: die van een prachtige, jonge maagd, en begint hij een macabere zoektocht naar de ultieme parfum.


    Sommige - met name Amerikaanse - critici sabelden de film neer omdat Tykwer er niet in zou zijn geslaagd de sfeer en spanning van het boek te vertalen in beelden. Maar daar zou waarschijnlijk geen enkele regisseur toe in staat zijn; hoe moet je immers een verhaal in beeld omzetten waarin alles draait om geur? Beter is het daarom de film Perfume los te zien van het boek van Süskind, en eenvoudigweg te genieten van de soms verstilde, soms angstaanjagende momenten waarin acteurs Ben Whishaw als Grenouille en Dustin Hoffman (foto) als parfumier Baldini elkaar voortdurend versterken in hun rollen. Perfume is een donkere film - soms zelfs letterlijk - die je tot het zwartgallige einde uit wil zitten. Waarom? Niet omdat het zo'n opwekkend verhaal is, wel omdat je bij de strot wordt gegrepen, terwijl de geur van ontzetting in je neus achter blijft.


    Wie gaat hem vanavond kijken?


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Ikke =]


    We can only learn to love by loving.

    Ik wil gaan kijken :9~
    De vorige keer dat 'ie op tv was, heb ik hem niet helemaal kunnen zien.


    If I die young, send me away with the words of a lovesong.

    Hopeless schreef:
    Ik wil gaan kijken :9~
    De vorige keer dat 'ie op tv was, heb ik hem niet helemaal kunnen zien.


    Same here. :]


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Ik heb hem al drie keer gezien haha x3


    Rose houdt van Renée&Benjamin . <3

    Ik wil hem heel graag zien. Alleen weet ik niet of ik 'm wel uit kijkx'D


    Music is the new sex

    IK! Wauw, die lijkt me zo gaaf.


    You're a lover of the wild and a joker of the heart, but are you mine?

    Die film is zoo mooi! Ik heb hem op dvd ^^


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Tranquillity schreef:
    Die film is zoo mooi! Ik heb hem op dvd ^^


    I may not always be perfect, but I'll always try.

    Ik heb hem al heel vaak gezien en iedere keer dat ik hem weer zie raakt hij me zo ontzettend. Ik jank me iedere keer de tering, terwijl ik precies weet hoe hij afloopt en wat er vervolgens steeds gebeurd.

    Op de een of andere manier kan ik me wel identificeren met de hoofdrolspeler.

    [ bericht aangepast op 10 feb 2010 - 17:53 ]


    Wie du mir, so ich dir.

    Hahaha, de baby ging aan de vinger van zo'n ander weeskind ruiken xd


    If I die young, send me away with the words of a lovesong.

    Ik heb die op Blu-Ray. :9~
    Hij is echt geweldig origineel.
    En dat de cast geweldig is werkt ook mee. :]


    hoi, jij bent leuk.

    Ik had ervan gehoord, maar nog nooit gezien. Maar wauw, wat een film. I've smiled and I've cried. Prachtig <3


    Tell me no stories and I'll tell you no lies.