• Liefste Q'ers,
    Help Lieke en mij om voor eens en voor altijd dit tear jerking debat neer te leggen.

[ bericht aangepast op 2 dec 2025 - 21:22 ]

Hoe noem je deze heerlijkheid?

Even the smallest can change the course of the future

Ik ga dit topic even schaamteloos nieuw leven in blazen nadat ik iets over een bepaalde snack in het ljh topic heb gelezen. Ik introduceer het volgende:

Oliebollen? Nee!
    Smoutebollen? Jazeker!

Weet ik wat smout is zonder het op te zoeken? Nope.
    Is olie waarschijnlijk veel logischer? Absoluut!
    Kan dat ons Vlamingen ook maar iets schelen? Hahahahaha, nee.

Eet je deze dingen op de kermis en niet bij Nieuwjaar? Uiteraard!

Bij deze.

Mijn brein breint zoals het breint.

Ik zeg quasi altijd 'oliebollen' en kom uit Vlaanderen, help? Ik geloof dat ik in een identiteitscrisis zit nu. :')

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

Frisk schreef:
    Ik ga dit topic even schaamteloos nieuw leven in blazen nadat ik iets over een bepaalde snack in het ljh topic heb gelezen. Ik introduceer het volgende:

Oliebollen? Nee!
    Smoutebollen? Jazeker!

Bij deze.
    Ik stem zeker wel voor oliebollen.

Protect the people.

Frisk schreef:

Oliebollen? Nee!
    Smoutebollen? Jazeker!

Bij deze.

Oliebollen, wat zijn nou in hemelsnaam smoutebollen? Wat is smout? Waarom??????

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Smoutebollen, duh.
    En volgens mij is smout gewoon het vet waarin je ze bakt?

Nothing is impossible in my own powerful mind.

Sorasa schreef:
    Smoutebollen, duh.
    En volgens mij is smout gewoon het vet waarin je ze bakt?

Maar je bakt ze in olie?

smout is zo'n cursed woord wth

Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime

Catmint schreef:
    (...)

Maar je bakt ze in olie?

I looked it up, want nu moest ik het weten ook haha.
    Het is gewoon dierlijk vet. In vloeibare vorm. Klinkt zo heerlijk tijdens het typen haha.

Nothing is impossible in my own powerful mind.

Aldus wikipedia:

De oliebol is een bolvormig gefrituurd gistdeeggerecht uit de Lage Landen. Oliebollen worden in Nederland traditioneel gegeten op oudejaarsavond. Gedurende de maanden rond de jaarwisseling (begin oktober t/m begin januari) worden ze daar op veel plaatsen in oliebollenkramen verkocht. Ze worden in deze kramen ook gebakken. Ook worden ze het hele jaar door verkocht op kermissen in Nederland en België. Oliebollen zijn vaak gevuld, meestal met krenten of rozijnen. Er kunnen ook andere ingrediënten worden toegevoegd, zoals appel, sukade, sinaasappelsnippers of room.

Een smoutebol is een soortgelijk gerecht in Vlaanderen. Ze worden in smout gebakken. Een smoutebol is doorgaans niet gevuld, vaak gebakken in ossenwit en bereid met bier of koolzuurhoudend water.

Smoutebollen en oliebollen zijn dus verschillende dingen technisch gezien :')

Wat een heerlijke topic dit maar ik herken dit. Iemand zei ooit eens tegen mij een marcelleke en ik dacht uhhh een wat. Bleek een hemd te zijn. Alsin een hemd onder een shirt.

Change is for weirdos ~ Niall Horan

IrishNialler schreef:
    Wat een heerlijke topic dit maar ik herken dit. Iemand zei ooit eens tegen mij een marcelleke en ik dacht uhhh een wat. Bleek een hemd te zijn. Alsin een hemd onder een shirt.

Inderdaad! Al vind ik het Engelse "wifebeater" daarvoor wel nog net iets gekker.

Mijn brein breint zoals het breint.